Volvo Trucks

Danmark

×

Det har været en hård livsstil at være vognmand

Arbejdsdagene var lange og hele ugen blev taget i brug, da Kai Jensen (74) var vognmand. I 2002 gav han stafetten videre til sønnen Frank Lange, der er 3. generation i Olaf Jensen A/S i Svinninge på Sjælland. En virksomhed som blev stiftet i 1934 af Kai Jensens far Olaf Jensen, og som i maj fejrede 80 års jubilæum.

Lå det i kortene, at du skulle være vognmand som din far?
– Ja det var naturligt for min yngre bror Johnny og jeg at gå ind i firmaet. Jeg ville egentlig gerne til Grønland med en kammerat og prøve lykken, men der var en Ford V8 fra 1948, som holdt og ventede på mig, da jeg blev 18 år. Selv om jeg altid har været interesseret i lastbiler, var Grønland spænding og eventyr. Det hårde liv i vognmandsbranchen kendte jeg jo, for jeg havde hjulpet min far, siden jeg var dreng. Jeg droppede mine rejseplaner, men kom dog senere til Grønland. Det var en fantastisk oplevelse – en imponerende og storslået natur. 

Hvordan var det at overdrage virksomheden til næste generation?
– Det var en stor tilfredsstillelse, at der var noget at levere videre. Og det var en stor glæde, at min søn Frank havde lyst til at drive virksomheden videre. 

Er din søn en anden slags vognmand end du var? 
– Ja det er han. Nye generationer har nye ideer og visioner, og sådan udvikler tingene sig. Frank er godt uddannet og har overblik, jeg var helt tryg ved at overdrage ham forretningen. Siden han overtog virksomheden, har han tredoblet antallet af lastbiler og leder virksomheden meget professionelt. 

Olaf Jensen transporterer mange forskellige godstyper, var det en strategi du fulgte? 
– Ja, vi har kørt med stort set alt - søsten, olie, mursten, tang, sten, grus, jord, roer, asfalt, renovation, snerydning, korn, foderstoffer, grise m.m. Den store bredde var ikke et bevidst valg. Grundlaget for et godt samarbejde er tillid og god kemi, og kunderne er bare blevet flere og flere.

Hvordan har du oplevet den teknologiske udvikling i lastbilindustrien?
– Den tekniske udvikling har været fantastisk. Moderne lastbiler er meget komfortable og nemme at betjene. Da jeg som ung hjalp min far, var chaufførjobbet meget fysisk krævende. Vi håndlæssede lastbilen uanset om det var grus, sten, jord eller roer. Senere fik vi tippelad, og det var en hel revolution og helt rart for ryggen. Dengang kunne vi skrive lidt ekstra på fakturaen, når vi læssede af med tippelad. Det hjalp med at finansiere det. Det var også godt for indtjeningen i 70’erne, da vi gik fra 2 til 3-akslede lastbiler. Det betød flere tons på ladet. 

Er der andre tekniske fremskridt i lastbilindustrien du vil fremhæve?
– Servostyring var også et stor fremskridt. Det fik vi i 1969. Nu kunne vi ubesværet manøvrere rundt med lastbilen. Ubesværet er det også med Volvos automatiske gearkasse I-Shift, nu kan chaufføren bedre koncentrere sig om trafikken. Jeg er fra dengang, da vi havde dobbelt udkobling. Lastbilernes affjedring har også gennemgået en stor forandring. De gamle lastbilers stive affjedring var med til at give mig en dårlig ryg. Godt hjulpet af tunge kornsække, jernkasser til renovation og velvoksne grise der blev løftet op i øre og hale. 

Har det været en livsstil at være vognmand?
– Det kan man godt sige. En hård livsstil. Men jeg har altid været glad for mit arbejde, vel vidende at det kun kunne lade sig gøre, hvis man havde en forstående kone og en tolerant familie. Det har jeg haft. Aftensmaden er tit blevet kold, fordi jeg kom for sent hjem. Det var før mobiltelefonen. Og da jeg blev gift med min kone Lise, var jeg tidligt oppe. Der var lige en renovationstur, der skulle klares, inden vi fik præstens velsignelse. I dag er vi velsignet med masser af fritid. Det nyder vi. Vi rejser, spiller golf og nyder natur og strand, hvor vi bor.

OLAF JENSEN A/S

Stiftet: 1934.
Antal medarbejdere: 30.
Antal lastbiler: 27.
Kørsel: Alle godstyper – hovedsageligt indenrigskørsel.