Volvo Trucks

Danmark

×

Drivlinespecifikationer for Volvo FH

  • Motorer
  • I-Shift
  • I-Shift Dual Clutch
  • Bagaksler
  • Bagakseludvekslinger
  • Drivlinekombinationer
  • Kraftudtag

Motorer

 

D13K  

D13K460TC og D13K500TC

G13C* 

Emissionsstandard 

Euro 6 

Euro 6 

Euro 6

Antal cylindre 

6

6

Slagvolumen 

12,8 dm³ 

12,8 dm³ 

12,8 dm³

Slaglængde 

158 mm 

158 mm 

158 mm

Boring 

131 mm 

131 mm 

131 mm

Kompressionsforhold 

18:1 (420, 460, 500 hk), 17:1 (540 hk)

17:01

17:01

Økonomi-omdrejningsinterval 

950-1.400 o/min. 

900–1300 o/min. 

1000-1400 o/min.

Modtryksbremseeffekt

200 kW (2300 o/min.)

-

-

VEB+ effekt 

375 kW (2300 o/min.)

375 kW (2300 o/min.)

375 kW (2300 o/min.)

VEB+ 

ekstraudstyr

ekstraudstyr

ekstraudstyr 

Oliefiltre 

2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass  

2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass  

2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass 

Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter 

33 l 

35 l 

33 l 

Kølesystem, samlet mængde 

38 l 

38 l 

39,5 l 


* LNG

Brændstofforudsætninger

Svovlfrit brændstof (EN590, maks. 10 ppm svovl)
Biodiesel, 2. generation (EN15940, syntetisk diesel)

 

Olieskiftinterval

Op til 100.000 km eller én gang om året med VDS4 

Motormonteret kraftudtag
 

 

Momenteffekt 

Udveksling 

EPTT350 

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650 

650 Nm* 

1.26:1

EPTT1000 

1.000 Nm* 

1.26:1


*Momenteffekt både ved kørsel og stilstand.

D13K & D13TC – hestekræfter/moment

Nettoydelse i henhold til EC 582/2011

D13TC – ydelse/moment

Nettoydelse i henhold til EC 582/2011
D13TC fås med en ydelse på enten 460 eller 500 hk. Momentniveauerne er dog højere end på andre D13-motorer. D13TC-motoren på 460 hk når det samme momentniveau som D13-motoren med 540 hk, men ved lavere omdrejninger. Og I-Save-motoren på 500 hk gør D16-motoren rangen stridig med 2.800 Nm ved det samme lave omdrejningstal.
Dette er muligt på grund af Turbo Compound-teknologien, hvor en ekstra turbine efter turboladeren genbruger den overskydende energi fra udstødningen. Energien omdannes til moment direkte på krumtapakslen, hvilket giver en kraftfuld og ekstremt brændstofeffektiv motor.

 

D13K420 (309 kW) 

 

Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 

420 hk 

Maks. moment ved 860-1.400 o/min. 

2.100 Nm 

D13K460 (345 kW) 

 

Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 

460 hk 

Maks. moment ved 900-1.400 o/min. 

2.300 Nm  

D13K460TC (345 kW)

 

Maks. effekt ved 1.250-1.600 o/min.

460 hk

Maks. moment ved 900-1.300 o/min.

2.600 Nm 

D13K500 (368 kW) 

 

Maks. effekt ved 1.530-1.800 o/min.

500 hk 

Maks. moment ved 980-1.270 o/min.

2.500 Nm 

D13K500TC (368 kW)

 

Maks. effekt ved 1.250-1.600 o/min.

500 hk

Maks. moment ved 900-1.300 o/min.

2800 Nm

D13K540 (397 kW) 

 

Maks. effekt ved 1.450-1.800 o/min. 

540 hk 

Maks. moment ved 1.000-1.450 o/min.

2.600 Nm 

G13C – ydelse/moment

Nettoydelse i henhold til EC 582/2011

G13C420 (309 kW)

 

Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min.

420 hk

Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min.

2.100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Maks. effekt ved 1.700-1.800 o/min

460 hk

Maks. moment ved 1050-1400 o/min.

2.300 Nm

I-Shift

12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler.

