Mindre brændstof, bedre vejgreb og mindre venderadius. Med tandemakselløft kan du deaktivere og løfte en af de trækkende aksler. Det giver dig vejgrebet og lastkapaciteten fra en trækkende tandemaksel, men køreegenskaberne og effektiviteten fra en enkelt trækkende aksel.
Tandemakselløft er ideelt, hvis du kører med tung last den ene vej og en tom lastbil den anden vej. Når lastbilen kører uden last, trykker du blot på en knap i instrumentpanelet for at deaktivere og hæve drivakslen. Lige så snart du læsser lastbilen, sænkes drivakslen automatisk og aktiveres igen for at sikre maksimal trækkraft og de bedste køreegenskaber. Det tager kun ca. 15 sekunder fra start til slut, så du spilder ikke nogen tid.
Trækkende aksler skaber mere friktion og rullemodstand, og det betyder højere brændstofforbrug. Ved at udkoble og hæve akslen, når der ikke er brug for den, kan du reducere brændstofforbruget med op til 4 % på tilbagevejen med akslen hævet. Hvad kan det betyde for din bundlinje?
Når akslen er løftet, kører lastbilen som en 4×2 eller en 6×2, hvilket giver en knivskarp venderadius og betydeligt bedre køreegenskaber. En 6×4 med 4,6 meters akselafstand kan for eksempel mindske sin venderadius med over en meter. Det kan gøre en stor forskel, når pladsen er trang.
Har du brug for et bedre vejgreb? I det omfang at trykbegrænsningen på akslen tillader det, skal du blot trykke på en knap i instrumentpanelet, og så kan du skifte vægten til én drivaksel.