Volvo Trucks

Danmark

×

Sådan samles en Volvo-lastvogns førerhus

På førerhussamlebåndet på Volvo Trucks' samlefabrik i Tuve, Göteborg, samles omkring 900 dele til et færdigt Volvo-lastvognsførerhus – på kun seks timer.
Slutinspektion på førerhussamlebåndet.
Ved enden af samlebåndet oplyses det fuldt færdige førerhus af kraftige lamper for at kontrollere lakeringen og karosseriet.

Nøglen er en omhyggeligt organiseret proces, hvor hver eneste detalje og arbejdsopgave er udviklet for at opnå maksimal hastighed, præcision og effektivitet.

– Det er vigtigt, at alt spiller sammen, siger Paulina Lundgren, som er teamleder for produktionsteknik på førerhussamlebåndet. – Alt skal køre uden problemer: de tekniske løsninger, produktionsplanlægningen, materialeleverancerne og operatørernes arbejdsmetoder. Det hele skal være perfekt.

Produktionen begynder med en førerhusramme. Den er fremstillet og lakeret på Volvo Trucks' førerhusfabrik i Umeå i Nordsverige og siden sendt med tog til Tuve-fabrikken i Göteborg. Personalet klargør førerhuset til samlebåndet ved at fjerne nummerpladeskiltet og motorhjelmen. Herefter sættes førerhuset på samlebåndet, hvor det bevæger sig en meter fremad i minuttet.

Førerhuset passerer 56 forskellige arbejdsstationer. På hver af disse har personalet i gennemsnit fem et halvt minut til at blive færdige, før førerhuset skal videre til den næste station. Hver eneste station er omhyggeligt designet og konstrueret til at sikre maksimal effektivitet og hastighed, og de nødvendige værktøjer og dele er placeret så tæt på som muligt. Sikkerhed og ergonomi er ligeledes i højsædet. Personalet har masser af løfteanordninger og støttefunktioner.

– Alle stationer er opbygget, så enhver kan arbejde på dem, siger Paulina Lundgren.

 

Set fra oven minder samlebåndet om et fiskeskelet: et hovedsamlebånd ned gennem midten med mindre forsamlebånd til større moduler ud til siderne. Til instrumentbrættet er det endda nødvendigt med samlebånd inden forsamlebåndet: Enkeltkomponenter samles til større moduler, som derefter samles til et færdigt instrumentbræt, der sættes i førerhuset på hovedsamlebåndet.

Alt skal køre uden problemer: de tekniske løsninger, produktionsplanlægningen, materialeleverancerne og operatørernes arbejdsmetoder. Det hele skal være perfekt.

Et førerhus består i gennemsnit af 750 til 900 dele. Der findes imidlertid omkring 3.500 forskellige delnumre, og de mange forskellige specifikationer betyder, at næsten hvert eneste førerhus er unikt. Processen er utroligt kompleks og udarbejdet til at minimere risikoen for menneskelige fejl. For at sikre, at personalet vælger de rigtige dele til hvert enkelt førerhus, viser et system af lamper eksempelvis, hvilke dele der skal bruges til det næste førerhus. Når alt er samlet og flyttet til hovedsamlebåndet, trykker medarbejderen ganske enkelt på en knap for at få vist den næste kombination af lamper.

Langt de fleste dele og komponenter monteres manuelt. På Volvo FH-førerhusene monteres forruderne, sideruderne og taglugerne imidlertid af to robotter. De løfter glasset ved hjælp af sugekopper og roterer forsigtigt ruden under en limautomat. En række sensorer omkring førerhuset sikrer, at det står i den helt rigtige position for robotarmene. Hver robot er programmeret til at vide, præcis hvilken førerhusmodel der skal være på båndet på ethvert tidspunkt, og den er kalibreret til at montere glasset med en præcision på 0,1 mm.

På de sidste stationer tester personalet samtlige kontrolfunktioner. Førerhuset oplyses af kraftige lamper for at kontrollere lakeringen og karosseriet. Herefter flyttes førerhuset til chassissamlebåndet og forbindes med chassiset og drivlinen.

Samling af førerhus – Tuve

  • 3.500 delnumre i førerhusmonteringen
  • 240 operatører i førerhusmonteringsområdet under produktionen
  • 56 arbejdsstationer på førerhussamlebåndet
  • 5,5 minutter i gennemsnit til at blive færdig ved hver arbejdsstation
  • 6 timer til at færdiggøre et førerhus på samlebåndet
  • 120 førerhuse produceret dagligt i Tuve