Lav |
ca. 850 mm |
Medium |
ca. 900 mm |
Høj |
ca. 1.000 mm |
X-High |
ca. 1.200 mm |
|
Luft |
Blad |
---|---|---|
Lav |
7.5 |
– |
Medium |
10/20* |
9 |
Høj |
10/20* |
10/18** |
X-High |
– |
10/20** |
* Med dobbelte foraksler (FAL20 på GRAS-GR)
** Med dobbelte foraksler (FAA20/FAA21)
Type |
Aksler |
Affjedring |
Aksel-/bogietryk |
Reduktion |
Løbe- og pusheraksler |
---|---|---|---|---|---|
Solo |
|||||
RAD-L90 |
4×2 |
Parabel/flerlags bladfjedre |
13 t |
Enkelt/nav |
|
RAD-GR |
4×2 |
Luft |
11,5/13 t |
Enkelt/nav |
|
RAD-G2 |
4×2 |
Luft (til anlægskørsel) |
13 t |
Nav |
|
Bogie |
|||||
RADT-GR |
6×2 |
Luft |
19/20,5/22,5/23 t |
Enkelt/nav |
Løbeaksel (fast/styret/selvsporende) |
RAPD-GR |
6×2 |
Luft |
19/22 t |
Enkelt/nav |
Pusheraksel (fast/styret) |
RADD-G2 |
6×4/8×4 |
Luft (til anlægskørsel) |
21/23/26 t |
Enkelt/nav |
|
RADD-BR |
6×4/8×4 |
Parabolisk |
21 t |
Enkelt/nav |
|
RADD-TR1 |
6×4/8×4 |
Parabel/konventionelle bladfjedre |
23/26 t |
Enkelt/nav |
|
RADD-TR2 |
6×4/8×4 |
Konventionelle bladfjedre |
26/32 t |
Nav |
|
RADD-TR3 |
8×4 |
Konventionelle bladfjedre |
38 t |
Nav |
|
RADD-GR |
6×4/8×4 |
Luft |
21/23/26 t |
Enkelt/nav |
|
RAPDT-GR |
8×2 |
Luft |
27/30/30,5/31,5/32 t |
Enkelt/nav |
Pusheraksel (styret) + løbeaksel (fast/styret) |
RADDT-GR |
8×4/10×4 |
Luft |
27/33/36 t |
Enkelt/nav |
Løbeaksel (styret) |
RAPDD-GR |
8×4 |
Luft |
27/30,5/32/35 t |
Enkelt/nav |
Pusheraksel (styret) |
RADDT-G2 |
8×4/10×4 |
Luft (til anlægskørsel) |
27/33/36 t |
Enkelt/nav |
Løbeaksel (styret) |
Træk |
Chassishøjde |
Affjedring |
Rammehøjde |
Drejesk.-højde* |
Dæk |
Min. koblingshøjde |
Nominel kørselshøjde** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 |
Lav |
RAD-GR |
266 |
140 |
315-60 |
955 |
1015 |
Medium |
RAD-GR |
266 |
140 |
315-70 |
1014 |
1075 |
|
Medium |
RAD-GR |
300 |
140 |
315-70 |
1031 |
1092 |
|
Høj |
RAD-GR |
266 |
140 |
315-80 |
1056 |
1147 |
|
Høj |
RAD-GR |
300 |
140 |
315-80 |
1090 |
1164 |
|
6×2 |
Lav |
RADT-GR |
266 |
160 |
315-60 |
975 |
1035 |
Medium |
RADT-GR |
266 |
160 |
315-70 |
1034 |
1095 |
|
Medium |
RADT-GR |
300 |
160 |
315-70 |
1051 |
1112 |
|
Høj |
RADT-GR |
300 |
150* |
315-80 |
1160 |
1234 |
|
Medium |
RAPD-GR |
266 |
160 |
315-70 |
1034 |
1095 |
|
Medium |
RAPD-GR |
300 |
160 |
315-70 |
1051 |
1112 |
|
Høj |
RAPD-GR |
266 |
160 |
315-80 |
1076 |
1167 |
|
Høj |
RAPD-GR |
300 |
160 |
315-80 |
1110 |
1184 |
|
6×4 |
Høj |
RADD-GR |
300 |
150* |
315-80 |
1173 |
1234 |
8×4 |
Høj |
RAPDD-GR |
300 |
160 |
315-80 |
1137 |
1207 |
* +60 mm monteringshøjde
** Omtrentlige højder
Trækbjælker
Centralt monterede, halvt undermonterede og undermonterede trækbjælker til kærrer. Trækbjælker kan monteres med intervaller på 25 mm.
