Trucks

Danmark

×

BMS udvider forretningsgrundlaget

Kranvirksomheden BMS A/S er på kort tid vokset markant. Det er sket gennem opkøb af virksomheder og transportmateriel. I dag har BMS 200 lastbiler i daglig drift og dertil godt hundrede mobilkraner og andet udstyr til baksning og tunge løft.
Efter overtagelsen af Torben Rafn & Co. foretager BMS nu igen vindmølletransporter.

BMS i Holstebro er direktør Fin Vandborgs hjemmebase. I 1982 trådte han første gang ind af døren, som ung kontorelev i Krangården. En virksomhed som blev overtaget af BMS i 2001. Den sidste tid har Fin Vandborg (58) ikke været meget hjemme i det vestjyske, og arbejdsdagene har været meget lange, men Fin Vandborg beklager sig ikke. Han trives med udfordringer, og BMS’ investeringer i transportbranchen er nogle af dem.

”En appelsin i turbanen” eller ”den enes død, den andens brød”, man kan kalde det, hvad man vil, men Fin Vandborg er ydmyg og professionel i sin tilgang til de opkøb, som BMS foretog op til årsskiet. Den velkonsoliderede virksomhed BMS måtte have pengepungen frem flere gange. Først blev Torben Rafn & Co. købt. Virksomheden gik konkurs og stod ikke til at redde. Umiddelbart eer blev Vamdrup Special Transport købt og eerfølgende blev lastbiler og transportmateriel købt ud af konkursboet efter Give Goodwind. Den samlede investering løb op i et større tocifret millionbeløb.

Som operationel direktør har Fin Vandborg i et tæt samarbejde med adm. direktør Jens Enggaard set mulighederne i markedet og stået bag de mange opkøb. Familien Enggaard blev en del af BMS-koncernen, da BMS og Kran Ringen forenede kræerne i 2004, og i dag er BMS 100 procent ejet af familien Enggaard, der tillige driver entreprenørselskabet A. Enggaard A/S i Nordjylland. De mange opkøb er hurtigt blevet integreret takket være en håndplukket stab af funktionsledere i BMS med et godt blik for synergier ved fælles forretningsgange.

Volvo er vores største mærke, og det vil det også være fremover. Volvo er velegnet til kranopbygninger, og Volvos service, driftsikkerhed, produktkvalitet og driftsøkonomi tiltaler os. Det er grunden til, at BMS har rigtig mange Volvo-lastbiler.

Virksomhederne, der har udført transporter for de store vindmølleproducenter, har været presset af vanskelige rammebetingelser og lave priser. BMS har fulgt udviklingen nøje, fordi de nødlidende selskaber er samarbejdspartnere og underleverandører til BMS og de opgaver, de udfører. Kendskabet til virksomhederne og deres ekspertise, gjorde det nemt for BMS at foretage investeringen. Opkøbene bragte med ét BMS tilbage til en branche, virksomheden for år tilbage var en del af – specialtransporter og transport af vindmøller ad landevej. Vindmøller kunne da transporteres på mindre blokvogne. I dag kræver de meget dyrt transportudstyr, idet møllerne er blevet mange gange større. De store møllevinger er i dag mere end 80 meter lange, og møllehuset alene vejer cirka 400 tons. BMS forlod mølletransporterne for at specialisere sig inden for baksning og tunge løft, og i dag er virksomheden en af de betydeligste aktører på området i Skandinavien og i Nordeuropa. 
 

BMS 7
BMS 8

 

Specialiseringen betød ikke, at BMS mistede kontakten til vindmølleindustrien. BMS har med store investeringer i selvkørende blokvogne – SPMT-blokvogne – klaret baksning og håndtering af store vindmøller på lukkede fabriksanlæg og havneareal, inden møllerne blev udskibet. Endvidere har BMS rejst vindmøller mange steder i verden, og dette arbejde har krævet tæt samarbejde med de specialtransportører, som bringer møllerne frem til opstillingsstedet. De samme samarbejdspartnere, som nu er datterselskaber under BMS.

”Vi har stor respekt for de virksomheder, som vi køber, og de nye medarbejdere vi får i BMS’ organisation. Vi ønsker at værne om de dygtige medarbejdere og deres ekspertise. Vi tror på dem. De tilfører BMS værdi,” fortæller Fin Vandborg.

BMS’ succes med virksomhedsovertagelser bunder i erfaring og strategi. En strategi, der tager udgangspunkt i respekten for den enkelte virksomhed og medarbejderne. BMS ønsker ikke at ensrette og tromle hen over virksomhederne. De beholder eget navn og virksomhedskultur. Selvfølgelig er der rationaliseringer og synergier, der skal foretages, når nye virksomheder bliver en del af BMS-familien, men medarbejdere og kunder skal kunne genkende deres hverdag og samarbejde, selv om BMS er blevet ny ejer af virksomheden. Derfor sker der ingen synlige forandringer med lastbiler, bygninger, skilte m.m.

”Vi bruger ikke tid på at få lastbilerne malet om i BMS farver eller skifte navneskilte ud. Det er ikke så vigtigt. Virksomheder skal have råderum og plads til at fungere under kendte rammer. Det skaber den største tryghed og kontinuitet i virksomhederne”, fremhæver Fin Vandborg.

Der er i øvrigt mange Volvo-lastbiler i BMS, ligesom det var tilfældet i de opkøbte virksomheder, og det er der heller ikke planer om at lave om på.

Når det gælder certificering, bogholderi og sikkerhed i opgaveløsningen, bliver nye virksomheder i BMS dog hurtigt lempet på plads. Det forpligter at være størst på markedet, og opgaverne skal løses forsvarligt. Det gælder vejledning af medarbejdere og kunder, dokumentation og at udføre opgaverne med det rigtige grej. Nye virksomheder trækker hurtigt på den ekspertise, som BMS har bygget op gennem årene. Regnskabsmedarbejdere, teknikere og ingeniører står klar til at hjælpe deres nye kollegaer med tilpasningen.

BMS råder i dag over det mest moderne transportmateriel til specialtransporter, og virksomheden er på ingen måde mæt af dage men stadig opmærksom på markedet og konkurrenterne. Viser der sig nye interessante opkøbsmuligheder, er BMS klar.
 

BMS 2

BMS A/S

ETABLERET: 3 september 1953.

BAGGRUND: Stiftet som statsselskab – Byggeriets Maskine Stationer A/S - for amerikanske midler i form af Marshall-hjælp  efter anden verdenskrig

ANTAL medarbejdere: 425

ANTAL lastbiler: cirka 200

ANTAL mobilkraner: 125

OMSÆTNING 2015: 1.248 millioner kroner

DAGLIG ledelse: Tage Thesbjerg, Fin Vandborg, Ib Steffensen, Morten Kammer og Jens Enggaard

EJET af: Familien Enggaard

BMS AFDELINGER i Danmark: 10

SELSKABER under BMS: BMS Heavy Cranes, BMS Polen, BMS Sverige, BMS Norge, BMS Krangården, Kranexpressen, BMS lastbillifte og Torben Rafn A/S.