Chassis
Se specifikationerne for chassishøjder, maks. forakseltryk, baghjulsaffjedring, koblingshøjder, trækkere, chassisfunktioner og bremser.
Alt, hvad du har brug for at vide om Volvo FL, ned til mindste detalje.
Se specifikationerne for chassishøjder, maks. forakseltryk, baghjulsaffjedring, koblingshøjder, trækkere, chassisfunktioner og bremser.
Højde | |
---|---|
Lav | ca. 810-830 mm |
Medium | ca. 860 mm |
Høj | ca. 950 mm |
X-høj | ca. 960 mm |
XX-Høj* | ca. 1175 mm |
* Kun til Volvo FL 4×4
Luft | Blad | |
---|---|---|
Lav | 4,0/4,5 t | 4.2 |
Medium | 4,5/5,0/5,8 t | |
Høj | 5,0/5,6/5,8/6,3 t | |
X-høj | 7,1 t | 7,1/7,5 t |
XX-høj | 5,6 t |
Type | Affjedring | Akseltryk | Reduktion |
RAD – L80 | Blad | 11,5 t | Enkelt |
RAD – KR | Luft | 13 t | Enkelt |
RAD – A2V | Luft | 10,5 t | Enkelt |
Trækbjælker til tilslutning af påhængsvogne er tilgængelige.
BrændstoftankeBrændstoftanke fås i plast, stål eller aluminium. Brændstofvolumen varierer fra 80 til 300 liter. Der fås desuden en kombination af to 215-literstanke, hvilket giver et samlet volumen på 430 liter. | AdBlue-tankeAdBlue-tanken er fremstillet i plast og har et volumen på 32 liter. AdBlue-pumpen er integreret i tankmodulet. Der findes én variant til køretøjer med højremonteret brændstoftank (ADTP-R) og én til køretøjer med venstremonteret tank (ADTP-L). |
Volvo FL har trykluftbremser med ventilerede skiver for og bag. Det blokeringsfri skivebremsesystem EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver både en hurtigere og mere sikker bremsereaktion og reduceret bremseslitage. Systemet har funktioner som blokeringsfri bremser (ABS), differentialespærre og Brake Blending. Brake Blending-systemet kombinerer køretøjets forskellige bremser for at opnå en mere ensartet bremsning og reducere slitagen på hjulbremser og dæk. Den udvidede EBS-pakke inkluderer en funktion, der letter igangsætning på bakker. Bremseskiverne fås i forskellige størrelser afhængigt af opgaven.
EBS Medium Ud over EBS Standard-pakken indeholder EBS Medium følgende funktioner: | Hydraulisk retarder til AL306-gearkasser Det maksimale udvekslingsforhold i momentomformeren (TC421) er 1,77:1. |
EBS-statuskontrol Overvågning af EBS-status via lastbilens elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool. | |
Bakkestartshjælp Bremserne deaktiveres først, når der er tilstrækkeligt motormoment til at sætte lastbilen i gang. | |
Analyse af belægningsslitage Bremsebelægningsadvarsel – beregner, hvor mange kilometer lastbilen kan køre med de nuværende belægninger. (Kun til skivebremser). | |
Automatisk udløsning af parkeringsbremse Parkeringsbremsen udløses, når chaufføren træder på gaspedalen, og der vælges et gear (kun I-Shift-gearkasse). |
I tillæg til programpakkerne er der følgende ekstraudstyr:
ESC (Elektronisk Stabilitets Control) Bremsestabilitetssystemet justerer bremsekraften individuelt på hvert hjul, hvilket stabiliserer hele køretøjskombinationen og minimerer risikoen for saksning, væltning og trailerudskridning. ESC lever op til lovgivningen for elektronisk køretøjskontrol og fås på 2- og 3-akslede lastbiler. | Katastrofeopbremsningslys Når der bremses op fra hastigheder over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet. |
Hydraulisk retarder Kompaktretarder monteret på gearkassen med en maks. effekt på 440 kW. |
Find specifikationer om motorer, gearkasser, bagaksler (inklusive udvekslinger), drivlinekombinationer og kraftudtag.
