Trucks

×

Drivlinespecifikationer for Volvo FH

Motorer

 

D13K 

D13K420TC, D13K460TC og D13K500TC

G13C* 

Emissionsstandard 

Euro 6 

Euro 6 

Euro 6

Antal cylindre 

6

6

Slagvolumen 

12,8 dm³ 

12,8 dm³ 

12,8 dm³

Slaglængde 

158 mm 

158 mm 

158 mm

Boring 

131 mm 

131 mm 

131 mm

Kompressionsforhold 

18:1 (420, 460, 500 hk), 17:1 (540 hk)

17:01

17:01

Økonomi-omdrejningsinterval 

950-1.400 o/min. 

900–1300 o/min. 

1000-1400 o/min.

Modtryksbremseeffekt

200 kW (2300 o/min.)

-

-

VEB+ effekt 

375 kW (2300 o/min.)

375 kW (2300 o/min.)

375 kW (2300 o/min.)

VEB+ 

ekstraudstyr

ekstraudstyr

ekstraudstyr 

Oliefiltre 

2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass  

2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass  

2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass 

Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter 

33 l 

35 l 

33 l 

Kølesystem, samlet mængde 

38 l 

38 l 

39,5 l 


* LNG

Brændstofkvalitet

Svovlfrit brændstof (EN590, maks. 10 ppm svovl)
Biodiesel, 2. generation (EN15940, syntetisk diesel)

 

Olieskiftinterval

Op til 100.000 km eller én gang om året med VDS4 

Motormonteret kraftudtag

 

Momenteffekt 

Udveksling 

EPTT350 

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650 

650 Nm* 

1.26:1

EPTT1000 

1.000 Nm* 

1.26:1


*Momenteffekt både ved kørsel og stilstand.

D13K – ydelse/moment

Nettoydelse i henhold til EC 582/2011

D13TC – ydelse/moment

Nettoydelse i henhold til EC 582/2011

D13TC fås med en ydelse på 420, 460 og 500 hk. Momentniveauerne er dog højere end på andre D13-motorer. D13TC-motoren på 460 hk når det samme momentniveau som D13-motoren med 540 hk, men ved lavere omdrejninger. Og I-Save-motoren på 500 hk gør D16-motoren rangen stridig med 2.800 Nm ved det samme lave omdrejningstal.

Dette er muligt på grund af Turbo Compound-teknologien, hvor en ekstra turbine efter turboladeren genbruger den overskydende energi fra udstødningen. Energien omdannes til moment direkte på krumtapakslen, hvilket giver en kraftfuld og ekstremt brændstofeffektiv motor.

D13K380 (279 kW)

 

Maks. effekt ved 1.700 o/min

380 hk

Maks. moment ved 830-1400 o/min

1814 Nm

D13K420 (309 kW) 

 

Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min

420 hk 

Maks. moment ved 905-1.400 o/min

2.100 Nm 

D13K420TC (309 kW)

 

Maks. effekt ved 1.230-1.600 o/min

420 hk

Maks. moment ved 900-1.230 o/min

2.400 Nm

D13K460 (345 kW)

 

Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min

460 hk

Maks. moment ved 945-1.400 o/min

2.300 Nm

D13K460TC (345 kW)

 

Maks. effekt ved 1.240-1.600 o/min

460 hk

Maks. moment ved 900-1.240 o/min

2.600 Nm 

D13K500 (368 kW) 

 

Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min

500 hk

Maks. moment ved 980-1.400 o/min

2.500 Nm

D13K500TC (368 kW)

 

Maks. effekt ved 1.250-1.600 o/min.

500 hk

Maks. moment ved 900-1.250 o/min.

2800 Nm

D13K540 (397 kW) 

 

Maks. effekt ved 1.458-1.700 o/min

540 hk

Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min.

2.600 Nm

G13C – ydelse/moment

Nettoydelse i henhold til EC 582/2011

G13C420 (309 kW)

 

Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min.

420 hk

Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min.

2.100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Maks. effekt ved 1.700-1.800 o/min

460 hk

Maks. moment ved 1050-1400 o/min.

2.300 Nm

I-Shift

12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler.

