Trucks

Danmark

×

– Det gør en enorm forskel: ekstreme brændstof- og AdBlue-besparelser på Finlands vanskelige veje

| 4,5 min. læsning | 4,5 min. læsning
Det finske firma Kuljetusliike Antti Airaksinen begyndte for nylig at bruge en Volvo FH med I-Save til sine fødevaredistributionsopgaver. Brændstofforbruget er siden faldet med 4,5 liter pr. 100 kilometer, hvilket har en enorm indflydelse på virksomhedens rentabilitet.

En Volvo FH snor sig gennem de fjerntliggende, snedækkede skovveje i det østlige Finland på en stille, tåget eftermiddag. Ved rattet sidder Toni Korhonen på vej til at levere flere frostvarer til butikker i de små landsbyer omkring Kuopio, en by med omkring 120.000 indbyggere. 

– Vejene her er vanskelige med dyb sne, der dækker de mange bakker og skarpe sving. Jeg er nødt til at foretage hyppige stop, nogle gange over et dusin i hver enkelt lille by. Det kan forbruge meget brændstof.

I midten af 2018 købte Kuljetusliike Antti Airaksinen (der på dansk ville være Antti Airaksinen Transport) sin første Volvo FH med I-Save som en del af et felttestprogram. Med sin D13 Turbo Compound-motor, der udnytter overskydende energi til at levere et større drejningsmoment, er resultatet en kraftfuld og brændstofeffektiv lastvogn.

– Den nye lastvogn har allerede haft en enorm indflydelse på vores drift, siger Antti Airaksinen, der er CEO i det familieejede firma, han grundlagde i 1990.

– Forskellen i brændstofforbruget er 4,5 liter pr. 100 km. Hvis en lastvogn bruger 4,5 liter mindre diesel, når den køres godt, gør det en enorm forskel, når man bruger to millioner liter om året. 

Hver lastvogn i virksomheden tilbagelægger omkring 180.000-250.000 kilometer om året, og Antti fokuserer derfor meget på brændstoføkonomi. Hver enkelt chaufførs brændstofresultater og kørestil overvåges via Volvo Trucks' flådestyringssystem Dynafleet. Der lægges særlig vægt på at reducere tomgangskørsel for at maksimere brændstofressourcerne. Tomgangssluk er blot en af de funktioner, der er inkluderet i I-Save, og det har ifølge Antti været en stor fordel.

Den nye Volvo FH med I-Save har allerede vist sig populær hos teamet. – Vores chauffører kan godt lide den nye lastvogn, siger Antti Airaksinen og smiler. – Det lave drejningsmoment er blevet rost meget. Der er færre gearskift, når man kører op ad bakke. Faktisk er vores tremandshold så begejstrede for lastvognen, at de ikke har lyst til at overlade den til andre chauffører.

Cirka 90 procent af Anttis indtægter kommer fra fødevareindustrien. Deres køretøjer kører hovedsageligt i Finland, dog kører en af lastvognene i Benelux-landene. Ruten fra Finlands hovedstad Helsinki til Kuopio er en rute, som chaufførerne kører regelmæssigt. Leveringer sker fra Kuopio til mindre byer og landsbyer i nærheden.

Den nye Volvo FH med I-Save arbejder mange timer i tre skift, seks dage om ugen. – Landdistrikterne i det østlige Finland byder på en del udfordringer om vinteren, siger Antti Airaksinen. – At have en så kraftig men alligevel brændstofeffektiv lastvogn til rådighed har gjort en stor forskel for vores leverancer. Vi er også meget glade for, at den centraliserede service og vedligeholdelse, som Volvo leverer, er i Kuopio. De lokale værksteder arbejder ekstremt fleksibelt, hvilket er praktisk for os.

En anden værdsat funktion ved D13TC-motoren er et afkølet udstødningsgasrecirkulationssystem, der reducerer mængden af kvælstofilte under forbrændingsprocessen. Dette reducerer igen behovet for AdBlue. – Motoren bruger 50 procent mindre AdBlue end tidligere modeller, hvilket vi naturligvis indregner i vores samlede besparelser, siger Antti Airaksen. – Når vi skal køre større afstande, ser vi frem til, at I-Save bidrager endnu mere til virksomhedens rentabilitet. 

Tilbage ude på vejene er chaufføren Toni Korhonen på vej mod den lille landsby Kaavi med en sending frossent brød. 

Han har kørt lastvogn i fem år og har arbejdet for Kuljetusliike Antti Airaksinen i fire af dem, ofte leveringer om natten til de små kommuner omkring Kuopio. – Det er et meget smukt og øde landskab her, og jeg nyder at sidde bag rattet i en så pålidelig lastvogn. Jeg har kørt andre mærker, men det, jeg kan lide ved Volvo, er den gode kørestilling og komfort, siger han og tilføjer: – Jeg har kørt i en Volvo FH med I-Save i seks måneder. Mine kolleger og jeg er store fans af dets lave drejningsmoment og den måde, den bare fortsætter med at trække op ad bakke. Mit team vil have den her lastvogn for os selv – vi vil ikke overlade den til nogen andre!

 

Nærbillede af Volvo FH med I-Save, der drejer ind på en snedækket vej

Kuljetusliike Antti Airaksinen Oy
Grundlagt i:
1990
Ejer: Antti Airaksinen
Antal medarbejdere: 80, heraf 50 chauffører
Last: Frosne og temperaturstyrede varer
Antal lastvogne: 27, heraf 23 Volvoer
Største kunde: Kesko
Historie Det familieejede firma blev grundlagt i marts 1990 i Kuopio, Finland. I starten havde de både nationale og internationale opgaver, men i 1997 skiftede de fokus til hovedsageligt at køre indenrigs.
Ydelser: Virksomheden har specialiseret sig i distribution af frosne og kølede fødevarer og har 26 lastvogne med langt chassis og anhænger. Næsten alle er Volvoer.

Volvo FH med I-Save
Volvo FH med I-Save er Volvo Trucks' til dato mest brændstofeffektive lastvogn til fjerntransport. D13TC-motoren og de opdaterede brændstofbesparende funktioner er designet til at reducere brændstofomkostningerne med op til 7 %. D13TC-motoren bruger Turbo Compound-teknologi, der bruges til flymotorer, men er tilpasset til vejkørsel. TC-enheden genbruger overskydende varme og energi fra lastvognens udstødningsgasser. Hele drivlinen er også kalibreret til maksimal brændstofeffektivitet med et nyt stempeldesign, der sikrer, at der mistes mindre varmeenergi. Desuden integrerer I-Save Volvo Trucks' avancerede teknologier såsom kortbaseret I-See-software og I-Cruise med I-Roll. Det er især velegnet til fjerntransport, hvor der typisk køres mere end 120.000 km om året.