Trucks

Danmark

×

Driftssikker optankning

Det kræver særlige køretøjer at optanke fly. Ved russiske lufthavne, hvor udstyret skal kunne bruges i dyb sne og ved temperaturer helt ned til -50 grader, kræver det teknik i topklasse.
Airbus A380 på startbanen.
Hos Aviatechnology lyder bestillingerne oftest på tankvogne til optankning som dem, vi ser her ved Ruslands største lufthavn: Domodedovo uden for Moskva.

Det særlige ved vores produktionsmetode er, at vores produkter ikke bare overholder de internationale standarder, men også de strengere krav, der gælder i denne sektor i Rusland, siger Sergej Aronov. Han er teknisk direktør for opbyggervirksomheden ZAO NPO Aviatechnology, hvis flytankvogne bruges i lufthavne over hele Rusland og i udlandet.

Aviatechnology, som fremstiller specialkøretøjer, kom ind på markedet på det helt rette tidspunkt. Da Sovjetunionen brød sammen, og stadig flere udenlandske flyselskaber begyndte at flyve til Rusland og videre derfra, var der brug for servicefunktioner i topklasse på landjorden. Oprindeligt brugte virksomheden chassiser fra russiske lastvognsproducenter, men man indså snart, at de ikke havde evnen til at være i drift året rundt. Virksomheden henvendte sig derfor til en række europæiske producenter og endte med at vælge Volvo som ny chassisleverandør.

Samarbejdet har nu stået på i ti år og er præget af en stor fælles indsats for at finde tekniske løsninger.

– Det første år, vi samarbejdede med Volvo, fremstillede vi flytankvogne til Sheremetyevo- og Domodedovo-lufthavnene i Moskva. Når man ser tilbage på de valg, vi traf for ti år siden, må man sige, at vores fælles indsats har givet et godt resultat. Hver eneste tankvogn, som vi har bygget på et Volvo Trucks-chassis, er stadig i drift ved en af lufthavnene, siger Sergej Aronov.

– Det første år, vi samarbejdede med Volvo, fremstillede vi flytankvogne til Sheremetyevo- og Domodedovo-lufthavnene i Moskva. Når man ser tilbage på de valg, vi traf for ti år siden, må man sige, at vores fælles indsats har givet et godt resultat. Hver eneste tankvogn, som vi har bygget på et Volvo Trucks-chassis, er stadig i drift ved en af lufthavnene, siger Sergej Aronov.

Over de seneste år har han set markedet konsolidere sig. Der er nu otte producenter af flytankvogne tilbage i EU og kun to i Rusland.

– Kunderne shopper ikke rundt, som de gjorde engang, på evig jagt efter de laveste produktionsomkostninger. Nu leder de efter høj kvalitet til en rimelig pris. Derfor er de holdt op med at handle med mellemmænd og går nu direkte til producenterne af specialkøretøjer og udstyr, forklarer han.

Her har Aviatechnology en fordel, fordi virksomheden tager hånd om hele processen: fra arbejdstegninger og konstruktion af det færdige køretøj til test og levering til kunden. Den har desuden et tæt samarbejde med både chassisproducenten og de kunder, der bruger køretøjerne. Eksempelvis er det altafgørende, at chassisproducenten kan være fleksibel. De tekniske krav er skrappe, og opbygningen skal kunne integreres helt med chassiset, især hvad angår sikkerhedsfunktioner.

Det er også vigtigt, at slutbrugeren får uovertruffet support til drift og service af de køretøjer, Aviatechnology leverer. – Der er ikke noget større ansvar end at tanke et fly op lige ud for vingen. Og her har brugerne tillid til mærker, der har vist deres værd, f.eks. AO Shell & Aerofuels, som bruger vores flytankvogne i Domodedovo-lufthavnen. De stoler på os, siger Sergej Aronov.

Da AO Shell & Aerofuels i 2008 købte to flytankvogne på Volvo Trucks-chassiser til brug ved Ruslands største lufthavn Domodedovo, var det første gang, virksomheden stiftede bekendtskab med et udenlandsk mærke. I dag har alle virksomhedens tankvogne Volvo-chassiser, og de fylder flybrændstof på maskiner fra mange forskellige flyselskaber fra Europa, Asien og Amerika. De tanker alt fra små private jetfly til store passagerfly, blandt andet Boeing 787 Dreamliner.

Shell-chauffør Andrej Popov fik en af de første to Volvo FM'er i Domodedovo i 2008, og han ville ikke bytte med noget som helst andet ... på nær en ny udgave af præcis den samme lastvogn.

Som sine kolleger deltager Andrej regelmæssigt i kurser for specialchauffører arrangeret af Volvo Trucks, og han skal også bestå eksamener for at få tilladelse til at køre med specialudstyret. I en lufthavn er sikkerhed og kvalitet meget vigtigt.

– I løbet af et 12-timersskift skal 3-4 fly tankes op med flybrændstof. Jeg arbejder 16 skift om måneden. Det betyder, at jeg i gennemsnit ender med at servicere 50-60 fly hver måned. Ikke alle køretøjer kan klare den belastning uden at kny, men det kan Volvo. Kendsgerningerne taler for sig selv, siger han.

Optankning af et fly.