– Svær at slå: Brændstofforbruget falder til kun 24 liter for hver 100 km med Volvo FH med I-Save

4 min. læsning 4 min. læsning

Efter flere års konstante forbedringer af brændstofeffektiviteten mente Manuel Gonzalez Transportes, at flåden havde nået et niveau, der ikke kunne blive meget lavere. Men så prøvede virksomheden den nye Volvo FH med I-Save.

Antonio Pérez har kørt lastvogn i 30 år – de 28 hos Manuel Gonzalez Transportes. Hans far var lastvognschauffør, og det samme er hans seks brødre. Han ved med andre ord en hel del om lastvogne – og han tøvede ikke, da han fik mulighed for at være en af de første til at køre den nye Volvo FH med I-Save.

Antonio Pérez, chauffør, Manuel Gonzalez Transportes

Antonio Pérez, chauffør, Manuel Gonzalez Transportes

– Kørslen er virkelig afslappende, for ved så lave omdrejninger kan du knap nok høre noget, siger han, mens han kører gennem det varme, tørre landskab i det centrale Spanien. – Det, jeg kan lide ved den nye motor, er, at den reagerer bedre ved lave omdrejninger. Du kan køre i et højere gear, for der er stadig godt med moment. Og fordi du skifter gear færre gange, bruger lastvognen selvfølgelig mindre brændstof. 

Det er sød musik i ørerne på Thomás Fernández, driftsleder og medejer af Manuel Gonzalez Transportes. – Med de nuværende priser er brændstofforbruget virkelig vigtigt, forklarer han. – Marginalerne er meget små, og i dag handler alting om prisen. Jeg har været i branchen i 30 år, og det har ikke altid været sådan her, men nu er billedet det samme for alle transportvirksomheder. Det dur ikke at have højere udgifter end de andre.

Du kan køre i et højere gear, for der er stadig godt med moment. Og fordi du skifter gear færre gange, bruger lastvognen selvfølgelig mindre brændstof.

Antonio Perez, chauffør, Manuel Gonzalez Transportes

Manuel Gonzalez Transportes er en familieejet virksomhed beliggende i udkanten af Madrid. Over de sidste 50 år er den gradvist vokset og har udvidet, så den nu har en flåde på over 80 lastvogne. Det er altafgørende for virksomhedens fremtid at reducere og minimere brændstofforbruget – og dermed nedbringe omkostningerne. 

– Lige nu ligger vores gennemsnit på omkring 28 liter pr. 100 km, men for fire år siden var det 35 liter, og for otte år siden 38 liter, forklarer Thomás Fernández. – Det er faldet løbende, men det er svært, for da Euro 5 og Euro 6 kom, brugte lastvognene mere brændstof. Vi kan specificere den lastvogn, vi ønsker, hele vejen ned til dækkene, og det hjælper en hel del. Men for at være ærlig er der grænser for, hvad vi kan gøre. Det er jo ikke os, der laver lastvognene.

Thomás Fernández mener dog, at branchen har nået et vendepunkt, hvor producenterne kan udvikle motorer, som overholder de europæiske emissionsstandarder og samtidig sparer brændstof. Han peger på den nye Volvo FH med I-Save som et perfekt eksempel. Virksomheden har testet den nye model i flere måneder på forskellige ruter med forskellige laster – med konsekvent positive resultater.

Volvo FH med I-Save på vej over en dæmning

– I løbet af de sidste uger er brændstofforbruget allerede faldet med to liter, og vi er nede på 24 liter pr. 100 km. For en 13-liters motor er brændstofforbrug på dét niveau virkelig vanskeligt at opnå, og jeg tror, det bliver svært at slå. På langt sigt forventer vi, at det vil falde endnu mere.

Volvo FH med I-Save er blot den nyeste i en række Volvo Trucks-modeller, som Manuel Gonzalez Transportes har testkørt i årenes løb. – Vi har altid været åbne for at afprøve nye løsninger og lastvogne, hvis vi mener, de kan være en god investering for os, siger Thomás Fernández. – De fleste af vores lastvogne er Volvoer, og vi har haft et tæt samarbejde med Volvo Trucks i meget lang tid.