| D5K | D8K |
---|---|---|
Emissionsstandard | Euro 6 | Euro 6 |
Antal cylindre | 4 | 6 |
Slagvolumen | 5,1 dm³ | 7,7 dm³ |
Slaglængde | 135 mm | 135 mm |
Boring | 110 mm | 110 mm |
Kompressionsforhold | 17.5:1 | 17.5:1 |
Økonomi-omdrejningsinterval | 1.100-1.800 o/min. | 1.000-1.700 o/min. |
Modtryksbremseeffekt (2.800 o/min.) | 80 kW | 120 kW |
Motorbremseeffekt (2.800 o/min.) | – | 170 kW |
Oliefiltre | 1 | 1 |
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter | 15 l | 20 l |
Kølesystem, samlet mængde | 13 l | 17 l |
Olieskiftinterval Brændstofforudsætninger | Motormonteret kraftudtag Version til biodiesel |
Motormonteret kraftudtag
Momenteffekt | Udveksling | |
---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 |
* momenteffekt både ved kørsel og stilstand. Med AT2412, maks. moment under kørsel = 150 Nm.
![]() | D5K – Euro 6 effekt/moment Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011 |
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
D5K210 (154 kW) |
|
Maks. effekt ved 2.200 o/min. | 210 hk |
Maks. moment ved 1.100-1.700 o/min. | 800 Nm |
D5K240 (177 kW) |
|
Maks. effekt ved 2.200 o/min. | 240 hk |
Maks. moment ved 1.200-1.600 o/min. | 900 Nm |
![]() | D8K – effekt/moment Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011 |
Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011
D8K250 (184 kW) |
|
Maks. effekt ved 2.100 o/min. | 250 hk |
Maks. moment ved 900-1.700 o/min. | 950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Maks. effekt ved 2.100 o/min. | 280 hk |
Maks. moment ved 950-1.700 o/min. | 1.050 Nm |
D8K320 (235 kW) | |
Maks. effekt ved 2.100 o/min. | 320 hk |
Maks. moment ved 1.050-1.600 o/min. | 1.200 Nm |
De manuelle gearkasser betjenes med servostøtte. Den korte gearstang er integreret i instrumentpanelet. Den er vibrationsfri, og gearstangens bevægelse er kort og præcis. Gearkasserne kan specificeres med kraftudtag.
Type | Højeste gear | Maks. moment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32.5 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
STO8006 | 6 | 850 | 24 |
6-trins automatisk gearkasse eller 8-trins automatisk gearkasse med tre køretilstande.
Type | Højeste gear | Maks. moment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1600 | 36 |
8AP1200 | 8 | 1200 | 36 |
Type | Aksel | Gear | Maks. moment (Nm) | Maks. aksel-/bogietryk | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|---|---|
Enkelt reduktion |
|
|
|
|
|
RSS0819A | Solo | Hypoid | 950 | 8.5 | 19 |
RSS1125A | Solo | Hypoid | 1050 | 11.5 | 25 |
RSS1132A | Solo | Hypoid | 1050 | 11.5 | 32.5 |
RSS1344C | Solo | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
Navreduktion |
|
|
|
|
|
RSH1140C* | Solo | Hypoid | 1200 | 11 | 40 |
* Kun til Volvo FL 4×4
RSS0819A | RSS1125A | RSS1132A | RSH1140C | RSS1344C |
---|---|---|---|---|
3.31:1 | 3.58:1 | 3.78:1 | 5.86:1 | 3.70 |
3.58:1 | 3.73:1 | 4.13:1 | 6.31:1 | 4.11 |
3.73:1 | 3.90:1 | 4.50:1 |
| 4.63 |
3.91:1 | 4.11:1 | 5.14:1 |
| 5.29:1 |
4.10:1 | 4.33:1 | 5.67:1 |
| 6.17:1 |
4.30:1 | 4.63:1 | 6.17:1 |
| |
4.56:1 | 4.88:1 |
|
| |
4.88:1 | 5.13:1 |
|
| |
5.13:1 | 5.29:1 |
|
| |
5.29:1 | 5.57:1 |
|
| |
5.57:1 | 5.86:1 |
|
| |
5.86:1 |
|
|
|
D5K210 | D5K240 | D8K250 | D8K280 | D8K320 | |
---|---|---|---|---|---|
Gearkasser | |||||
8AP1200 | ● | ● | ● | ● | ● |
AL306 | ● | ● | |||
STO8006 | ● | ||||
ZTO1006 | ● | ● | ● | ||
ZTO1109 | ● | ● | |||
Enkeltreduktionsaksler | |||||
RSS0819A | ● | ● | |||
RSS1125A | ● | ● | ● | ● | |
RSS1132A | ● | ● | ● | ● | |
RSS1344C | ● | ● | |||
Navreduktionsaksler | |||||
RSH1140C | ● | ● |
Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til brug for alle typer udstyr.
