Trucks

Chassisspecifikationer for Volvo FMX

Chassishøjder

Medium 

ca. 900 mm

Høj

ca. 1.000 mm

X-High 

ca. 1.200 mm

XX-High 

ca. 1.240 mm

Maks. forakseltryk (ton)

 

Luft 

Blad 

Medium 

10/20*

10 

Høj 

10/20*

10/20**

X-High 

10/20**

XX-High 

10/20***

* Med dobbelte foraksler FAL20 på GRAS-GR
** Med dobbelte foraksler FAA20
*** Med dobbelte foraksler FAA21

Maks. forakseltryk (ton)

FA-LOW

Lav foraksel til mellemhøje chassishøjder, akseltryk på op til 9/18 ton.

FA-MED

Mellemhøj foraksel til mellemhøje chassishøjder, akseltryk på op til 10/20 ton.

FA-HIGH

høj foraksel til store chassishøjder, akseltryk på op til 10/20 ton.

FA-XHIGH

Ekstra høj foraksel til ekstrastore chassishøjder, akseltryk på op til 10/20 ton.

FA-XXHIGH

Foraksel med tryk, akseltryk på op til 10/20 ton.

To foraksler – FA-HIGH/FA-XHIGH

fås i 8×2-, 8×4 and 10×4-konfigurationer, akseltryk op til 20 ton.

Baghjulsaffjedring

Type

Akselkombination

Affjedringstype

Aksel-/bogietryk

Reduktion

Andre aksler

Solo

     

RAD-L90

4×2

Parabel/flerlags bladfjedre

13 t

Enkelt/nav

 

RAD-GR

4×2

Luft 

13 t

Enkelt/nav

 

RAD-G2

4×2

Luft 

13 t

Nav

 

RAD-G4

4×2

Luft

12 t

Enkelt

 

RAD-L90

4×4

Parabel/flerlags bladfjedre

13 t

Nav 

 

RAD-G2

4×4

Luft

13

Nav

 

      

Bogie

     

RADT-GR

6×2/8×2

Luft

19/20,5/22,5/23 t

Enkelt/nav

Fast/styret/selvsporende løbeaksel

RAPD-GR

6×2

Luft

16/19/22 t

Enkelt/nav

Fast/styret pusheraksel

RAPD-G4

6×2

Luft

16 t

Enkelt

Standard

RADD-G2

6×4/6×6/8×4/8×6

Luft

21/23/26 t

Enkelt/nav

 

RADD-BR

6×4/6×6/8×4/8×6

Parabolisk

20/21 t

Enkelt/nav

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabel/flerlags bladfjedre

23/26 t

Enkelt/nav

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Flerlags bladfjedre

26/32 t

Nav

 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft

17/21/23/26 t

Enkelt/nav

 

RADD-BR

6×6

Parabolisk

21 t

Nav

 

RAPDT-GR

8×2

Luft

27/30/30,5/31,5/32 t

Enkelt/nav

3 aksler/styret pusheraksel samt styret eller fast løbeaksel

RADD-TR3

6×4/6×6/8×4/8×6

Parabolisk

38 t

Nav

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Luft

27/33/36 t

Enkelt/nav

styret løbeaksel

RAPDD-GR

8×4

Luft

27/30,5/32/35 t

Enkelt/nav

styret pusheraksel

RADDT-G2

8×4/10×4/10×6

Luft

27/33/36 t

Enkelt/nav

3 aksler/styret løbeaksel

RADD-TR1

6×6/8×6

Parabel/flerlags bladfjedre

26 t

Nav

 

RADD-TR2

6×6/8×6

Flerlags bladfjedre

26/32 t

Nav

 

