Volvo Trucks

Danmark

×

Undercover på hovedvejen: Kunderne får en forsmag på den nye lastbilserie

| 5 min. læsning | 5 min. læsning
På de snoede veje i Sierra de los Filabres i Spanien fik udvalgte kunder chancen for at prøvekøre den nye Volvo FH16, Volvo FH og Volvo FM. Her er deres indtryk seks måneder før lanceringen.
En testlastbil på vejen i Spanien
Volvo Trucks' kunder har altid spillet en vigtig og aktiv rolle i udviklingen af nye lastbiler og funktioner.

Septembersolen står langsomt op bag bjergene og giver den tørre jord langs hovedvej A-349 et varmt, brunrødt skær. Vejen løber gennem ørkenområdet ved Tabernas og over bjergkæden Sierra Filabres. Tre maskerede Volvo-lastbiler har netop taget hul på en af deres mange testkørsler i området.

Dagens chauffører er Volvo Trucks-kunder, som er blevet inviteret til at give feedback og input om de nye lastbilmodeller inden lanceringen. Med sig i førerhuset har hver kunde en repræsentant for det lokale Volvo-selskab. Under turen bedømmer kunderne alt fra det samlede indtryk af førerhuset til nye funktioner som cruise control til kørsel ned ad bakke og kameraet i passagersiden.

Volvo Trucks' kunder har altid spillet en vigtig og aktiv rolle i udviklingen af nye lastbiler og funktioner. Under en felttest tester kunderne lastbilerne i lange perioder, hvilket giver vigtigt input til produktudviklingen. Formålet med dagens test er imidlertid et andet.

– For os i salgsorganisationen er det vigtigt at forstå produktet fra køberens perspektiv og vide, hvad det er, kunderne sætter mest pris på. Disse test giver os et godt billede af, hvor vi står lige nu, siger Tommy Aronsson, salgsargumentationschef hos Volvo Trucks.

En testlastbil passerer en marmorstatue i Spanien

Tidligere i 2019 arrangerede Tommy Aronsson og hans kolleger lignende kundetest i Kiruna i Nordsverige. Dengang blev testene gennemført under barske vinterforhold med snedækkede, isglatte veje og temperaturer helt ned til minus 20 grader. Her i Spanien er det i stedet snoede veje og stejle stigninger, der udgør de største udfordringer.

– Kunderne kender vores tidligere modeller, og derfor kan de let foretage sammenligninger og se styrkerne og svaghederne ved de nye lastbiler. Både de spontane reaktioner og det input, vi får fra kunderne, er meget værdifulde, siger Tommy Aronsson.

Testflåden ruller forbi Sierra de Filabres' marmorbrud og olivenlunde. Flåden består af en Volvo FM, en Volvo FH og en Volvo FH16. Lastbilerne er maskerede, og førerhusene er udstyret med adskillige måleapparater og kameraer. Dagens formål er derfor at vurdere lastbilernes funktioner og ikke deres design.

– Kunderne er altid glade for denne type arrangementer. Mange er stolte over at deltage og bidrage med deres viden. Vi får også en masse spørgsmål fra deltagerne. Man kan virkelig mærke, at der er stor interesse for de nye lastbiler, siger Tommy Aronsson.

En testlastbil på vejen i Spanien med vindmøller i baggrunden

ROMAN FRANK

Ejer
VIRKSOMHED: Frama
LAND: Tjekkiet
OPGAVER: transport af overdimensioneret gods
LASTBILER: 35, heraf 34 Volvo-lastbiler

– Det overordnede indtryk er meget positivt. For eksempel synes jeg, at det nye display er meget brugervenligt. Det er nemt at styre med knapperne på rattet, og grænsefladen ser godt ud.

Når vi snakker køreegenskaber, finder man de største forbedringer i Volvo FM-segmentet. Den nye Volvo FM er en helt ny lastbil – nærmest som en helt anden historie.

Roman Frank, ejer, Frama

I spørgeskemaet gav jeg topkarakterer til fronten og sidespejlene. Udsynet er fantastisk, og kameraet i passagersiden fungerer virkelig godt. Jeg kunne også godt lide de nye LED-lamper i førerhuset, og at man kan tænde dem med et enkelt tryk.

Daniel Mcnulty, ejer og chauffør, Danjak Ltd

DANIEL MCNULTY

Ejer og chauffør
VIRKSOMHED: Danjak Ltd
LAND: England
OPGAVER: sættevognstransport
LASTBILER: 5 Volvo-lastbiler

– Lastbilerne er selvfølgelig ikke færdigudviklede, men køreturen i dag var fantastisk. Vejene er meget anderledes end dem, jeg normalt kører på i England.

– Jeg har meget lidt erfaring med venstrestyrede lastbiler, så jeg var nødt til at lære hurtigt. Noget af det, jeg godt kunne lide ved lastbilerne, er det nye instrumentbræt. Jeg kan også godt lide det gamle, men det nye hæver niveauet. Det er meget moderne. Man føler nærmest, at man sidder i en helt ny personbil.

Volvo FM ville ikke egne sig til de opgaver, vi har, men alligevel nød jeg virkelig turen i den lastbil i dag. Udsynet i det nye førerhus er fremragende, og man sidder lavere. Jeg kan sagtens se, hvorfor denne lastbil kunne være god til bestemte opgaver.

CHRISTOFFER ELAMSSON

Chauffør og disponent
VIRKSOMHED: Hedenskogs Åkeri AB
LAND: Sverige
OPGAVER: transport og håndtering af tankcontainere
LASTBILER: 6 Volvo-lastbiler

– Det overordnede indtryk er meget positivt. For eksempel synes jeg, at det nye display er meget brugervenligt. Det er nemt at styre med knapperne på rattet, og grænsefladen ser godt ud.

Christoffer Elamsson, chauffør og disponent, Hedenskogs Åkeri AB

Når vi snakker køreegenskaber, finder man de største forbedringer i Volvo FM-segmentet. Den nye Volvo FM er en helt ny lastbil – nærmest som en helt anden historie.

I spørgeskemaet gav jeg topkarakterer til fronten og sidespejlene. Udsynet er fantastisk, og kameraet i passagersiden fungerer virkelig godt. Jeg kunne også godt lide de nye LED-lamper i førerhuset, og at man kan tænde dem med et enkelt tryk.

Olli Haapanen, flådeleder, Simeon Group

OLLI HAAPANEN

Flådeleder
VIRKSOMHED: Simeon Group
LAND: Finland
OPGAVER: transport af flydende gods
LASTBILER: 230, heraf cirka 100 Volvo-lastbiler

– Alle de nye lastbiler var virkelig gode at køre. Volvo FH16 er en fed lastbil på denne type veje. Men til de opgaver, vi har, er Volvo FM bedre, og vi har ventet på den nye model. Sammenlignet med det gamle er det nye FM-førerhus som dag og nat. Udsynet er virkelig godt, og jeg synes, at kameraet i passagersiden er en af de vigtigste sikkerhedsfunktioner i de senere år.


I dag brugte jeg Adaptiv Cruise Control på 98 procent af turen. Den fungerede så godt og problemfrit, at jeg næsten ikke behøvede at gøre noget. Jeg kan også godt lide, at man igen kan få cruise control til kørsel ned ad bakke i de nye lastbiler.

Jeg synes virkelig, det er godt, at Volvo Trucks inviterer kunderne til at deltage i test som denne. Som slutbrugere kender vi vores behov, og vi ved, hvad der fungerer bedst til vores opgaver. Som flådeleder er det også nyttigt at vide, hvilke nye funktioner der er på vej.

Relaterede nyheder