Motormonterede | Gearkassemonterede |
PTER-DIN Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe. PTER1400 Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe. PTER100 Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe. | PTR-HF/FH/ZF Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed. PTR-HP/PH/ZF Montering med kardanflange og lav eller høj hastighed. |
Find specifikationer om førerhusmål, førerhushøjder over jorden og førerhusfunktioner
![]() | ![]() | ![]() |
DagførerhusDagførerhus med et komfortabelt og ergonomisk chaufførområde. Indvendig højde 1.605 mm. |
|
|
Affjedring af førerhuset Førerhusets front har en gummipudeaffjedring til små, vertikale bevægelser, mens affjedringen bagtil er en springfjeder og støddæmper. | Kabinevarmesystem Varmesystemet i førerhuset fås i to varianter: en manuelt styret variant kun med varmer eller en manuelt styret varmer med aircondition. Det er desuden muligt at specificere et parkeringsvarmersystem på 2 kW som ekstraudstyr. |
Førerhusfarver Fås i 300 faste varianter. Der kan bestilles yderligere farver. | Indendørs opbevaring Indvendigt har førerhuset mange praktiske og lettilgængelige opbevaringsrum til dokumenter og personlige ejendele. Over forruden er der to opbevaringsrum med låg eller net samt fire DIN-pladser. Det er muligt at specificere forskellige opbevaringsbokse (f.eks. til motortunnellen), en notesblok og tøjkroge som ekstraudstyr. |
Førerstol Tre forskellige komfortniveauer: Comfort, Standard og Economy. Alle tre har ryglæn, indstillingsmuligheder for længde, højde og vipning fremad samt integrerede nakkestøtter. | Horn Der fås to typer ekstra horn, eldrevne eller trykluftdrevne – enten to tagmonterede tryklufthorn eller ét elektrisk horn under frontklappen. |
Passagerstol Tre forskellige komfortniveauer: Standard, Economy og Basic. | Seng (medium-førerhus) Sengen fås i ét eller to stykker og er enten 580 eller 780 mm bred. Sengehest og røgdetektor fås som ekstraudstyr. |
Senge Sengen fås i ét eller to stykker og er enten 580 eller 780 mm bred. Sengehest og røgdetektor fås som ekstraudstyr. | |
Indendørs opbevaring Indvendigt har førerhuset mange praktiske og lettilgængelige opbevaringsrum til dokumenter og personlige ejendele. Over forruden er der to opbevaringsrum med låg eller net samt fire DIN-pladser. Det er muligt at specificere forskellige opbevaringsbokse (f.eks. til motortunnellen), en notesblok og tøjkroge som ekstraudstyr. | |
Tagluge Førerhuset kan udstyres med en tagluge, som kan åbnes 50 mm. Lugen kan betjenes manuelt eller elektrisk. | |
Rat Rattet har en diameter på 460 eller 500 mm afhængigt af lastbilskonfigurationen og kan justeres til den ønskede stilling med trykluft | |
Klimaanlæg Varmesystemet i førerhuset fås i to varianter: en manuelt styret variant kun med varmer eller en manuelt styret varmer med aircondition. Det er desuden muligt at specificere et parkeringsvarmersystem på 2 kW som ekstraudstyr. | |
Sædebetræk Komfort-tekstil. | |
Vægpolstring Komfort-tekstil. | |
Data – alt, hvad du har brug for. Download datablade i PDF-format til Volvo FL-serien via følgende links.