Volvo Trucks

Danmark

×

Forrest i udviklingen af køretøjer med onlineforbindelse

| 6 min. læsning | 6 min. læsning
Fremskridt inden for køretøjer med onlineforbindelse åbner op for en række nye smarte trafikløsninger, der vil hjælpe med at forbedre trafiksikkerheden og trafikafviklingen og reducere CO2-emissionerne. På Connected Solutions Innovation Hub i Californien samarbejder Volvo Trucks med branchepartnere om at udvikle nye muligheder og holde sig ajour med de nyeste tendenser inden for onlineforbindelser.
En travl motorvej om natten set fra førerhuset i en lastbil

En typisk Volvo-lastbil forbindes til fjerntliggende mobiltelefontårne og satellitter for at hjælpe den med at navigere med GPS eller oprette forbindelse til flådestyringstjenester til vedligeholdelse. Volvo Groups specialister i forbundne køretøjer mener dog, at den næste bølge af lastbilsteknologi vil være mere lokal. Dette kan åbne døren for forbindelsesteknologier til køretøjer, der vil kunne løse store problemer såsom at gøre transporten mere produktiv og forbedre livskvaliteten for de samfund, der er berørt af tung lastbiltrafik.

Det giver lastbilen og chaufføren oplysninger i realtid, hvilket gør det muligt for denne at planlægge turen og reagere på ændringer, mens de sker. Disse teknologier kan føre til en forbedret trafikstrøm, bedre sikkerhed og større effektivitet.

De arbejder med en række teknologier, der gør det muligt for en lastbil at kommunikere næsten øjeblikkeligt med andre køretøjer og infrastrukturen omkring den. Disse inkluderer både mellemradiobølger, der kan »registrere« op til 500 meter fremad, samt 5G højhastighedsnetværk, der giver køretøjerne mulighed for at oprette forbindelse til verden omkring dem ved hastigheder op til 20 gange hurtigere end det nuværende 4G-netværk.

»Det giver lastbilen og chaufføren oplysninger i realtid, hvilket gør det muligt for denne at planlægge turen og reagere på ændringer, mens de sker. Disse teknologier kan føre til en forbedret trafikstrøm, større sikkerhed og mere effektivitet,« siger Jenny Elfsberg, der administrerer Volvo Group Connected Solutions Innovation Lab i Californien, hvor hun har til opgave at etablere innovationspartnerskaber til samarbejde om nye teknologier, herunder forbindelsesmuligheder.

Som masser af andre steder i verden har Californien brug for løsninger til at få trafikken til at flyde. Staten har allerede en blomstrende økonomi og et voksende befolkningstal. Udover den almindelige trafik har et utal af leveringstjenester og bildelingskøretøjer, der er opstået på baggrund af statens innovative teknologisektor, fået endnu flere køretøjer ud på vejene. I mange byer og transportknudepunkter er overbelastningen af vejene gået fra slem til værre i de senere år, hvilket har forårsaget lange og dyre forsinkelser for både pendlere og fragtfirmaer. Heldigvis har Californien også et forspring i forhold til at finde løsninger: En kultur for innovation og iværksætteri, ambitiøse klimamål og fremsynede offentlige instanser.

Så hvordan vil de nye typer af forbindelsesmuligheder hjælpe Californien med at forbedre trafikken? Tests i byen Carson syd for Los Angeles kan muligvis vise vejen frem. Som en del af et statsfinansieret R&D-projekt demonstrerede Volvo Trucks sammen med andre partnere fra den private og offentlige sektor et koncept kaldet »Eco-Drive«, der forbandt lastbiler med intelligente trafiklys langs udvalgte godskorridorer.

Via trådløs kommunikation modtager lastbilene SPaT-data (signal phase and timing) i realtid fra trafiklys, når de er i nærheden. Hver lastbil integrerer derefter SPaT-dataene med deres GPS-koordinater og hastighed såvel som placeringen af trafiklys for at generere en kørehastighedsprofil i realtid. Dette gør det muligt for chaufføren at undgå hårde accelerationer eller opbremsninger, når lastbilen nærmer sig trafiklyset.

Det overordnede mål er at reducere antallet af stop og trafikpropper for at forbedre sundheden og livskvaliteten i lokalsamfund langs transportkorridorerne. Eco-Drive-koncepterne evalueres på hovedveje nær de travle San Pedro Bay-havne i det sydlige Californien. Omkring 70 procent af al import og eksport til og fra USA går gennem Californiens havne, og hvis trafikken kunne flyde mere effektivt langs disse forbundne ruter, ville det resultere i betydelige effektivitetsgevinster for de varer, der strømmer ind og ud af USA.

Vi er i en indledende fase lige nu, så de offentlige myndigheder og kunderne har en stor rolle at spille... Ved at arbejde sammen kan vi finde de bedste veje til at udvikle branchen yderligere.