Specifikationer

Type

Højeste gear

Motormoment (Nm)

Godkendt vogntogsvægt (ton)

AT2412F Direkte  2400 44
AT2612F Direkte  2600 100
ATO2612F Overgear  2600 100
AT2412G Direkte  2400 44
AT2612G Direkte  2600 100
ATO2612G Overgear  2600 100
AT2812G Direkte  2800 60
ATO3112G Overgear  3150 100

Specifikationer for I-Shift med dobbeltkobling

Type 

Højeste gear 

Motormoment (Nm)

Godkendt vogntogsvægt (ton)

SPO2812

Overgear

2800

80

Bagaksler

Type 

Aksel

Gear

Maks. moment (Nm)

Maks. aksel-/bogietryk (ton)

Godkendt vogntogsvægt (ton)

Enkelt reduktion

         

RSS1244B

Solo

Hypoid

2800

12

44

RSS1344C/D

Solo

Hypoid

2600

13

44

RSS1344E

Solo

Hypoid

2800

13

44

RSS1352A

Solo

Hypoid

2800

13

52

RSS1356

Solo

Hypoid

2400/2800

13

56/44

RSS1360

Solo

Hypoid

3550

13

60

RSS1370A/B

Solo

Hypoid

3550

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3550

23

70

RTS2310A

Tandem

Hypoid

3550

23

100

Navreduktion

         

RSH1370F

Solo

Konisk spiral

3550

13

70

RTH2610F

Tandem

Konisk spiral

3550

26

100

RTH3210

Tandem

Konisk spiral

3550

32

100

RTH3312

Tandem

Konisk spiral

3550

33

120

RTH3815

Tandem

Konisk spiral

3550

38

150

Bagakseludvekslinger

RSS1244B

RSS1344C/D

RSS1344E

RSS1352A

RSS1356

RSS1360

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210G

RTH3312B

RTH3815

2.31:1

2.31:1* 2.31:1 2.31:1 2.50:1 2.47:1 2.06:1 2.43:1 2.06:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1 4.14:1

2.47:1

2.47:1* 2.47:1 2.47:1 2.64:1 2.64:1 2.17:1 2.57:1 2.17:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1 4.58:1

2.64:1

2.64:1* 2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.31:1 2.83:1 2.31:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1 5.43:1

2.85:1

2.85:1* 2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 2.47:1 3.09:1 2.47:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1 7.22:1

3.08:1

3.08:1* 3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 2.64:1 3.40:1 2.64:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1  

3.36:1

3.36:1* 3.36:1 3.36:1 3.67:1 3.67:1 2.85:1 3.78:1 2.85:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1  

 

3.70:1       4.11:1 3.08:1 4.13:1 3.08:1   4.55:1 4.55:1    

 

4.11:1         3.40:1** 4.50:1 3.36:1   5.41:1 5.41:1    

 

4.63:1         3.67:1** 5.14:1 3.70:1     7.21:1    

 

5.29:1         4.11:1** 5.67:1 4.11:1          

 

6.17:1           6.17:1 4.63:1          


* Til RSS1344D/E
** Til RSS1370B

Drivlinekombinationer

 

D13K380 D13K420   D13K460 D13K500 D13K540 D13K420TC D13K460TC D13K500TC G13C420 G13C460    

I-Shift

                       

AT2412F

                   

AT2612F

                   

ATO2612F

                   
AT2412G                
AT2612G          
ATO2612G          
AT2812G                      
ATO3112G                      

I-Shift Dual Clutch 

                       

SP02812 

             

Enkeltreduktionsaksler

                       

RSS1244B

     

RSS1344C/D

     

RSS1344E

     

RSS1352A

     

RSS1356

     

RSS1360

     

RSS1370A/B

     

RTS2370A

     

RTS2310A

     

Navreduktionsaksler

                       

RSH1370F

     

RTH2610F

     

RTH3210

         

RTH3312

         

RTH3815

         

Kraftudtag

Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til brug for alle typer udstyr.

Koblingsuafhængige kraftudtag

PTER-DIN: Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.
PTER1400: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
PTER-100: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

 

Koblingsafhængige kraftudtag

PTR-F: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-FL/FH: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af hydraulikpumpe.
PTRD-F: Høje omdrejninger og montering med forbindelsesflange for direkte monteret kardanaksel.
PTRD-D: Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte tilkobling af hydraulikpumper.
PTRD-D1: Høje omdrejninger med to udtag. Montering med kardanflange bag og DIN-tilslutning foran.
PTRD-D2: Høje omdrejninger med tre udtag, dobbelt drev bag og enkelt drev foran. Montering med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.

KOM TÆTTERE PÅ VOLVO FH

Specificer din perfekte lastbil. Det hele sker hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.