Volvo Flexi-Guld-kontrakt holder Michael Vermaaks lastvogne i gang

5 min. læsning 5 min. læsning

For den sydafrikanske farmer Michael Vermaak er succes et spørgsmål om driftstid. Med en flåde af Volvo FH-lastvogne og en Flexi-Guld-kontrakt kan han sikre sin rentabilitet – og holde konkurrenterne bag sig.

»Jeg ser på tre ting, når jeg køber en lastvogn: service, brændstofforbrug og brugtvognsværdi. Og service er det vigtigste,« siger Michael Vermaak, mens han går over mod de store siloer, hvor hans majs er oplagret. 

Den sydafrikanske farmer Michael Vermaak

Michael på hans foretrukne udsigtspunkt. Herfra kan han se hele sin ejendom.

Det er tidligt om morgenen. Solen er netop stået op bag bjergene, som markerer grænsen for fjerdegenerations-farmerens enorme jord på 2.000 hektar. En efter en læsses hans syv lastvogne med afgrøder, der skal leveres til kunder over hele Øst-Kapprovinsen. Store støvskyer fylder luften, mens lastvognene kører ud på de snoede grusveje, som fører væk fra gården.

Det er tørtid i Sydafrika, og Øst-Kapprovinsen er hårdt ramt af tørke. For farmere som Michael kan det ødelægge alt. Opgaver som vanding, høst, pakning og levering skal udføres og afsluttes inden for nøje afgrænsede tidsperioder. Men Michael har klaret den voldsomme udfordring fra det sydafrikanske klima: Han har installeret to vandturbiner og et stort reservoir til opbevaring af vand fra den nærliggende Fish River-kanal. Hans farm er dermed fuldstændig selvforsynende med energi. 

Tillid er noget, man gør sig fortjent til. Salget er kun begyndelsen. Man skal hele tiden være der for sin kunde.

Koos Van Rooyen, salgschef hos Volvo

I tørkeperioder får hans jord vand fra reservoiret, og han kan derfor undgå kvalitetstab i afgrøderne. Det var også denne iver efter at blive mere effektiv, som for omkring 17 år siden fik ham til at beslutte, at han selv ville transportere sine produkter.

»En stor fordel ved, at vi har vores egne lastvogne, er, at vi altid kan levere til tiden. Når vi yder en bedre service for vores kunder, kan vi også få en bedre pris for vores produkter,« siger Michael og tilføjer: »Vi arbejder med planteavl, og derfor er vores arbejde meget sæsonbetonet. Om sommeren høster vi op til 600 ton hvede om dagen over en meget kort periode på seks til otte dage. Hvis driften bliver afbrudt i den periode, kan vi miste millioner af rand.«

 

Ejer Michael Vermaak og Volvo-salgschef Koos Van Rooyen sludrer ved siden af en sættevogn

Michael Vermaak (til venstre) og Volvo-salgschef Koos Van Rooyen (til højre) har arbejdet sammen siden 2004. I årenes løb er de blevet nære venner.

At sikre driftstiden er en topprioritet, og Michael er glad for sit mangeårige samarbejde med Volvo Trucks og salgschef Koos Van Rooyen. De har arbejdet sammen siden 2004, hvor Michael for første gang ad omveje hørte om Koos. 

Ifølge Michael er Koos anderledes end de fleste andre sælgere, han har mødt. Han er nemlig altid klar til hjælpe, fra start til slut. »Hver gang der er et problem, ordner han det for os. Vi får fremragende service, og det er derfor, vi holder os til ham og til Volvo,« siger Michael.

 

En Volvo FH kører forbi en grøn mark, der vandes med en sprinkler

For Koos Van Rooyen er ærlighed – og altid at yde en ekstra indsats – selve fundamentet for et vellykket samarbejde. »Tillid er noget, man gør sig fortjent til. Salget er kun begyndelsen. Man skal hele tiden være der for sin kunde og tilbyde fuld support hver eneste dag,« siger han.

Koos forklarer, at Michaels sæsonprægede virksomhed er typisk for sydafrikanske vognmænd. Den har resulteret i, at Volvo Trucks har udviklet en ny servicekontrakt kaldet
Flexi-Guld. Med den nye kontrakt følger den planlagte service og kontraktgebyret kørselsmønsteret. Derved sikrer man, at både service og betalinger følger kundens pengestrøm.

Majsen læsses direkte på lastvognene fra store opbevaringssiloer

Majsen læsses direkte på lastvognene fra store opbevaringssiloer.