Specifikationer

 

Type

Højeste gear

Motormoment (Nm)

Godkendt vogntogsvægt (ton)

AT2412F

Direkte 

2400

44

AT2612F

Direkte 

2600

100

ATO2612F

Overgear 

2600

100

AT2812F

Direkte 

2800

60

ATO3112F

Overgear 

3150

100

Specifikationer for I-Shift med dobbeltkobling

 

Type 

Højeste gear 

Motormoment (Nm)

Godkendt vogntogsvægt (ton)

SPO2812

Overgear

2800

80

Bagaksler

 

Type 

Aksel-

Gear

Maks. moment (Nm)

Maks. aksel-/bogietryk (ton)

Godkendt vogntogsvægt (ton)

Enkelt reduktion

         

RSS1244B

Solo

Hypoid

2800

12

44

RSS1344C/D

Solo

Hypoid

2600

13

44

RSS1344E

Solo

Hypoid

2800

13

44

RSS1352A

Solo

Hypoid

2800

13

52

RSS1356

Solo

Hypoid

2400/2800

13

56/44

RSS1360

Solo

Hypoid

3550

13

60

RSS1370A/B

Solo

Hypoid

3550

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3550

23

70

RTS2310A

Tandem

Hypoid

3550

23

100

Navreduktion

         

RSH1370F

Solo

Konisk spiral

3550

13

70

RTH2610F

Tandem

Konisk spiral

3550

26

100

RTH3210

Tandem

Konisk spiral

3550

32

100

RTH3312

Tandem

Konisk spiral

3550

33

120

RTH3815

Tandem

Konisk spiral

3550

38

150

Bagakseludvekslinger

 

RSS1244B RSS1344C/D RSS1344E RSS1352A RSS1356 RSS1360 RSS1370A/B RTS2370A RTS2310A RSH1370F RTH2610F RTH3210G RTH3312B RTH3815
2.31:1 2.31:1* 2.31:1 2.31:1 2.50:1 2.47:1 2.06:1 2.43:1 2.06:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1 4.14:1
2.47:1 2.47:1* 2.47:1 2.47:1 2.64:1 2.64:1 2.17:1 2.57:1 2.17:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1 4.58:1
2.64:1 2.64:1* 2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.31:1 2.83:1 2.31:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1 5.43:1
2.85:1 2.85:1* 2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 2.47:1 3.09:1 2.47:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1 7.22:1
3.08:1 3.08:1* 3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 2.64:1 3.40:1 2.64:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1  
3.36:1 3.36:1* 3.36:1 3.36:1 3.67:1 3.67:1 2.85:1 3.78:1 2.85:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1  
  3.70:1       4.11:1 3.08:1 4.13:1 3.08:1   4.55:1 4.55:1    
  4.11:1         3.40:1** 4.50:1 3.36:1   5.41:1 5.41:1    
  4.63:1         3.67:1** 5.14:1 3.70:1     7.21:1    
  5.29:1         4.11:1** 5.67:1 4.11:1          
  6.17:1           6.17:1 4.63:1          


* Til RSS1344D/E
** Til RSS1370B

Drivlinekombinationer

 

 

D13K420  

D13K460

D13K500

D13K540

D13K460TC

D13K500TC

G13C420

G13C460

I-Shift

               

AT2412F

       

AT2612F

 

ATO2612F

 

AT2812F

         

   

ATO3112F

         

   

I-Shift Dual Clutch 

               

SP02812 

 

   

Enkeltreduktionsaksler

               

RSS1244B

RSS1344C/D

RSS1344E

RSS1352A

RSS1356

RSS1360

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Navreduktionsaksler

               

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

   

RTH3312

   

RTH3815

   

Kraftudtag

Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til brug for alle typer udstyr.

Koblingsuafhængige kraftudtag

PTER-DIN: Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af en hydraulikpumpe.
PTER1400: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
PTER-100: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

 

Koblingsafhængige kraftudtag
 

PTR-F: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-FL/FH: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af en hydraulikpumpe.
PTRD-F: Høje omdrejninger og montering med forbindelsesflange for direkte monteret kardanaksel.
PTRD-D: Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte tilkobling af hydraulikpumper.
PTRD-D1: Høje omdrejninger med to udtag. Montering med forbindelsesflange bag og DIN-tilslutning foran.
PTRD-D2: Høje omdrejninger med tre udtag, dobbelt drev bag og enkelt drev foran. Montering med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.

KOM TÆTTERE PÅ VOLVO FH

Specificer din perfekte lastbil. Det hele sker hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.