Volvo Trucks

Danmark

×

Det nye førerhusinteriør til Volvo FM: ultimativ chaufførkomfort

| 6 min. læsning | 6 min. læsning
Det nye design af førerhusinteriøret på Volvo FM er det første siden lanceringen i slutningen af 1990'erne. Carina Byström, ledende interiørdesigner hos Volvo Trucks, forklarer, hvad der inspirerede hende og hendes kolleger, mens de opdaterede lastbilen fra inderst til yderst.
Carina Byström, ledende interiørdesigner hos Volvo Trucks, foran Volvo FM-designskitser og farveprøver på en væg
Carina Byström stod i spidsen for det nye design til førerhusinteriøret på Volvo FM – en opgave, der var en velbevaret hemmelighed.

Når man stiger ind i den nye Volvo FM, er det første, man lægger mærke til, hvor meget mere rummelig den er. Den hævede A-stolpe giver en hel kubikmeter ekstra plads i førerhuset og dermed mere plads til praktiske detaljer som opbevaring. Desuden giver det en bedre rumfornemmelse i førerhuset, og chaufføren kan bevæge sig friere. – Det gør virkelig en forskel, når man kan strække armene op over hovedet. Eller når man let kan gå rundt i førerhuset, selv med en kop kaffe i den ene hånd. Det giver en følelse af frihed – en virkelig wow-oplevelse, siger Carina Byström. 

– Vi ville sikre, at alt er synligt og let at nå fra førerstolen.
Designstrategien for førerhuset tog udgangspunkt i den menneskelige krop, og alt blev placeret inden for chaufførens rækkevidde.

Carina Byström stod i spidsen for det nye design til førerhusinteriøret på Volvo FM. Opgaven startede i Volvo Trucks Design Studio i Gøteborg for næsten fem år siden og har indtil nu været en velbevaret hemmelighed. Carina og hendes team fokuserede allerede fra starten på at designe det nye førerhus med udgangspunkt i chaufførernes behov. Den nye Volvo FM skulle både være ekstremt praktisk og komfortabel, for den er ikke kun et værktøj og en arbejdsplads – den er også et sted, hvor man kan hvile ud og samle styrke. Designstrategien tog derfor udgangspunkt i den menneskelige krop, og alt blev placeret inden for chaufførens rækkevidde.

En af de vigtigste inspirationskilder for Carina og resten af designteamet hos Volvo Trucks var konceptet »Workpod«. – Som chauffør udfører du alle mulige opgaver i førerhuset på din Volvo FM: kørsel, papirarbejde, telefonsamtaler, informationssøgning eller frokostpauser. Pladsen skal derfor kunne bruges til lidt af hvert. Samtidig ville vi sikre, at alt er synligt og let at nå fra førerstolen, forklarer Carina. 

Under designarbejdet med den nye Volvo FM arbejdede Carina og hendes interiørdesignteam tæt sammen med ergonomieksperter, HMI-specialister (human-machine interface) og endda materialeanalytikere.

Ud over rummeligheden er der en anden ting, man straks bemærker ved den nye Volvo FM: det formidable udsyn fra førerhuset. Det nye førerhus har større og lavere vinduer, hvilket giver et meget bredere synsfelt, samt nye sidespejle og et kamera i passagersiden. Det har vist sig, at bedre direkte udsyn fra førerhuset har en tydelig indvirkning på chaufførens reaktionstid. Og da Volvo FM-chauffører ofte skal køre på steder, hvor pladsen er trang, eller i travle gader, er direkte udsyn vigtigt. 

At være fuldt fokuseret og opmærksom som chauffør handler imidlertid ikke kun om at kunne se tingene bedre; det handler også om færre distraktioner. Og det er noget, Carina og hendes kolleger i designteamet arbejdede hårdt på at opnå i den nye Volvo FM. Det nye førerhus har et nyt instrumentbræt med ekstra opbevaringsplads, et 12"-instrumentdisplay i høj opløsning og et 9"-sidedisplay (ekstraudstyr) med touchskærm til infotainment, navigationshjælp, transportinformation og kameraovervågning.

– I det seneste årti har det føltes, som om vi hele tiden har stoppet mere information og flere distraktioner ind i vores liv og ind i chaufførmiljøet. Men det er svært at kapere så mange oplysninger. Vi indså, at vi havde en chance for at bryde med denne tendens. Det nye design var en fantastisk mulighed for at skære det overflødige væk og prioritere, hvad man ser og hvornår. Det giver også mulighed for at tilpasse visningen efter egne behov, forklarer Carina.