»Flexi-Guld-kontrakten gør en stor forskel for min transportvirksomhed. Arbejdet er blevet lettere, og det løfter et stort ansvar fra mine skuldre. Det giver os også en fordel, når vi snakker likviditet – når vi kører mindre, betaler vi også mindre. Og Volvo tager sig af al planlægning og vedligeholdelse af lastvognene, så jeg kan fokusere på at udvikle min virksomhed og holde mig opdateret med ny teknologi,« siger Michael.

Selvom han allerede har realiseret sin barndomsdrøm om at have 2.000 hektar landbrugsjord, har han stadig planer om at udvide. I løbet af de næste par år vil han installere yderligere to turbiner for at kunne åbne flere mejerier og gå fra at malke 1.500 køer til at malke 5.000. Men der var mange, der mente, at det ville mislykkes, da han i 1992 begyndte at dyrke kartofler på 10 hektar land, han havde overtaget efter sin far, som havde købt jorden blot et par måneder før sin død.

Flexi-Guld-kontrakten gør en stor forskel for min transportvirksomhed. Arbejdet er blevet lettere, og det løfter et stort ansvar fra mine skuldre.

Michael Vermaak, ejer

En sjakal i græsset

»De var overbeviste om, at det var en dårlig idé at dyrke kartofler. De fortalte mig, at jeg ville gå fallit inden for et år. I stedet viste det sig at blive den chance, jeg skulle bruge. Det handlede nok også lidt om, at jeg ville vise dem, hvad jeg duede til, og at de tog fejl. Det gør jeg vel i virkeligheden stadig,« siger han.

Han tilføjer: »Jeg elsker at dyrke jorden. Jeg siger altid, at jeg ikke har et job, men en hobby, så jeg har aldrig brug for at holde ferie. Og jeg er meget stolt af mine loyale medarbejdere. De er en stor del af min succes.« 

Michael er optimistisk med hensyn til farmens fremtid. Han håber, at sikkerheden med tiden bliver bedre i Sydafrika, at der bliver færre raceproblemer, og at hans børn vil begynde at dyrke jorden sammen med ham. 

Flådeleder Nardus Rademeyer

Ifølge flådeleder Nardus Rademeyer er vilde dyr et stort problem for lastvognschauffører i Sydafrika.

Han indrømmer dog gerne, at der er udfordringer, og at den største lige nu er vejene. Ikke bare fordi de er i dårlig stand, men også fordi lastvognschauffører for nylig har oplevet trusler. »På det seneste er det begyndt at blive farligere,« siger han.

Et par timers kørsel fra farmen er Michaels flådeleder Nardus Rademeyer på vej for at klare en levering. Det er en ujævn tur, da lastvognen for det meste kører på små grusveje i varierende stand. Der er støv overalt, selv inde i lastvognen. 

En lille hund løber ved siden af en Volvo FH

»Hver gang Volvo udfører service på en af vores lastvogne, er de nødt til at udskifte luftfiltrene,« siger Nardus. Han peger ud på det tørre landskab, netop som en lille abe springer ind i hans synsfelt. Det er et almindeligt syn i Sydafrika på trods af de hegn, der står langs de fleste veje og adskiller dem fra den omgivende natur. 

Han forklarer, at hver dag er en udfordring, når man kører på disse veje – af mange grunde. Man er nødt til at holde skarpt udkig. Og man skal tilpasse sig vejene for at spare brændstof, men stadig sørge for at levere til tiden.

»Jeg er glad for, at vi kører i Volvo FH'er. Ikke bare fordi det er en nem lastvogn at køre, men også på grund af servicen. Jeg ved, at Volvo-folkene aldrig vil svigte os, og at de vil hjælpe mig med det samme, hvis jeg havarerer herude.« 

 

En Volvo FH kører gennem det tørre sydafrikanske landskab

Michael Vermaak Boerdery
Grundlagt i: 
1992
Ejer: Michael Vermaak
Antal medarbejdere: 200 (heraf 7 chauffører)
Last: majs, kartofler, hvede, lucerne, mejeriprodukter
Antal lastvogne: 7 (alle Volvo FH 440 6×4)
Historie: Michael Vermaak Boerdery blev grundlagt i 1992 som en lille kartoffelfarm, men udvidede ved at opkøbe tilstødende jord. I dag råder virksomheden over 2.000 hektar jord og er en af de største farme i Øst-Kapprovinsen.
Ydelser: produktion og levering af landbrugsprodukter, herunder kartofler, majs, hvede og mejeriprodukter, til kunder i Øst- og Vest-Kapprovinsen   


Volvo Flexi-Guld-kontrakt
Med Volvo Flexi-Guld-kontrakten følger den planlagte service og kontraktgebyrerne kørselsmønsteret. Derved sikrer man, at både service og betalinger følger likviditeten.

Related News