Trucks

Danmark

×

Forbedret aerodynamik – en balancegang

Den forbedrede aerodynamik på den nye Volvo FH har ydet et vigtigt bidrag til, at vores kunder kan forbedre deres indtjening.
Joakim Sällberg
Joakim Sällberg, seniordesigner hos Volvo Trucks, mener, at det er vigtigt at se på lastvognen som en helhed og ikke stirre sig blind på et bestemt område.

Den seneste Volvo FH-model blev lanceret i 2013. Den nye lastvogn var større, sikrere og mere ergonomisk end sin forgænger og satte nye, høje standarder for langturstransport. Opgraderingen betød også ændringer af lastvognens aerodynamik. Volvo FH er designet specifikt til langturstransport og kører derfor oftest 70 km/t eller derover. Der er derfor meget at hente ved at forbedre aerodynamikken.

At forbedre en allerede finjusteret lastvogn endnu mere var en stor udfordring for Joakim Sällberg og hans kolleger hos Volvo Trucks i Göteborg. – Selv om førerhuset er en kubikmeter større, lykkedes det os alligevel at forbedre aerodynamikken. Det vigtigste er at bevare balancen på lastvognen. Når man ændrer noget, skal man se på lastvognen som en helhed og ikke stirre sig blind på et bestemt område eller en bestemt komponent. Det er altid en kombination af faktorer.

Mange områder på den nye Volvo FH er blevet ændret, men den mest gennemgribende ændring er de markerede linjer på førerhusets sider. De nedbringer lastvognens luftmodstand betydeligt og gør det dermed muligt at forbedre brændstoføkonomien. Og den slags justeringer af aerodynamikken kan spille en vigtig rolle i en branche, hvor brændstofforbruget pr. transporteret ton gør en stor forskel for indtjeningen.

Lastvognens spoilere, hjulkasser, kofangere og stænklapper er ligeledes blevet modificeret og bidrager til Volvo FH's forbedrede ydelse ved høj fart. Og teamet har øget den indvendige plads i førerhuset med en kubikmeter uden at forringe lastvognens aerodynamik. Ifølge Joakim Sällberg er enhver ændring af lastvognen en balanceakt. 

– Uanset om vi snakker front, underside eller bagende, påvirker samtlige dele hinanden, når det gælder aerodynamik. I designfasen måler vi mellemrum og niveauforskelle mellem de forskellige overflader for at se, hvor godt de passer sammen. Da vi udviklede linjerne på den seneste Volvo FH, var vi for eksempel nødt til at se på, hvordan snavs og skidt ville sprede sig på lastvognen, når vi ændrede designet. Vi måtte se på hele lastvognen for at finde en løsning.

Moderne lastvognsdesign er en avanceret og kompleks proces. Alligevel beskriver Joakim Sällberg sig selv som »blyant og papir-designer«. Hans foranderlige afdeling på 15-20 personer er involveret i alle faser af de forskellige projekter.

Uanset om vi snakker front, underside eller bagende, påvirker samtlige dele hinanden, når det gælder aerodynamik.

– Kundens behov kommer i første række, når vi forbedrer aerodynamikken. Sådan er det altid, uanset hvad vi arbejder med. Det er vigtigt for os, at vores kunder kan vokse med designet, og at vores lastvogne holder længe på vejen. Vi indarbejder Volvos kerneværdier i alle detaljer af vores design. Det er grundstenen i alt, hvad vi foretager os."

Joakim Sällberg

Titel: Seniordesigner
Alder: 40
År hos Volvo: 10