Trucks

Danmark

×

Hovedkomponenterne i automatisering

Automatisering åbner dørene på vid gab til nye, avancerede transportløsninger, som indtil for nylig var helt utænkelige. Men det meste af den teknologi, som gør ideerne til virkelighed, findes allerede i dag.
Automatiseret renovationslastvogn
Centrale komponenter som Volvo Dynamisk Styring, kollisionsadvarsel med nødbremse, intelligent fartpilot og I-Shift åbner op for avancerede transportløsninger som f.eks. den automatiserede renovationslastvogn.

Fra minedrift og renovationskørsel i Sverige til sukkerrørshøst i Brasilien – Volvo Trucks udforsker de forskellige muligheder, som automatiseringen giver. Uanset om det drejer sig om en selvkørende renovationslastvogn eller kolonnekørsel, bliver automatiseringen i høj grad gjort mulig af centrale komponenter som Volvo Dynamisk Styring, kollisionsadvarsel med automatisk nødbremse, intelligent fartpilot, I-Shift og sensorer. Nogle af disse funktioner er allerede i dag standardudstyr i nye Volvo Trucks-modeller. De blev ikke udviklet til automatisering, men de har egenskaber, som gør automatiseringen mulig. Ud over disse komponenter skal der blot bruges sensorer (fx radar, LIDAR, kamera og antenne) og ny software ... og så er en komplet automatiseringsløsning mulig.

1. Styreenhed
Software er nøglen til at sikre, at alle komponenter kan arbejde sammen. Alle oplysningerne fra lastvognens forskellige sensorer og antennen indsamles i styreenheden, hvor de behandles og analyseres. Der afsendes herefter instrukser til de forskellige automatiserede komponenter på lastvognen.

2. Intelligent fartpilot
Den intelligente fartpilot holder den indstillede hastighed, som automatisk tilpasses efter den forankørende. Den fungerer via en radar, som overvåger trafikken foran køretøjet. Det samme system bruges til kolonnekørsel for at sikre, at hver eneste lastvogn kører med den rette hastighed og i sikker afstand til lastvognen foran.

3. Antenne
Antennen modtager og afsender de oplysninger, som bruges til kommunikation mellem køretøjerne (under kolonnekørsel), kommunikation mellem køretøjer og infrastruktur samt GPS (f.eks. i den automatiserede lastvogn til sukkerrørshøst).

4. Kollisionsadvarsel med nødbremse
Kollisionsadvarsel med nødbremse advarer chaufføren om risikoen for kollision med forankørende køretøjer og bremser automatisk, hvis kollisionen er nært forestående. Et kamera og en radar identificerer genstande foran lastvognen og måler deres afstand og hastighed. Det samme system bruges i Volvo Trucks' automatiserede køretøjer til at sikre, at der ikke sker kollisioner.

5. Sensorer
I alle automatiserede køretøjer skal der bruges sensorer til at registrere både stationære og bevægelige genstande i nærheden af lastvognen. Antallet og placeringen af sensorer afhænger af, hvad lastvognen skal bruges til, men deres opgave er altid at forsyne styreenheden med input, som skaber en bedre forståelse af den situation, køretøjet befinder sig i.

6. Volvo Dynamisk Styring
Hovedformålet med VDS er at nedbringe chaufførbelastningen ved at gøre det mindre fysisk hårdt at styre lastvognen. Systemet sørger for dette ved hjælp af en elmotor monteret på styretøjet. Den samme VDS-teknologi bruges også til at automatisere styringen på selvkørende lastvogne.

7. I-Shift
Volvo Trucks' uovertrufne automatiserede gearkasse sikrer, at lastvognen altid kører i det optimale gear. Efter at have vurderet vigtige faktorer som køretøjets hastighed og vejens hældning beregner den hurtigt, hvilket gear der er bedst for at opnå effektiv kørsel, og skifter til det. I-Shift udfører også denne vigtige funktion i automatiserede køretøjer.