»Eco-Drive viser, at det er muligt at anvende denne teknologi – men det er kun begyndelsen,« siger Jenny Elfsberg. I fremtiden, forklarer hun, kan disse teknologier anvendes til et utal af effektivitetsforbedringer, f.eks. at skabe grønne korridorer med prioritet for busser, køretøjer med farligt gods eller forsinket last. Derudover kan sensorer i infrastrukturen levere statusrapporter og trafikoplysninger til flådelederne, så de kan planlægge ruterne bedre. 

"I dag er der en forsinkelse i de oplysninger, chaufførerne får fra deres omgivelser, fordi dataene skal sendes op til skyen og tilbage. Men i fremtiden vil oplysningerne blive optimeret – næsten øjeblikkeligt. De vil også være mere interaktive,« siger Jenny Elfsberg. 

Oplysninger i realtid kan hjælpe med at gøre trafikplanlægningen meget dynamisk og tackle den type overbelastningsproblemer, som byer i Californien og over hele verden kæmper med. Flere forbindelsesmuligheder vil også forbedre sikkerheden i de selvkørende transportløsninger, som gradvist introduceres i samfundet.

Dr. Aravind Kailas, forsknings- og innovationschef på Volvo Group North Americas satellitkontor i Costa Mesa, der ligger en times kørsel syd for Los Angeles, er ekspert i onlineforbindelser og arbejder med udvikling af offentlige politikker. 

»En af de vigtigste grunde til, at bedre forbindelser er mulige, er, at elektronikken bliver stadig billigere og har brug for langt mindre batterikraft. Og det gør det muligt at tilføje flere sensorer til både køretøjer og infrastrukturen,« siger han og tilføjer: »Vi er klar til at en højere grad af forbindelse mellem køretøjer og andre køretøjer og infrastrukturen, hurtigere forbindelser og flere forbindelsesmuligheder – alle den konnektivitet vil løse adskillige problemer.« 

Dr. Aravind Kailas mener også, at partnerskaber med bystyrer og kunder vil være nøglen fremover.

»I Californien er der en masse kreative beslutningstagere og teknologiske innovatører. Det er den rigtige blanding til at udvikle og implementere innovative transportløsninger. I øjeblikket er vi i en indledende fase, så både de offentlige instanser og kunderne vil spille en enorm rolle i at sikre, at disse nye teknologier bliver kommercielt tilgængelige. Ved at arbejde sammen kan vi finde den rette vej frem." 

Onlineforbindelse – fakta
Transportbranchen er klar til flere og hurtigere forbindelser mellem lastbilerne og verden omkring dem, inklusive andre køretøjer og infrastrukturen. Dette vil forbedre lastbilens driftstid markant.

Væksten i tilslutningsmuligheder er i vid udstrækning drevet af udviklingen inden for teknologi for både lastbiler og infrastruktur samt tilgængeligheden af billig hardware.

Øgede forbindelsesmuligheder i realtid kan hjælpe med at løse trafikproblemer såsom sikkerhed, trafikpropper og miljøpåvirkning. Det giver mulighed for en gradvis introduktion af andre avancerede transportteknologier, herunder automatiserings- og elektromobilitetsløsninger.

Med en blanding af fremsynede offentlige myndigheder og iværksættere er Californien et arnested for innovative forbindelsesteknologier, der vil revolutionere den måde, hvorpå både mennesker og gods transporteres. 

Eco-Drive-konceptet
Eco-Drive indhenter trådløse oplysninger i realtid om trafiksignaler og tidsdata. Det giver visuel og lydfeedback til lastbilschauffører, så de kan regulere og optimere deres hastighedsprofiler. Eco-Drive har potentialet til at få trafikken til at flyde bedre, reducere støjniveauet og øge vejenes kapacitet.

Åbner for fremtidige forbindelser
Flere forskellige teknologier: På samme måde som din mobiltelefon bruger 3G til opkald, Bluetooth til at oprette forbindelse til dit headset og Wi-Fi til at oprette forbindelse til dit lokale internetnetværk, vil forbundne køretøjer og infrastrukturer afhænge af en række forskellige kortdistance- og langdistance kommunikationsteknologier. Der findes ikke kun én løsning på et transportproblem.

Kortdistancekommunikation: Kortdistancekommunikation (ca. 300 m) i realtid, der ikke er afhængig af telekommunikationsinfrastruktur såsom mobiltelefontårne.

5G: 5. generation af digitale mobilnetværk. Netværket vil være markant hurtigere end de nuværende kapaciteter (det er op til 20 gange så hurtigt som 4G LTE), og det forventes at fremme maskinbaserede, IoT-centrerede (Internet of Things) funktioner, der inkluderer selvkørende og forbundne køretøjer.