Når førerhuset ikke kun er din arbejdsplads, men også dit hjem, har du brug for funktioner og udstyr, der kræver strøm, selv når motoren er slukket. Du kan derfor få et batterisystem, der sikrer høj levekomfort i førerhuset uden at gå på kompromis med startevnen næste morgen.
Hemmeligheden bag at sikre en altid aktiv strømforsyning er de to separate batterisæt med egne kredsløb. Det ene er reserveret til at starte motoren; det andet til komfortfunktionerne i førerhuset. Så nu kan du frit benytte førerhusets klimaanlæg, mediesystem og opladningssystem uden at bekymre dig om at dræne lastbilens startbatterier.
Dobbeltbatterisystemet bruger gelbatteriteknologi til komfortfunktionerne i førerhuset og frit ventilerede batterier til at starte motoren. Gelbatterierne kan klare at blive afladet fuldstændigt uden at blive beskadiget, og de har en længere levetid end traditionelle frit ventilerede batterier. Der findes også en version med ét sæt gelbatterier. Gelbatterier kan vare op til 15 gange længere end frit ventilerede batterier.
Systemet holder øje med opladningsniveauerne, så du ikke løber tør for strøm. Hvis det bliver nødvendigt, afbrydes hjælpefunktioner gradvist først, og du bliver advaret.
Type | Effekt |
---|---|
Frit ventileret batterisystem, enkelt | 170 Ah |
AGM-batterisystem, enkelt | 210 Ah |
Dobbeltbatterisystem | Frit ventileret batteri (75 Ah) til start + gelbatteri (210 Ah) til komfortfunktioner |