De meget skridsikre måtter er designet til at give chaufførerne et ekstra stabilt fodfæste.

Det betyder for eksempel, at antallet af ikoner på instrumentpanelet er reduceret, og at vigtige signaler og advarsler på panelet fremhæves med baggrundslyset. Lyset skifter farve fra hvid til grøn, når en handling er i gang, f.eks. når blinklyset er slået til. Det bliver gult for at advare chaufføren, hvis der er et problem, og rødt for at vise, at der er et alvorligt problem, og at lastbilen skal stoppes.

Det nye sidedisplay med touchskærm kan også betjenes via stemmestyring eller med knapperne på rattet, og chaufførerne kan derfor få uafbrudt adgang til de værktøjer, de har brug for.

Et andet af designteamets mål var at give Volvo FM-chaufførerne uafbrudt adgang til de værktøjer, de har brug for. Den nye touchskærm på sidedisplayet kan betjenes via stemmestyring eller med de intuitivt placerede knapper på rattet. 

– Vi vil have chaufføren til at fokusere på vejen, og derfor kan displayet kontrolleres på flere måder, siger Carina.

Carina understreger, at en af nøglerne til det vellykkede nydesign var samarbejdet med en bred vifte af eksperter hos Volvo Trucks.

For chaufførerne er førerhuset også et sted, hvor de kan hvile ud. Bag førerstolen er det nye opholdsområde i Volvo FM blevet opgraderet for at øge komforten. Køjen i det nye lange førerhus er hævet 17 cm og byder på ekstra opbevaringsplads over og under køjen. Førerhuskomforten er desuden blevet forbedret yderligere med forbedret isolering, der holder kulde, varme og støj ude. 

Gulvet er gjort fladere. Det er desuden blevet forstærket og belagt med specialdesignede og meget skridsikre måtter, som giver chaufføren et solidt fodfæste i førerhuset og under indstigning. Den nye, slankere og ergonomisk designede I-Shift gør det desuden lettere at komme fra førerstolen over til køjen. 

Carina Byström forklarer, at hun og hendes kolleger fra starten ville have samtlige dele af designet til at passe gnidningsfrit sammen. Det betyder, at lastbilen byder på en række »wow-oplevelser«, men også gennemtænkte løsninger, der gør livet bedre, men som man måske ikke bemærker straks. For eksempel er der indbyggede LED-paneler i rumdelerne. – Det er en ret lille detalje, men vi tror, at chaufførerne vil sætte pris på den. Man tilbringer trods alt mange timer i førerhuset som chauffør, så det er rart, at opholdsområdet indbyder til afslapning og hygge. 

Carina understreger, at en af nøglerne til det vellykkede nydesign af Volvo FM var samarbejdet med en bred vifte af eksperter hos Volvo Trucks. Volvo FM-designteamet arbejdede tæt sammen med ergonomieksperter, HMI-specialister (human-machine interface) og endda materialeanalytikere, der blandt andet testede skridsikkerheden på den nye gulvmåtte igen og igen, så chaufførerne ville få et solidt fodfæste under indstigning. – I et stærkt design skal alle disse forskellige elementer mødes for at skabe et harmonisk arbejds- og overnatningsmiljø.

Den nye Volvo FM

En jærv på vejen
Designerne hos Volvo Trucks henter ofte inspiration direkte fra den nordsvenske natur. En af inspirationskilderne til Volvo FM var jærven, et kompakt og muskuløst rovdyr, der strejfer om i vildmarken langt mod nord. Det tilpasningsdygtige dyr er klar til enhver udfordring, og på trods af dets lille størrelse kan det klare lidt af hvert. Ofte angriber det langt større dyr, endda fuldvoksne bjørne. 

Robust og alsidig 
– En Volvo FM kan bruges i brandvæsenet, i grusgrave og til renovation, og chaufførernes arbejde spiller en vigtig rolle i samfundet – de er virkelig hverdagens helte. Derfor ønskede vi at basere lastbilens design på robuste linjer og detaljer, der passer til mange forskellige opgaver og skaber positiv interaktion med omverdenen.

Tilsluttet
Den nye Volvo FM er designet til interaktion mellem mennesker og maskiner. – Lastbilen har nye intelligente funktioner, og vores opgave gik blandt andet ud på at sikre, at alle systemer hang sammen og fungerede problemfrit i alle situationer.

Relaterede nyheder