Volvo Trucks

Danmark

×

Effektiv kørsel og fantastisk komfort med I-Shift med dobbeltkobling

| 10 min. læsning
I-Shift med dobbeltkobling fra Volvo Trucks var den første automatiske transmission til tunge køretøjer med dobbeltkobling. Resultatet er jævne gearskift uden krafttab. Samlet set giver det en uovertruffen kørselsoplevelse med mere konstante hastigheder.
Effektiv kørsel og fantastisk komfort med I-Shift med dobbeltkobling

Kørsel op ad stejle stigninger med fuldt læs, på isglatte vejbaner og på ujævne veje, hvor frosten er ved at slippe sit tag, er hverdagskost for Lars Lindgren. Hver uge kører han med almindeligt gods mellem Luleå i Nordsverige og forskellige destinationer i Norge. Lars Lindgren var en af de chauffører, der testede I-Shift-gearkassen med dobbeltkobling før lanceringen i 2014. – Første gang jeg kørte en lastbil med dobbeltkobling, var jeg enormt imponeret. Man lægger slet ikke mærke til, når lastbilen skifter gear under kørslen, siger han, mens han kigger ud på det norske landskab.

 

Den svenske chauffør Lars Lindgren transporterer almindeligt gods mellem Nordsverige og forskellige destinationer i Norge i sin Volvo FH med I-Shift med dobbeltkobling.

 

To parallelmonterede gearkasser med hver sin kobling 

I-Shift med dobbeltkobling kan kort beskrives som to parallelmonterede gearkasser med hver sin kobling. – Helt enkelt kan man sige, at den ene gearkasse tager sig af de lige gear, mens den anden klarer de ulige. Når et gear er aktivt på den ene gearkasse, er næste gear allerede klargjort på den anden. Når lastbilen skifter gear, mister den ikke fart under gearskiftet, forklarer Astrid Drewsen fra Volvo Trucks. Da lastbilen ikke mister kraft, bliver kørsel under forhold, der kræver mange gearskift, både mere effektiv og mere behagelig. – I-Shift med dobbeltkobling er udviklet til fjerntransport, og på stejle bakker, snoede veje og veje, hvor man let kan køre fast, er den helt fantastisk. Når man for eksempel først har sat i gang med fuld last ude midt i en skov, har man ikke spor lyst til at sidde fast, fordi lastbilen skifter gear. Med I-Shift med dobbeltkobling sætter lastbilen bare i gang, og gearskiftene sker helt rykfrit, tilføjer Astrid Drewsen. I-Shift med dobbeltkobling skifter gear, når det er nødvendigt, uden krafttab. 

 

– På stejle bakker, snoede veje og veje, hvor man let kan køre fast, er den nye gearkasse helt fantastisk.

 

Fremragende køreegenskaber og bedre chaufførkomfort
Når det er mest fordelagtigt, at gearkassen springer et par gear over under kørslen, skifter den gear som en almindelig I-Shift. I-Shift med dobbeltkobling kan skifte gear uden momentafbrydelse i noget gear bortset fra range-gearskift, der sker mellem 6. og 7. gear. Ud over køreegenskaberne forbedrer det også komforten for chaufføren. Førerhusmiljøet føles mere støjsvagt, og den jævne kørsel er mindre trættende for chaufføren. – Den jævne kørsel, som de glidende gearskift giver, er også godt nyt for lastbilen og lasten. Ujævn kørsel resulterer i slitage; ikke bare på chaufføren og drivlinen, men på hele køretøjet. Og jo mindre lasten bevæger sig, jo bedre; især hvis man kører dyretransport eller en tankvogn med flydende last, siger Astrid Drewsen.

 

De første tests i 1990'erne
Teknologien i den dobbeltkoblede gearkasse er ikke ny. Den har været i brug i nogen tid, især i racerbiler. Faktisk begyndte Volvo Trucks at tænke på en gearkasse med dobbeltkobling for mere end 25 år siden. – I 1990'erne testede vi en gearkasse med dobbeltkobling, men det var kun en prototype med en masse ekstraudstyr, som aldrig ville have fungeret i praksis eller ikke ville kunne svare sig at serieproducere, forklarer Björn Lyngsjö fra Volvo Trucks. Det største problem med at tilpasse dobbeltkoblingsteknologien til lastbiler er, at de kører under så mange forskellige forhold – på alt fra smalle, snoede skovveje til motorveje. Gearkassen skal fungere lige godt, uanset om lastbilen er tom eller kører med fuldt læs. Den skal kunne holde til ekstrem varme og kulde og fortsætte med at køre problemfrit over tusindvis af kilometer. En stor del af arbejdet med I-Shift med dobbeltkobling bestod derfor i at teste og optimere komponenter og software, indtil ingeniørerne var helt sikre på, at gearkassen ville fungere i alle situationer og under alle forhold – 365 dage om året. 

