Trucks

Danmark

×

De valgte den lette løsning

VM Tarm vil gerne stå ved det. De valgte den lette løsning. De har reduceret, det som virksomheden kalder fremtidens tanktrailer, med ikke mindre end 28% af vægten.
losning-1-main

Mange bække små gør en stor å. Det er filosofien bag VM Tarms udviklingsarbejde. Alle komponenter på en standardtrailer kom i fokus, da teknisk chef Brian M. Andersen og to af hans ingeniører Thomas Markussen og Torben Bank Agger tog fat på at reducere en 4-akslet tanktrailers egenvægt. Alt i alt har de evnet at skære ca. 2,5 tons af vægten, og det giver mulighed for større nyttelast til gavn for miljøet og den enkelte transportørs indtjening.

Det hele startede med en idé i sommeren 2012 – Brian M. Andersens idé. Den blev kombineret med en bevilling fra Miljøstyrelsens MUDP-pulje, Miljøministeriets Miljøteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram, som giver mulighed for at støtte miljørigtige og visionære tiltag. Brian M. Andersen tanker vandt genklang i Miljøstyrelsen, og projektet blev tildelt 2 millioner kroner, og dertil lagde VM Tarm egne millioner, og så var man i gang. 

Alt var i spil – dæk, aksler, hjulkapsler, tank, chassis m.m. og det blev muligt at finde vægtbesparelser alle steder. En vægtreduktion i tanksvøb, tankkappe og chassis stod dog for det store ryk. En rustfri stålkappe omkring tanken erstattet med en kompositkappe gav en vægtreduktion på 83% eller 505 kg. En stålkappe på 6 mm. erstattet med en i 3 mm. højstyrkestål gav en vægtreduktion på 33 % eller 610 kg og ved at tilpasse chassiset til tankbilens formål har man evnet at spare ca. 400 kg.

Kreativ nytænkning og en udskiftning af velkendte komponentmaterialer med nye såsom carbon, aluminium, kompositmaterialer m.m. har banet vejen for den imponerende vægtreduktion. En vægtreduktion, som ikke slækker på kvalitet og holdbarhed, fremhæver Brian M. Andersen. 

Under udviklingsarbejdet har VM Tarm haft et tæt samarbejde med de svenske stålværker, som har meget stor ekspertise i stålstyrker, holdbarhed og kvalitet. De svenske stålværker bidrog bl.a. med de erfaringer, de har i samarbejdet med de svenske lastbilproducenter. Netop Volvos chassis har VM Tarm positive erfaringer  med. Det er stærkt og behøver derfor ingen forstærkninger inden tankvognsopbygningen påbegyndes, fortæller Brian M. Andersen.

Fremtidens tankvognstrailer er et udstyrsstykke i vægtreduktion, og kunden behøver ikke tage hele pakken, men kan vælge til og fra ud fra de løsninger, som VM Tarm har valgt at præsentere på tankvognsopbygningen.

Trukket af en ny Volvo FH fra Autohuset Vestergaard er fremtidens tankvognstrailer blevet gennemprøvet og udfordret fuldt lastet under særlige vejforhold bl.a. rundkørsler og vejbump igen og igen. De mange testkørsler er nu afløst af en længerevarende testperiode i et større mejeris tjeneste, hvor traileren skal køre rigtig mange kilometer på en krævende rute.

Når VM Tarm har kunne opnå så stor en vægtreduktion, skyldes det en vis konservatisme i markedet. Der har ikke været et udtalt behov for at øge godsmængden i tankene. Men med strukturforandringen i industrien og landbruget frem mod stadig større enheder, er behovet blevet større. 

Volvos tekniske chef Claus Jensen kender til udfordringen med at holde vægten nede – ikke hans egen – men moderne lastbilers skal opfylde stadig stigende miljøkrav, hvilket betyder montering af sikkerhedskomponenter, miljøfiltre m.m.. Det øger lastbilens vægt, men det til trods, har Volvo formået at reducere lastbilernes egenvægt ved at tænke vægt ind i alle komponentløsninger. Mindre egenvægt – større nyttelast. Den nye platform i Volvos nye produktserie er optimeret på dette felt. Er det muligt at reducere vægten uden at gå på kompromis med sikkerheden, gøres det. Det er en vedvarende proces i Volvo, slutter Claus Jensen.

 

losning-3

VM TARM A/S

Etableret: 1962.
Medarbejdere: ca. 160.
Produkter: Fodertanke, gylletrailere, mælketanke, slamsugere, specialtanke til bl.a. minkfoder og øl m.m.
Årlig produktion: ca. 150 tankvognsopbygninger.