Trucks

Danmark

×

Nyt liv til motorer

På fabrikken i Flen bliver udtjente lastvognsmotorer så gode som nye. Efter renoveringen er de atter klar til drift, og processen er meget skånsom over for miljøet.
På fabrikken i Flen
Operatør Edward Finstorp monterer motordele på en D13-motor til en Volvo-lastvogn. Fabrikken i Flen er det største renoveringsanlæg i Volvo-koncernen. Den renoverer blandt andet også motorer til Volvo CE, Volvo Busser og Volvo Penta.

Uden for de lave bygninger på Volvo-reservedelsfabrikken i Flen i Sverige venter rækker af motorer under blå plastafdækninger på at få lov at komme ind i varmen. Alle de motorer, Volvo Trucks-forhandlere i Europa og Asien sender retur, ender her. Motoren er en af de 40 ombytningsdele, som Volvo Trucks tilbyder sine kunder, og den er den del, det tager længst tid at renovere.

– Fra motoren kommer ind på fabrikken, til den er blevet testet og malet, tager det omkring 57 timer, forklarer Lars Färnskog, som er fabrikschef i Flen. 

Renoveringsprocessen begynder med at skille motoren ad. Alle dele bliver afmonteret. De dele, der ikke kan renoveres, sendes til genbrug, og de dele, som kan renoveres, sendes til rengøring og sandblæsning. Når fugt, olierester og maling er fjernet, videresendes delene til bearbejdningsafdelingen.

Ventilhus

Her bliver mange overflader på dele som topstykker, krumtapaksler og motorblokke sandblæst og fræset med stor præcision og omhu. 

– Alle motorer ender her af en bestemt årsag. Men vi ved ikke, hvordan hver enkelt motor er blevet brugt, og derfor er det vigtigt at sikre sig, at der ikke er nogen ujævne overflader, siger Jörgen Karlsson, som renoverer topstykker. 

Som mange af sine kolleger har han en enorm viden om motorer. Renovering kræver kvalifikationer i absolut topklasse. På fabrikken i Flen bliver 150-200 lastvognsmotorvarianter renoveret for Volvo Trucks.

– De fleste af de motorer, vi får ind, er mellem otte og ni år gamle, men nogle gange får vi motorer fra 1970'erne! Vi er meget omhyggelige med også at tage os godt af dem, tilføjer Jörgen Karlsson.

På sin vej gennem fabrikken bliver hver eneste motorkomponent inspiceret flere gange. Når det er tid til test, skal motoren kunne klare de samme test som en nyproduceret model. 

– Vi yder samme garanti på en renoveret motor som på originale Volvo-reservedele, og den har samme kvalitet, driftssikkerhed og ydelse, siger Lars Färnskog.

Ud over, at alle dele bliver renoveret eller udskiftet med nye, bliver motorerne opdateret efter de nyeste specifikationer for den pågældende model. Det betyder, at de motorer, som kommer fra Flen, er mindst lige så gode som nye. 

– Vi sikrer os, at alt fra brændstoftilførsel til software er optimeret. Kunder, som vælger at købe en renoveret motor, får et bedre produkt til en langt lavere pris, og samtidig bidrager de til at værne om miljøet, siger Lars Färnskog.

Energiforbruget i forbindelse med at renovere en motor er 85 % lavere, end når man producerer en ny motor. Det tilsvarende tal for råmaterialeforbrug er 80 procent. Lars Färnskog er overbevist om, at de store miljømæssige fordele vil øge efterspørgslen på ombytningsdele.

– Vi ved, at verdens naturressourcer er begrænsede, og at prisen på råmaterialer stiger. Samtidig kræver vores kunder i stigende grad, at vores produkter skal være bæredygtige og kan genbruges, siger han. 

Hvis vigtige komponenter som gearkasser og motorer skal kunne renoveres, skal de være forberedt til det allerede i designfasen. Fabrikken i Flen arbejder derfor tæt sammen med produktudviklerne og bidrager til de tidligste faser af projekterne. 

– At forberede produkterne til en ny livscyklus skaber enorm værdi for virksomheden, vores kunder og miljøet, siger Lars Färnskog.

 

At forberede produkterne til en ny livscyklus skaber enorm værdi for virksomheden, vores kunder og miljøet.
Krumtapaksel

Fabrikken i Flen

40 – det antal Volvo-ombytningsdele, som Volvo Trucks tilbyder: alt fra filtre og pumper til gearkasser og motorer.

85 % – reduktionen i energiforbrug i forbindelse med at renovere en lastvognsmotor sammenlignet med produktion af en ny motor. 

80 % – reduktionen i råmaterialeforbrug i forbindelse med at renovere en lastvognsmotor sammenlignet med produktion af en ny motor. 

90 % – hvor meget af en brugt lastvognsmotor der kan genbruges. 

57 – det antal timer, det i gennemsnit tager at renovere en lastvognsmotor. 

150-200 – det antal Volvo Trucks-lastvognsmotorvarianter der bliver renoveret. 

210 – antallet af medarbejdere.

27.000 m2 – fabrikkens samlede areal.