Driftsleder og medejer Thomás Fernández

Driftsleder og medejer Thomás Fernández

Ud over at holde omkostningerne nede og konkurrenceevnen oppe kæmper Manuel Gonzalez Transportes med chaufførmangel. Det er et problem, branchen slås med overalt i Spanien og som til dels skyldes, at det er meget dyrt at få kørekort. For at gøre noget ved problemet ansætter virksomheden uerfarne chauffører og oplærer dem selv. Alle løsninger, eksempelvis det opdaterede I-See, der kan gøre det lettere at køre lastvogn og hjælpe uerfarne chauffører med at spare brændstof, er derfor også af stor interesse. Nye løsninger påvirker kørslen, og ifølge Thomás Fernández er det en uundgåelig del af at forbedre produktiviteten og effektiviteten.

– Hver gang man får et nyt køretøj, har man brug for en tilpasningsperiode, for det tager tid at lære køretøjet at kende og træne folk til at køre det, forklarer han. – Da de første automatgear kom på markedet, var der ingen, der ville have dem. Folk sagde, at de var svære at køre med, og at gearene gled. I dag er der ingen, der vil have manuelt gear. Det samme kommer til at ske her.

I løbet af de sidste uger er brændstofforbruget allerede faldet med to liter, og vi er nede på 24 liter pr. 100 km.

Driftsleder og medejer Thomás Fernández

Nogle ting vil dog altid være de samme, for eksempel forudsætningerne for at drive et succesfuldt transportfirma: – Du vil altid både have brug for gode folk og gode køretøjer. Du kan ikke få succes med kun én af delene. 

 

Manuel Gonzales Transportes
Grundlagt i:
 1960erne
Ejer: familieejet virksomhed grundlagt af Manuel González Blázquez
Antal medarbejdere: 125 (heraf 86 chauffører)
Last: frosne og temperaturstyrede varer
Antal lastvogne: 82 (overvejende Volvo-lastvogne samt Renault Trucks, MAN og Iveco)
Historie: Den familieejede virksomhed Manuel Gonzalez Transportes har været aktiv siden 1960'erne. I dag har virksomheden faciliteter otte steder i Spanien og Portugal.
Ydelser: Virksomheden tilbyder en bred vifte af ydelser til en lang række forskellige laster – fra ekspreskørsel overalt i Europa til transport af intermodalcontainere fra skibe.


Volvo FH med I-Save

Volvo FH med I-Save er Volvo Trucks' til dato mest brændstofeffektive lastvogn til fjerntransport. D13TC-motoren og de opdaterede brændstofbesparende funktioner er designet til at reducere brændstofomkostningerne med op til 7 %. D13TC-motoren bruger Turbo Compound-teknologi, der bruges til flymotorer, men er tilpasset til vejkørsel. TC-enheden genbruger overskydende varme og energi fra lastvognens udstødningsgasser. Hele drivlinen er også kalibreret til maksimal brændstofeffektivitet med et nyt stempeldesign, der sikrer, at der mistes mindre varmeenergi. Desuden integrerer I-Save Volvo Trucks' avancerede teknologier såsom kortbaseret I-See-software og I-Cruise med I-Roll. Det er især velegnet til fjerntransport, hvor der typisk køres mere end 120.000 km om året.

Related News

– Det gør en enorm forskel: ekstreme brændstof- og AdBlue-besparelser på Finlands vanskelige veje

Det finske firma Kuljetusliike Antti Airaksinen begyndte for nylig at bruge en Volvo FH med I-Save til sine fødevaredistributionsopgaver. Brændstofforbruget er siden faldet med 4,5 liter pr. 100 kilometer, hvilket har en enorm indflydelse på ...

Brændstofforbrug sænket med op til 10 %: Derfor er Volvo FH med I-Save »forrest i feltet« for fransk transportvirksomhed

Den førende franske transportvirksomhed Gautier Fret Solutions (GFS) var blandt de første til at teste den nye Volvo FH med I-Save. Et år senere er resultaterne imponerende – brændstofforbruget er blevet sænket med tre liter for hver 100 liter, ...