Brændstoftanke
Aluminium- eller ståltanke med volumen på 150-900 liter. Maksimal brændstofvolumen er 1.480 liter for en 4×2-trækker.
AdBlue-tanke
Volumener fra 32 til 100 liter. AdBlue-pumpen er integreret i AdBlue-tankmodulet. Plast.
Drejeskamler
Godkendt installation tillader en belastning på op til 36 ton. Serien omfatter en ISO-certificeret drejeskammel med L-profiler i forskellige højder, hvilket giver stor valgfrihed. Den flangemonterede drejeskammel er et let alternativ, da den ikke skal bruge en monteringsplade. Drejeskamlens højde over chassiset er fra ca. 140 mm. En indikator for integreret smøring og anhængertilslutning fås som ekstraudstyr til visse modeller.
Bremser
EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner. EBS fås nu både til skivebremser og til Z-cam tromlebremser (til et udvalgt antal akselkonfigurationer og chassishøjder). Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS medium-pakken eller en af de andre tilvalgsmuligheder.
Volvo Dynamisk Styring
Aktivt styretøj med momentoverlejring. Giver større styrekraft ved lave hastigheder, reducerer ryk i rattet og holder rattet lige under bremsning på underlag med varierende friktion. Styretøjet er selvoprettende, både under kørsel fremad og bakning.
Volvo Dynamisk Styring fås nu til alle akselkonfigurationer, også til lastbiler med dobbelte foraksler.
Tandemakselløft
Det giver mulighed for, at den bageste drivaksel på tandem-bogien kan deaktiveres og hæves, så brændstofniveauet og venderadiussen reduceres. Ved at trykke på en knap i instrumentpanelet kan chaufføren hæve akslen, når lastbilen er uden læs. Når lastbilen kører med læs, sænkes akslen automatisk og aktiveres igen.
Tandemakselløft fås til 6×4- og 8×4-konfigurationer (med en tandem-bogie) udstyret med skivebremser.
Løbeaksler
Fås i flere konfigurationer: standard med enkelt- eller dobbeltmontering, selvsporende eller med hydraulisk styring. Akseltryk: 7,5, 9,5, 10 eller 15 ton.
Pusheraksler
Fås i faste og hydraulisk styrede varianter for både trækkere og lange chassiser. Akseltryk: 4,5, 7,5 eller 9 ton.
EBS-statuskontrol
Overvågning af EBS-status via lastbilens elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.
Bakkestartshjælp
Bremserne deaktiveres først, når der er tilstrækkeligt motormoment til at sætte lastbilen i gang.
Analyse af belægningsslitage
Bremsebelægningsadvarsel – beregner, hvor mange kilometer lastbilen kan køre med de nuværende belægninger. (Kun til skivebremser).
Automatisk udløsning af parkeringsbremse
Parkeringsbremsen udløses, når chaufføren træder pågaspedalen, og der vælges et gear (kun I-Shift-gearkasse).
ESP-vogntogsbremse
Giver chaufføren mulighed for sikkerhedsopbremsning af anhængeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksning minimeres.
ESC (Elektronisk Stabilitets Control)
Bremsestabilitetssystemet justerer bremsekraften individuelt på hvert hjul, hvilket stabiliserer hele køretøjskombinationen og minimerer risikoen for saksning, væltning og trailerudskridning. ESC lever op til lovgivningen for elektronisk køretøjskontrol og fås på 2- og 3-akslede lastbiler.
Katastrofeopbremsningslys
Når der bremses op fra en hastighed over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.
Hydraulisk retarder
Kompaktretarder monteret på gearkassen med en maks. effekt på 680 kW.
Hastighedsafhængigt automatisk sænkningssystem
Dette system sænker automatisk køretøjets luftaffjedring, når køretøjet når op over en bestemt hastighed, med det formål at mindske vindmodstanden.