Det kræver en målrettet indsats i transportbranchen at nå det danske klimamål på 70 % CO2-reduktion i 2030. Hos Volvo Trucks er vi klar til at rådgive og vejlede vores kunder om netop den transportløsning som passer til virksomheden og dennes transportbehov. Vi tilbyder en bred vifte af velafprøvede lastbiler og teknologier, der fremmer den grønne omstilling og vores fælles klimamål.
Den teknologiske udvikling går stærkt, og det kan være svært at orientere sig. Der er mange produkter og brændstoftilbud på markedet – biodiesel, biogas, naturgas, brint, el-hybrid, el og flere endnu. Nogle brændstoftyper er nemmere at håndtere end andre. Nogle skal opbevares ved meget lave temperaturer, andre ved meget højt tryk, andre igen er ikke så energieffektive og nogle fylder voldsom meget volumenmæssigt og el-lastbilen har reduceret nyttelast på grund af vægten af batterierne, der kan veje flere tons.
Alle løsninger har for og imod, og det er nemt at blive forvirret. Hos Volvo Trucks har vi den fornødne ekspertise til at rådgive og vejlede, og har tillige udviklet avancerede simulatorsystemer, der kan fortælle, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der giver bedst mening for den enkelte kunde. Det kan vedrøre motorstørrelse, el-forbrug, batteristørrelser, ladetid, temperaturens indflydelse på batterier og elforbrug.
Det nytter for eksempel ikke noget at sende en el-lastbil af sted til Italien med gods. Den skal oplade flere gange, inden den når grænsen. Batteriteknologien er endnu ikke til de lange stræk og rækkevidder. Derimod giver det rigtig god mening at sende el-lastbilen ind til storbyer som København, Odense og Aarhus. Den kører lydløst og udsender ingen skadelige udstødningsemissioner og giver chaufføren et godt arbejdsmiljø. El-lastbilerne kan med forel udføre sine transporter om natten idet den kører lydløst. Dette vil medvirke til at lette trafiktrykket i og omkring city i myldretiden.
Dieselmotoren er siden EURO-kravene blev introduceret blevet markant forbedret i forhold til udstødningsemissioner, partikler, NOx men også CO2 udledningen. Dieselmotoren, som rettere skulle benævnes forbrændingsmotoren, fordi den kan køre med flere brændstoftyper blandt andet HVO biodiesel som er 100 % biologisk dieselolie. HVO biodiesel har stort set de samme tekniske egenskaber som almindelig dieselolie, og de to brændstoffer kan fungere separat eller blandes i det forhold man ønsker, og HVO-diesel kan reducere CO2 udledningen med op til 90 %. Forbrændingsmotoren vil være en del af den grønne omstilling mange år frem i lighed med gas og el, vurderer Volvo Trucks produktchef Claus Jensen
Der er ingen enkle snuptagsløsninger på vejen frem mod klimamålet. Det er et samspil mellem forskellige virkemidler, mange bække små gør en grøn omstilling. Volvo Trucks påbegyndte i 2019 produktionen af el-lastbiler til by- og lokalkørsel og kan levere Volvo FL Electric og Volvo FE Electric til hele Europa og til mange forskellige brancher. I øjeblikket tester Volvo Trucks eldrevne versioner af de tunge Volvo FH-, Volvo FM- og Volvo FMX-lastbiler med henblik på serieproduktion og salg i 2022.
Volvo Trucks er involveret i alle de bæredygtige løsninger, der får betydning for fremtidens lastbiltransport, men selvom engagementet er bredt funderet, hviler alle løsningerne på den samme høje standard, når det vedrører produktkvalitet, chaufførens arbejdsmiljø og sikkerhed. Vi ser frem til at assistere vores kunder og transportkøbere med at nå deres ambitiøse bæredygtighedsmål, og vi er fastbesluttede på at fortsætte med at drive branchen fremad mod en bæredygtig fremtid, fortæller Fleet Sales Manager Rauno Frederiksen.