Trucks

Danmark

×

Volvo FL Electric: Hvordan fungerer det?

| 3 min. læsning | 3 min. læsning
Den toakslede Volvo FL Electric-lastbil er designet til at levere bedre ydelse, mindre støj og længere levetid. Sådan fungerer dens innovative elektriske drivline.
En grafisk illustration af Volvo FL Electric-lastbilen og drivlinen

1. Modulopbygget strømforsyningsenhed

Udfører en række funktioner, herunder opladningsstyring og kølehåndtering. Den inkluderer også 24 V-batterier og styrer konverteringen mellem 600 V og 24 V. Drivbatterierne kører på 600 V, og 24 V-batterierne bruges til at drive elektronikken på lastbilen og i førerhuset.

2. Drivbatterier

Volvo FL Electric har fire eller seks 600 V-batterier. Ligesom et almindeligt batteri producerer et lastbilsbatteri elektricitet gennem en række elektrokemiske reaktioner mellem anoden, katoden og elektrolytten. Batteriet på Volvo FL er fremstillet af det lette materiale litium-nikkel-mangan-koboltoxid. Hver drivbatteripakke har en energikapacitet på 50 kWh og en anslået levetid på 8-10 år.

3. Elmotor

Når der tilføres elektrisk energi, skabes der roterende magnetfelter, som får rotoren til at rotere. Det giver den mekaniske energi, der er nødvendig for at dreje lastbilens tandhjul og hjul. Permanentmagnetmotoren på Volvo FL Electric yder op til 200 kW og et moment på 425 Nm. Motoren er omhyggeligt udviklet til at være den mindste og lettest mulige elmotor med det optimale effektområde, både hvad angår omdrejningstal og moment.

4. Opladning med vekselstrøm og jævnstrøm

Lastbilen kan oplades med både vekselstrøm og jævnstrøm. Du kan derfor lade på byggepladser med de indbyggede ladere. Eller opnå hurtigere opladning på eksterne jævnstrømsstationer.

5. 2-trins gearkasse

2-trins gearkassen er designet og bygget af Volvo til at være kompakt og let, men stadig udnytte motorens kraft fuldt ud. Den giver rykfri gearskift og leverer maksimalt moment med det samme.

6. Luftkompressor

Luftkompressoren leverer luft til trykluftbremserne. Trykluftbremserne på Volvo FL Electric bruger scroll-teknologi for at minimere støjniveauet – en nyskabelse, der blev udviklet til medicinalindustrien og som nu er blevet tilpasset til lastbiler.

7. Bremser

eldrevne lastbiler bruges elmotoren som generator til regenerativ bremsning, hvorved meget af den kinetiske energi, der normalt går tabt ved bremsning, bliver konverteret. Energien føres tilbage til køretøjets drivbatteri, hvor den lagres.            

Fordele

Lang levetid og høj driftstid
Ejeren får god driftstid, lang komponentlevetid og færre servicebesøg. Det skyldes, at elmotorer er enklere, mere kompakte og har færre dele end konventionelle motorer. Og da lastbilen kører på elektricitet, er der både færre bevægelige dele og færre vibrationer. Den høje oppetid skyldes også designet: Kuglelejerne på Volvo FL Electric er for eksempel optimeret til at give lang levetid. Lastbilens aktionsradius er op til 260 km afhængigt af antallet af drivbatterier.

Volvo-designet gearkasse
En af de centrale tekniske løsninger, der får Volvo Trucks' FL Electric til at skille sig ud, er dens enestående gearkasse, som er udviklet og fremstillet af Volvo og giver lastbilen en fuldt kontrolleret og problemfri ydeevne. Med den ombord kan chaufførerne starte med maksimalt moment, selv på stejle bakker. Sammen med den lette og kompakte motor betyder det, at Volvo FL Electric-drivlinen giver høj ydelse. Den kan køre med ekstremt lave hastigheder på kun et par kilometer i timen, hvilket gør parkering og manøvrering ind og ud af trange steder let som en leg.

Mindre støj
Der er gået mange overvejelser og megen viden til for at opnå den næsten lydløse og vibrationsfri lastbil. Støjen, når en eldrevet Volvo FL kører forbi, er 10 dB lavere end med dieseludgaven. Det opfattes som halvt så højt. I tomgang er forskellen næsten 40 dB! Faktisk er den støj, en Volvo FL Electric afgiver i tomgang, lavere end den omgivende gadestøj. Med en mere støjsvag lastbil er det lettere at transportere varer uden for myldretiden. Det øger produktiviteten yderligere.