Trucks

Danmark

×

Varme til Island

På Island deltager vognmandsfirmaet Jón og Margeir EHF i et ambitiøst jordvarmeprojekt, som skal sikre varmt vand til opvarmning af islændingenes boliger. Virksomhedens Volvo FH'er med 38 meter lange kraner har vist sig særlig nyttige til transport og installation af nye rørledninger.
Reykjanes-halvøen
Med masser af jordvarme og lavafelter har Reykjanes-halvøen særlig gode betingelser for et bæredygtigt og grønt energisystem.

– For os islændinge er det virkelig vigtigt at genbruge værdifulde ressourcer. Faktisk er det dét, vores arbejde handler om, siger Margeir Jónsson, mens hans Volvo FH16 650 nærmer sig dagens arbejdsplads ved Kleifarvatn, den største sø på Reykjanes-halvøen. Reykjanes ligger i et vulkansk bælte mellem to kontinenter og er et virkelig enestående sted. Her har jordvarme, lavafelter og andre naturfænomener skabt særlig gode betingelser for et bæredygtigt og grønt energisystem.

70-årige Margeir har arbejdet i området siden 1973, hvor hans vognmandsforretning begyndte et samarbejde med HS Orka, som specialiserer sig i at opføre jordvarmeanlæg og elproduktion via jordvarme. 98 % af alle islandske boliger opvarmes med varmt vand. Der er derfor altid noget at lave, og samarbejdet har nu stået på i 44 år. I tidens løb har Margeirs firma udført alle typer opgaver – fra transport af store turbiner til jordvarmestationerne til kørsel med rør og forskellige livsnødvendigheder.

– Vi ønsker at beskytte naturen her på Island, og vi behandler den altid varsomt. Vores arbejde på HS Orka-energiprojektet har ført os endnu tættere på naturen, og vores medarbejdere har virkelig nydt det. Omgivelserne på Reykjanes-halvøen er storslåede, og de veje, vi bruger i projektet, fører gennem enestående landskaber med store fredede lavafelter, siger Margeir med et smil. Han nikker i retning af den smukke natur uden for sideruden, mens han og lastvognen gør klar til at læsse af. 

Aflæsning af rør



Selv efter islandske standarder betragtes Reykjanes som et varmt område. Her på Islands sydvestligste halvø behøver man aldrig bore langt ned for at ramme kogende vand eller damp. Men arbejdet med at anlægge rør for at udvide Islands enorme jordvarmeinfrastruktur kræver præcision. Rørene skal placeres på det helt rigtige sted, nogle gange over jorden og andre gange under den. Margeir har derfor bedt sin søn og forretningspartner Jón Gunnar og en af deres ansatte om hjælp.

– HS Orkas aktiviteter kræver store bygninger og rørledninger, og vi har hjulpet dem med anlægsarbejdet. Vores Volvo FH16-lastvogne har været særlig nyttige til disse specialopgaver, for lasten er ofte tung. Vores mobilkraner har spillet en lige så vigtig rolle, forklarer Margeir, mens han holder øje med aflæsningen.

Tonen mellem ham og de andre er fortrolig, hvilket ikke er så sært – fem ud af de 16 ansatte er familiemedlemmer. Faktisk arbejder tre generationer i familiefirmaet; Margeirs barnebarn er chauffør. 

To af hans sønner arbejder også for firmaet. En af dem tog erhvervskørekort, da han kun var 18 år, hvilket er aldersgrænsen på Island. Han blev derfor nogle gange standset og bedt om at vise sit kørekort af politiet, som havde fået meldinger om, at der sad et barn og kørte en af firmaets store lastvogne.

– Vi har lastvogne i blodet. Min far var for eksempel også lastvognschauffør, og hele familien har nærmest olie i årerne i stedet for blod. Vi er alle sammen vant til at arbejde hårdt, og en gennemsnitlig arbejdsdag er ofte længere end ti timer. Men der er ikke to dage, der er ens, siger Margeir.

Han og hans kolleger er netop blevet færdige med rørene og forbereder sig nu på den næste opgave: transport af en præfabrikeret betonkomponent. Når man driver en vognmandsvirksomhed med 16 lastvogne i et land med kun 340.000 indbyggere, skal man som Margeir påtage sig alle typer opgaver og altid være klar. Ordet »nej« findes ganske enkelt ikke i ordbogen hos Jón og Margeir EHF. Ud over HS Orka kører de også meget for entreprenører, shippingvirksomheder og asfaltfirmaer. 

Vi har lastvogne i blodet. Min far var for eksempel også lastvognschauffør, og hele familien har nærmest olie i årerne i stedet for blod.

Island er også en stor fiskerination, og da Margeirs hjemby Grindavík er en typisk fiskerby, kører de også meget med fisk. Den kraftige, 38 meter lange kran har vist sig at være ideel til at losse enorme fiskenet fra både, der er svære at nå ud til.

– Faktisk er vores hårdeste arbejdsdage ikke, når vi lægger rørledninger eller opfører kraftværker. Det er, når vi kører med fisk over lange afstande, 400 til 500 km fra den havn, hvor lasten blev læsset på, siger Margeir og forklarer, at vejret på Island kan være meget lunefuldt. Så sent som sidste år sad fem af hans lastvogne fast under en voldsom snestorm i Djúpuvík i den østlige del af landet i fire dage. Takket være lastvognenes gode køleudstyr gik lasten af fisk heldigvis ikke til.

 

Margeir Jónsson og sønner

– Alle vores chauffører skal kunne reagere på usædvanlige forhold og omhyggeligt vurdere forskellige situationer. Tålmodighed er en kvalitet, vi alle må besidde, siger Margeir, mens han gør sig klar til at køre hjem efter endnu en arbejdsdag på ti timer. Han rundede for nylig 70, men er slet ikke klar til at gå på pension, selv om ansvaret for virksomheden i stigende grad påhviler hans søn Jón Gunnar.

– Engang vil mit barnebarn sikkert overtage firmaet. Så vil vi have drevet vores familievirksomhed i tre generationer. Jeg håber, de bliver ved med at køre Volvo-lastvogne ... og at de lærer, at man aldrig skal sige nej, afslutter Margeir.

Jón og Margeir EHF

Ejere: Margeir Jónsson og hans søn Jón Gunnar Margeirsson

Medarbejdere: 16 i alt, 14 chauffører

Historie: grundlagt i 1992. Margeir har dog kørt lastvogn siden 1970, og han købte sin første Volvo F86 i 1974.

Vigtigste kunder: HS Orka, fiskeindustrien i Grindavík, entreprenører, asfaltfirmaer og shippingvirksomheder

Køretøjsflåde: 11 Volvo-lastvogne, 3 Scania-lastvogne

Volvo-køretøjer: Af de 11 Volvoer er de fire Volvo FH16'ere med motorer på 540 til 750 hk. Heraf er to udstyret med kraner.

Vigtigste gods: fisk, byggematerialer, asfalt, containere