Brændstofforbrug sænket med op til 10 %: Derfor er Volvo FH med I-Save »forrest i feltet« for fransk transportvirksomhed

4 min. læsning 4 min. læsning

Den førende franske transportvirksomhed Gautier Fret Solutions (GFS) var blandt de første til at teste den nye Volvo FH med I-Save. Et år senere er resultaterne imponerende – brændstofforbruget er blevet sænket med tre liter for hver 100 liter, der er brugt.

Gautier Fret Solutions (GFS) er mindre end et år gammel, men Jean-Yves Gautier har tilbragt hele sit liv i branchen, og hans familiehistorie går meget længere tilbage. I 1949 grundlagde hans far Rémy Gautier Société des Transports Gautier (STG) med en beskeden flåde bestående af to kreaturvogne og en tankvogn. Da Jean-Yves sidste år solgte virksomheden til en gruppe investorer, havde STG omkring 3.500 ansatte. 

Jean-Yves Gautier, grundlægger og ejer af GFS

Jean-Yves Gautier, grundlægger og ejer af GFS

I starten af 2019 grundlagde Jean-Yves Gautier GFS, som specialiserer sig i transport af reservedele, dæk, olie og møbler i det nordvestlige Frankrig. Hans nye virksomhed har allerede over 450 ansatte og en flåde på 220 lastvogne. – Vores mål er at være førende i det vestlige Frankrig inden for levering af industriprodukter, forklarer Jean-Yves Gautier. – Nøglen til vores succes er, at vi lytter til kunderne og tilpasser os forandringer – og at vi altid stoler på vores medarbejdere og giver dem det bedste udstyr.

Som for de fleste transportvirksomheder udgør brændstof en af GFS' største udgifter – ca. 25-30 %. – Vi er nødt til at optimere vores flåde og få vores køretøjer til at køre så meget som muligt, siger Jean-Yves Gautier og udpeger de tre nøglefaktorer for at minimere brændstofforbruget. – For det første handler det om valg af køretøj – det er vigtigt at vælge den rigtige drivline. For det andet handler det om at give chaufføren den rette oplæring. Og for det tredje handler det om den teknologi, vi nu har adgang til. 

De seneste nyskabelser, som Volvo Trucks har tilføjet på sine køretøjer, vil hjælpe os med at nå et brændstofforbrug, som ikke ville have været muligt for et par år siden.

Jean-Yves Gautier, GFS

Volvo FH med I-Save kører forbi et hus

Da Volvo Trucks skulle bruge en kunde til at teste den nye Volvo FH med I-Save under virkelige driftsforhold, var GFS en oplagt kandidat. I det forløbne år har virksomheden kørt en Volvo FH med I-Save, der typisk tilbagelægger 15.000-20.000 km om måneden, med en gennemsnitlig vogntogsvægt på 30 tons. 

Efter 12 måneder har lastvognen kørt 140.000 km, og GFS har opnået en brændstofreduktion på 7-10 % sammenlignet med sine andre køretøjer, samt en reduktion på 30-40 % i AdBlue-omkostninger. – De seneste nyskabelser, som Volvo Trucks har tilføjet på sine køretøjer, vil hjælpe os med at nå et brændstofforbrug, som ikke ville have været muligt for et par år siden, siger Jean-Yves Gautier. – Med denne nye motor og den nye teknologi vil Volvo være forrest i feltet. 

Chauffør Stéphane Huchet i førerhuset på Volvo FH med I-Save

Stéphane Huchet, chauffør, GFS

GFS' chauffører er også imponerede over Volvo FH med I-Save. Mange af dem hævder, at den giver højere moment og mindre støj og gør det lettere at køre mere brændstofeffektivt. – På grund af den type veje, jeg kører på, bruger jeg ofte fartpiloten og I-See, forklarer Stéphane Huchet, der har kørt lastvogn i 26 år. – I-Save og Turbo Compound-teknologien betyder, at jeg kan køre med en fornuftig marchhastighed i et lavt gear og spare endnu mere brændstof.

Ud over nye køretøjer og ny teknologi ser GFS også på alternative brændstoffer og ser et stort potentiale i LNG. Faktisk taler virksomheden i øjeblikket med gasleverandøren Air Liquide og de lokale myndigheder om at opføre en LNG-tankstation tæt på sit hovedkvarter. Som mangeårig Volvo Trucks-partner ser GFS også på Volvo FH LNG.

– Vi har fået nogle demonstrationer, og Volvos LNG-lastvogne er også virkelig gode, forklarer Jean-Yves Gautier. – På grund af dieselteknologien er de blandt de LNG-lastvogne, der kører bedst, så det er bestemt en investering, vi overvejer – vi får se!

Volvo FH med I-Save passerer en sø og spejles i vandet

 

Gautier Fret Solutions (GFS)
Grundlagt i:
2019
Ejer: Jean-Yves Gautier
Sted: Rennes, Frankrig
Medarbejdere: 450 (heraf 290 chauffører)
Flåde: 220 lastvogne
Årsomsætning: 50 millioner euro
Største kunder: Michelin, TOTAL, Pirelli og Goodyear
Historie: Rémy Gautier grundlagde Société des Transports Gautier (STG) i 1949 og transporterede oprindeligt levende dyr mellem Rennes og Paris. Rémy Gautiers søn Jean-Yves solgte virksomheden i 2018 og grundlagde Gautier Fret Solutions (GFS).
Ydelser: GFS specialiserer sig i transport af industriprodukter i det vestlige Frankrig, bl.a. bildele, dæk, olie og varer til papirindustrien.


Volvo FH med I-Save

Volvo FH med I-Save er Volvo Trucks' til dato mest brændstofeffektive lastvogn til fjerntransport. D13TC-motoren og de opdaterede brændstofbesparende funktioner er designet til at reducere brændstofomkostningerne med op til 7 %. D13TC-motoren bruger Turbo Compound-teknologi, der bruges til flymotorer, men er tilpasset til vejkørsel. TC-enheden genbruger overskydende varme og energi fra lastvognens udstødningsgasser. Hele drivlinen er også kalibreret til maksimal brændstofeffektivitet med et nyt stempeldesign, der sikrer, at der mistes mindre varmeenergi. Desuden integrerer I-Save Volvo Trucks' avancerede teknologier såsom kortbaseret I-See-software og I-Cruise med I-Roll. Det er især velegnet til fjerntransport, hvor der typisk køres mere end 120.000 km om året.

Related News

– Det gør en enorm forskel: ekstreme brændstof- og AdBlue-besparelser på Finlands vanskelige veje

Det finske firma Kuljetusliike Antti Airaksinen begyndte for nylig at bruge en Volvo FH med I-Save til sine fødevaredistributionsopgaver. Brændstofforbruget er siden faldet med 4,5 liter pr. 100 kilometer, hvilket har en enorm indflydelse på ...

– Svær at slå: Brændstofforbruget falder til kun 24 liter for hver 100 km med Volvo FH med I-Save

Efter flere års konstante forbedringer af brændstofeffektiviteten mente Manuel Gonzalez Transportes, at flåden havde nået et niveau, der ikke kunne blive meget lavere. Men så prøvede virksomheden den nye Volvo FH med I-Save.

...