Trækbjælker
Centralt monterede, halvt undermonterede og undermonterede trækbjælker til kærrer. Trækstænger kan monteres med intervaller på 25 millimeter. 
Brændstoftanke
Aluminiums- eller ståltanke i volumen fra 150 til 900 liter. Maksimal brændstofvolumen er 1.480 liter for en 4×2-trækker.
For dobbelte foraksler EU6 plastbrændstank mellem foraksler.
AdBlue-tanke
Plast. Volumen fra 32 til 100 liter. AdBlue-pumpen er integreret med AdBlue-tankmodulet. 
Drejeskamler
Certificeret installation tillader op til 36 ton belastning. Serien omfatter en ISO-certificeret drejeskammel med L-profiler i forskellige højder, hvilket giver stor valgfrihed. Den flangemonterede drejeskammel er et let alternativ, da den ikke skal bruge en monteringsplade. Drejeskamlens højde over chassiset er fra ca. 140 mm. En indikator for integreret smøring og anhængertilslutning fås som ekstraudstyr til visse modeller.
Bremser
EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner. EBS fås nu både til skivebremser og til Z-cam tromlebremser (til et udvalgt antal akselkonfigurationer og chassishøjder). Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS medium-pakken eller en af de andre tilvalgsmuligheder.
EBS er standard på alle specifikationer.

Volvo Dynamisk Styring
Aktivt styretøj med momentoverlejring. Giver større styrekraft ved lave hastigheder, reducerer ryk i rattet og holder rattet lige under bremsning på underlag med varierende friktion. Styretøjet er selvoprettende, både under kørsel fremad og bakning.
Volvo Dynamisk Styring fås nu til alle akselkonfigurationer undtagen dem med en trækkende foraksel (4×4, 6×6, 8×6 og 10×6).
Yderligere aktive styrefunktioner såsom personlige indstillinger og styring af styring for at gøre drevet endnu mere behageligt og sikkert.
Tandemakselløft
Det giver mulighed for, at den bageste drivaksel på tandem-bogien kan deaktiveres og hæves, så brændstofniveauet og venderadiussen reduceres. Ved at trykke på en knap i instrumentpanelet kan chaufføren hæve akslen, når lastbilen er uden læs. Når lastbilen kører med læs, sænkes akslen automatisk og aktiveres igen.
Tandemakselløft fås til luftaffjedrede 6×4- og 8×4-konfigurationer (med en tandem-bogie) udstyret med skivebremser.
Automatic Traction Control (ATC)
Aktiverer automatisk den trækkende foraksel, når der er behov for den, og deaktiverer den igen, når terrænet tillader det – det giver lavere brændstofforbrug og bedre manøvredygtighed. ATC leveres som standard på alle Volvo FMX-konfigurationer med en trækkende foraksel (4×4, 6×6, 8×6 og 10×6).
Løbeaksler
Fås i flere konfigurationer: standard med enkelt- eller dobbeltmontering, selvsporende eller med hydraulisk styring. Akseltryk: 7,5, 9,5, 10 eller 16 ton. 
Pusheraksler
Fås i faste og hydraulisk styrede varianter til både trækkere og lange chassiser. Akseltryk: 4,5, 7,5 eller 9 ton.

EBS medium

Ud over EBS Standard-pakken indeholder EBS Medium følgende funktioner:

EBS-statuskontrol 
Overvågning af EBS-status via lastbilens elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.
Bakkestartshjælp
Bremserne deaktiveres først, når der er tilstrækkeligt motormoment til at sætte lastbilen i gang.
Analyse af belægningsslitage
Bremsebelægningsadvarsel – beregner, hvor mange kilometer lastbilen kan køre med de nuværende belægninger. (Kun til skivebremser).
Automatisk udløsning af parkeringsbremse
Parkeringsbremsen udløses, når chaufføren træder på gaspedalen, og der vælges et gear (kun I-Shift-gearkasse).

 

Ekstraudstyr

I tillæg til programpakkerne er der følgende ekstraudstyr:
ESP-vogntogsbremse
Giver chaufføren mulighed for sikkerhedsopbremsning af anhængeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksning minimeres.
ESC (Elektronisk Stabilitets Control)
Bremsestabilitetssystemet justerer bremsekraften individuelt på hvert hjul, hvilket stabiliserer hele køretøjskombinationen og minimerer risikoen for saksning, væltning og trailerudskridning. ESC lever op til lovgivningen for elektronisk køretøjskontrol og fås på 2-, 3-, 4- og 5-akslede lastbiler.
Nødbremselys
Når der bremses kraftigt op fra hastigheder over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet. 
Hydraulisk retarder
Kompaktretarder monteret på gearkassen med en maks. effekt på 440 kW.

KAN DU LIDE DEN? FÅ EN PRØVETUR

Den eneste virkelig gode måde at opleve det dynamiske nye chassis på er bag rattet. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøglerne.