Volvo Trucks

Danmark

×

Arbejdsglæde og effektivitet med nordjysk ledelsesfilosofi

Vognmand Henrik Sørensen i Fjerritslev i Nordjylland er ikke bange for at uddelegere ansvar. Det både til medarbejdere og til Volvo-værkstedet i Brønderslev. Virksomhedens chauffører trives med tilliden, og virksomhedens Volvo-lastbiler har god driftsikkerhed.
nordjysk2-main

Det er lang tid siden, jeg har haft en kniv i hånden.” Henrik Sørensen kigger på den store kniv på bordet og smiler. MidterStribens udsendte forstår beskeden og skærer den indkøbte kage ud, som stadig ligger i den knitrende pose. Henrik Sørensen har været forbi bageren på sin vej hjem til kontoret i Fjerritslev, og kaffen dufter indbydende på det lille køkkenbord. Det med store skarpe knive har ellers været Henrik Sørensens hverdag for år tilbage. Han er uddannet butiksslagter og har været vant til at skære velhængt oksekød ud til bøffer m.m. I dag er han sjældent gastronomisk chef i køkkenet, og sjældent i nærheden af knivblokken. Det klarer konen Lone, ligesom hun klarer det administrative og bogholderiet i virksomheden. 
– Jeg var egentlig glad for at være slagter og havde en rigtig god læreplads hos en butiksslagter i Fjerritslev, men lastbilerne trak, erkender Henrik Sørensen.

Interessen for lastbiler har han ikke fra fremmede. Hans far – Hans O. Sørensen – etablerede vognmandsvirksomheden i 1975, og som dreng gik Henrik til hånde i forretningen, vaskede lastbiler og var med på turene, når skolen tillod det. Da han blev 18 år, fik han et stort kørekort af sin far og kunne nu hjælpe med at køre sneplov og salte vejene i de tidlige morgentimer i vinterhalvåret, inden slagterbutikken åbnede. 
– Da jeg kom hjem i forretningen for at køre lastbil, gav min far mig stor frihed til selv at styre min hverdag. Det motiverede og gav arbejdsglæde, fortæller Henrik Sørensen. 
Den ledelsesfilosofi har Henrik Sørensen gjort til sin egen. Ikke som et teoretisk tænkt ledelsesmæssigt projekt, men fordi det ligger ham naturligt at uddelegere ansvar. I Vognmand Henrik Sørensen Fjerritslev A/S er der et uformelt og helt familiært miljø, samtidig med at chaufførerne og Henrik ved, hvad der kræves for at drive en professionel vognmandsvirksomhed. 
– Jeg har de bedste chauffører i hele kongeriget. De er ansvarsbevidste, engagerede og selvstændige. Jeg ønsker ikke ratholdere, som kun agerer efter ordre fra mig. Jeg har tillid til dem, og det aflaster mig, at de er selvkørende. Jeg er selvfølgelig med på sidelinjen som rådgiver, hvis det er nødvendigt. Men chaufførerne er jo tæt på opgaverne og ved som regel, hvad der skal gøres, og hvordan det gøres bedst, fortæller Henrik Sørensen.

I lighed med virksomhedens 6 chauffører er Henrik Sørensen selv at finde bag rattet i det daglige. Han betjener virksomhedens ældste lastbil en Volvo FH med 440 hk fra 2005. Det med at sidde på kontor er ikke lige ham. Han tænker bedst ude i lastbilen, hvorfra han via mobiltelefon styrer forretningen. 

Fire af Henrik Sørensens Volvo-lastbiler er at finde i skovene i Nord- og Midtjylland, hvor de kører med kroghejs og flis i containere til kraftvarmeværkerne. Én lastbil har også lastbilkran til at håndtere stammer, der skal transporteres. Kunderne tæller bl.a. HedeDanmark og skoventreprenører. Der er rigeligt at se til, og Henrik Sørensen har ofte indlejede lastbiler til at hjælpe. De øvrige lastbiler i virksomheden kører bl.a. skærver til vejbyggeri og gods for elementfabrikker. 

– Skovkørsel er hårdt ved grejet, men Volvo har den ideelle skovbil. Vi kører med træk på to aksler, og vi sidder sjældent fast, selv om skovbunden kan være blød. Tillige har vi valgt Volvo Dynamisk Styring på lastbilerne, hvilket gør det ubesværet for chaufføren at manøvrere rundt med 56 tons på et 7-akslet træk, fortæller Henrik Sørensen. 
Henrik Sørensen sværger til Volvo, fordi lastbilerne er driftsikre og servicen på Volvos værksteder er ifølge vognmanden uovertruffen. Og så har Volvo-organisationen en Børge Holm – lastvognskonsulent i Thisted. 

– Han er en fantastisk sælger for os. Han er ikke kun fokuseret på slutseddelen. Han lever med i vores virksomhed, hjælper og støtter, når han kan. Han bliver svær at erstatte for Volvo, nu han går på pension, understreger Henrik Sørensen.

Arbejdsdagen kan være lang for Henrik Sørensen, men han beklager sig ikke. Hans arbejde er hans hobby. Dogbliver det til et liv uden for førerhuset. Henrik Sørensen har taget jagttegn og har nedlagt sin første buk. Endda uden at få bukkefeber, da han en tidlig morgen så det store dyr komme ud af skoven. Det var først, da dyret var nedlagt, at han begyndte at ryste på hænderne. Han deltager også gerne i motocrossløb rundt omkring i Danmark, når sønnen Martin og svigersønnen Jonas kører løb. Selv stoppede han hurtigt med at køre motocross. Han har erkendt, at talentet ikke rakte. Man falder tungt og lidt for ofte af maskinen, når man er kommet lidt op i årene.

 

VOGNMAND HENRIK SØRENSEN FJERRITSLEV A/S

Forretningssted: Fjerritslev, Nordjylland.
Medarbejdere: 7.
Antal lastbiler: 7 Volvo-lastbiler med Dynafleet og Volvo Dynamisk Styring.
Opgaver: Kørsel med flis, skærver til vejbyggeri, transport for elementfabrik m.m.
Etableret: 1975.