|
D8K |
G9K320 |
---|---|---|
Emissionsstandard | Euro 6 | Euro 6 |
Antal cylindre |
6 |
6 |
Slagvolumen |
7,7 dm3 |
8,9 dm3 |
Slaglængde |
135 mm |
144,5 mm |
Boring |
110 mm |
114 mm |
Kompressionsforhold |
17.5:1 |
12:01 |
Økonomi-omdrejningsinterval |
1.000-1.700 o/min. |
1200-1700 o/min. |
Modtryksbremseeffekt (2.800 o/min.) |
120 kW (2800 o/min.) | - |
Kompressionsbremseeffekt (2.800 o/min.) |
170 kW (2800 o/min.) | - |
Oliefiltre |
1 |
2 |
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter |
25,5 l |
27,6 l |
Kølesystem, samlet mængde |
17 l |
12,4 l |
Olieskiftinterval
Op til 120.000 km eller en gang hvert andet år med VDS5.
Brændstofforudsætninger
EN 590 (EU-norm) maks. 10 ppm svovl.
Motormonteret kraftudtag
Udvekslingsforhold 1:1, momenteffekt på 600 Nm både ved kørsel og i stilstand.
Version til biodiesel
D8K320 fås også i en version til biodiesel (B100) og certificeret til Euro 6. Kontakt din Volvo-forhandler for at få oplysninger om serviceintervaller.
Momenteffekt | Udveksling | |
---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 |
* momenteffekt både ved kørsel og stilstand. Med AT2412, maks. moment under kørsel = 150 Nm.
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
D8K250 (184 kW) |
|
---|---|
Maks. effekt ved 2.100 o/min. |
250 hk |
Maks. moment ved 900-1.700 o/min. |
950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Maks. effekt ved 2.100 o/min. |
280 hk |
Maks. moment ved 950-1.700 o/min. |
1.050 Nm |
D8K320 (235 kW) |
|
Maks. effekt ved 2.100 o/min. |
320 hk |
Maks. moment ved 1.050-1.600 o/min. |
1.200 Nm |
D8K350 (258 kW) |
|
Maks. effekt ved 2.200 o/min. |
350 hk |
Maks. moment ved 1.200-1.600 o/min. |
1.400 Nm |
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
G9K320 |
|
---|---|
Maks. effekt ved 2.000-2.100 o/min. |
320 hk (239 kW) |
Maks. moment ved 1.300-1.400 o/min |
1356 Nm |
Type | Højeste gear | Motormoment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
AT2412G | Direkte | 2400 | 44 |
De manuelle gearkasser betjenes med servostøtte. Den korte gearstang er integreret i instrumentpanelet. Den er vibrationsfri, og gearstangens bevægelse er kort og præcis. Gearkasserne kan specificeres med kraftudtag.
Type |
Højeste gear |
Motormoment (Nm) |
Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
ZTO1006 |
6 |
1050 |
32 |
ZTO1109 |
9 |
1200 |
44 |
Automatgearkassen har fremragende startegenskaber og jævne gearskift, der dækker hele hastighedsområdet. Automatgearkassen betjenes via trykknapper på instrumentpanelet. Den kan specificeres med kraftudtag.
Type |
Højeste gear |
Motormoment (Nm) |
Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
AL306 |
6 |
1300 |
32 |
Type |
Aksel |
Gear |
Maks. moment (Nm) |
Maks. aksel-/bogietryk (ton) |
Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|---|---|
Enkelt reduktion |
|
|
|
|
|
RSS1344C |
Solo |
Hypoid |
2800 |
13 |
44 |
RSS1344C | Solo | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RTS2370A |
Tandem |
Hypoid |
3550 |
23 |
70 |
Navreduktion |
|
|
|
|
|
RSH1370F |
Solo |
Spiral med skrå tænder |
3550 |
13 |
70 |
RTH2180C |
Tandem |
Hypoid |
1200 |
21 |
80 |
RSS1344C | RTS2370A | RSH1370F | RTH2180D | RS1344E |
---|---|---|---|---|
2.64:1 | 3.09:1 | 3.76:1 | 2.63:1 | 2.47:1 |
2.85:1 | 3.40:1 | 4.12:1 | 2.94:1 | 2.64:1 |
3.08:1 | 3.78:1 | 4.55:1 | 3.13:1 | 2.85:1 |
3.36:1 | 4.13:1 | 4.67:1 | 3.33:1 | 3.08:1 |
3.70:1 | 4.50:1 | 5.41:1 | 3.57:1 | 3.36:1 |
4.11:1 | 5.14:1 | 6.18:1 | 3.85:1 | |
4.63:1 | 5.67:1 | 7.21:1 | 4.17:1 | |
5.29:1 | 6.17:1 | |||
6.17:1 |
D8K250 | D8K280 | D8K320 | D8K350 | G9K320 | |
---|---|---|---|---|---|
Gearkasser | |||||
AT2412G | ● | ● | ● | ● | |
ZTO1006 | ● | ● | |||
ZTO1109 | ● | ● | ● | ||
AL306 | ● | ● | ● | ● | ● |
Enkeltreduktionsaksler | |||||
RSS1344C | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344E | ● | ● | ● | ● | |
RTS2370A | ● | ● | ● | ||
Navreduktionsaksler | |||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2180D | ● | ● |
PTER-DIN
Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.
PTER1400
Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
PTER100
Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
PTR-HF/FH/ZF
Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-HP/PH/ZF
Montering med kardanflange og lav eller høj hastighed.
PTRD-D1D
Dobbelt drev med pumpetilslutning og flangeforbindelse.