 

Tidlig illustration fra Volvo Trucks, som viser princippet i systemet med dobbeltkobling.

 

2007: lancering af Volvo I-Shift med dobbeltkobling
I 2007 tog Volvo Trucks de første skridt mod I-Shift med dobbeltkobling. Det faktum, at I-Shift har været førende på markedet for automatgear til tunge lastbiler siden 2002, var en afgørende faktor, da I-Shift med dobbeltkobling skulle udvikles. – Udviklingsholdene bag softwaren og komponenterne i I-Shift med dobbeltkobling består af de samme mennesker, som arbejdede på I-Shift. Uden den viden og erfaring, vi høstede ved at udvikle I-Shift, ville vi aldrig have kunnet udvikle I-Shift med dobbeltkobling, forklarer Björn Lyngsjö. Udefra ligner I-Shift med dobbeltkobling en almindelig I-Shift. Den eneste forskel er, at gearkassens forreste del er 12 centimeter længere. Gearkassens bageste del er næsten identisk med den bageste del af en almindelig I-Shift, og kraftudtagene er ens. Indvendigt er omkring 100 af de mere end 300 komponenter i I-Shift med dobbeltkobling anderledes end på den almindelige I-Shift.

 

Med I-Shift med dobbeltkobling holder lastbilen en jævn hastighed, og dækkene har hele tiden et godt vejgreb. Det føles sikkert at køre på vinterveje, når man ved, at dækkene ikke mister grebet.

 

Indvendigt kan I-Shift med dobbeltkobling sammenlignes med et avanceret puslespil, hvor hver eneste millimeter udnyttes, og hvor hver eneste komponent er optimeret for at fylde så lidt som muligt. – Det er fantastisk, at det er lykkedes os at få alle de nye funktioner med på kun 12 centimeter. Det har krævet masser af opfindsomhed, siger Björn Lyngsjö. I Nordnorge sidder testchauffør Lars Lindgren roligt og afslappet bag rattet, mens hans Volvo FH med 540 hestekræfter begynder at køre op ad en af områdets stejleste bakker. Nogle af bakkerne på egnen har en stigningsgrad på 10 procent – en stor udfordring for en fuldt læsset lastbil på 48 tons. 

 

Ifølge Lars Lindgren kan lastbilen med I-Shift med dobbeltkobling holde en højere og mere støt hastighed, selv på veje med vanskelige kørselsforhold.

 

– Med I-Shift med dobbeltkobling holder lastbilen en jævn hastighed, og dækkene har hele tiden et godt vejgreb. Det føles sikkert at køre på vinterveje, når man ved, at dækkene ikke mister grebet, siger han. Med I-Shift med dobbeltkobling er lastbilen ifølge Lars Lindgren langt mere behagelig, både på landevejen og under bykørsel. – Jeg har kørt lastbil siden 1979 og har bøvl med skuldre og nakke. Men siden jeg begyndte at køre med I-Shift med dobbeltkobling, har jeg faktisk ikke mærket noget til disse problemer. Det er fantastisk, siger han. Da lastbilen ikke mister kraft under gearskiftene, kan den holde en mere konstant og højere hastighed, selv på veje med vanskelige kørselsforhold. I-Shift med dobbeltkobling forbedrer også kørsel ned ad bakke, fordi man ikke mister motorbremsekraft under gearskift. – Jeg kan spare 10 minutter på et arbejdsskift på fire en halv time. Det bliver til en del, når man lægger det sammen over en hel arbejdsuge.

 

Sådan fungerer det – I-Shift med dobbeltkobling
De jævne gearskift med I-Shift med dobbeltkobling er mulige på grund af gearkassens to koblinger og indgangsaksler. Få mere at vide om I-Shift med dobbeltkobling i denne udgave af »Et minut« – vores miniserie, som dækker interessante emner for alle lastbilsentusiaster på blot et minut.

Relaterede artikler