Specifikationer for drivlinen på Volvo FH

  • Motorer
  • I-Shift
  • I-Shift-softwarepakker
  • I-Shift Dual Clutch
  • Bagaksler
  • Bagakseludvekslinger
  • Drivlinekombinationer
  • Kraftudtag

Motorer

  D13K   D13K460TC og D13K500TC G13C* 
Emissionsstandard  Euro 6  Euro 6  Euro 6
Antal cylindre  6 6
Slagvolumen  12,8 dm³  12,8 dm³  12,8 dm³
Slaglængde  158 mm  158 mm  158 mm
Boring  131 mm  131 mm  131 mm
Kompressionsforhold  18:1 (420, 460, 500 hk), 17:1 (540 hk) 17:1 17:1
Økonomi-omdrejningsinterval  950-1.400 o/min.  900–1300 o/min.  1000-1400 o/min.
Modtryksbremseeffekt 200 kW (2300 o/min.) - -
VEB+ effekt  375 kW (2300 o/min.) 375 kW (2300 o/min.) 375 kW (2300 o/min.)
VEB+  ekstraudstyr ekstraudstyr ekstraudstyr 
Oliefiltre  2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass   2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass   2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass 
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter  33 l  35 l  33 l 
Kølesystem, samlet mængde  38 l  38 l  39,5 l 

* LNG

Brændstofkvalitet

Svovlfrit brændstof (EN590, maks. 10 ppm svovl)
Biodiesel, 2. generation (EN15940, syntetisk diesel)

 

Olieskiftinterval

Op til 100.000 km eller én gang om året med VDS4 

Motormonteret kraftudtag

  Momenteffekt  Udveksling 
EPTT350  350 Nm*  1.26:1
EPTT650  650 Nm*  1.26:1
EPTT1000  1.000 Nm*  1.26:1

* Momenteffekt både ved kørsel og stilstand.

D13K – effekt/moment

D13K – effekt/moment

Nettoydelse i henhold til EC 582/2011

Moment med D13TC

D13TC – ydelse/moment

Nettoydelse i henhold til EC 582/2011

 

D13TC fås med en ydelse på 460 eller 500 hk. Momentniveauerne er dog højere end på andre D13-motorer. D13TC-motoren på 460 hk når det samme momentniveau som D13-motoren med 540 hk, men ved lavere omdrejninger. Og I-Save-motoren på 500 hk gør D16-motoren rangen stridig med 2.800 Nm ved det samme lave omdrejningstal.

 

Dette er muligt på grund af Turbo Compound-teknologien, hvor en ekstra turbine efter turboladeren genbruger den overskydende energi fra udstødningen. Energien omdannes til moment direkte på krumtapakslen, hvilket giver en kraftfuld og ekstremt brændstofeffektiv motor.

D13K420 (309 kW)   
Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min.  420 hk 
Maks. moment ved 860-1.400 o/min.  2.100 Nm 
D13K460 (338 kW)   
Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min.  460 hk 
Maks. moment ved 900-1.400 o/min.  2.300 Nm  
D13K460TC (338 kW)  
Maks. effekt ved 1.250-1.600 o/min. 460 hk
Maks. moment ved 900-1.250 o/min. 2.600 Nm 
D13K500 (368 kW)   
Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 500 hk 
Maks. moment ved 980-1.270 o/min. 2.500 Nm 
D13K500TC (368 kW)  
Maks. effekt ved 1.250-1.600 o/min. 500 hk
Maks. moment ved 900-1.250 o/min. 2800 Nm
D13K540 (397 kW)   
Maks. effekt ved 1.450-1.800 o/min.  540 hk 
Maks. moment ved 1.000-1.460 o/min. 2.600 Nm 
G13C – EFFEKT/MOMENT

G13C – EFFEKT/MOMENT

Nettoydelse i henhold til EC 582/2011

G13C420 (309 kW)  
Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 420 hk
Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min. 2.100 Nm
G13C460 (338 kW)  
Maks. effekt ved 1.700-1.800 o/min 460 hk
Maks. moment ved 1050-1400 o/min. 2.300 Nm
I-shift

12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler.

Specifikationer

Type Højeste gear Motormoment (Nm) Godkendt vogntogsvægt (ton)
AT2412F*
Direkte  2400 44
AT2612F
Direkte  2600 100
ATO2612F
Overgear  2600 100

* Fås ikke til D13K460TC og D13K500TC

Specifikationer for I-Shift med dobbeltkobling

Type  Højeste gear  Motormoment (Nm) Godkendt vogntogsvægt (ton)
SPO2812 Overgear 2800 80

I-Shift-softwarepakker

Basisversion (TP-BAS)
TP-BAS er den standardsoftwarepakke, der leveres med I-Shift, og den omfatter gearkassens basale funktioner til al slags kørsel.

I-Shift-gearskiftsoftware til distributionstransport (TP-DIST)
TP-DIST tilpasser gearkassens funktion til de specifikke forhold i distributionssegmentet. Softwarepakken indeholder funktioner, der øger manøvredygtigheden ved start, ved præcisionskørsel samt ved lave hastigheder.

I-Shift-gearskiftsoftware til anlægstransport (TP-CON)
TP-CON tilpasser gearkassens funktion til de specifikke forhold i anlægssegmentet. Softwarepakken indeholder funktioner, der øger manøvredygtigheden ved start, ved præcisionskørsel samt ved lave hastigheder. Denne software kan også håndtere mere vanskelige vejforhold.

I-Shift-gearskiftsoftware til fjerntransport (TP-LONG)
TP-LONG indeholder intelligente funktioner, der minimerer brændstofforbruget. Denne softwarepakke er ideel til fjerntransporter, hvor der lægges stor vægt på brændstoføkonomi. Til denne pakke hører I-Roll-funktionen.

Transport af tung last (TP-HD)
TP-HD optimerer I-Shift til transport af tung last med høj vogntogsvægt (>85 ton). Uanset vogntogsvægten kan chaufføren altid optimere køreegenskaberne ved at aktivere eller deaktivere tilstanden for transport af tung last og aktivere tilstanden for fjerntransport. Softwarepakkens funktioner kan også være en hjælp for lastvogne, der kører med flere anhængere.

I-Shift-softwarepakker

Modelvarianter TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Grundlæggende kraftudtagsfunktioner (APF-BAS)
Forbedrede kraftudtagsfunktioner (APF-ENH) o o o o o
Grundlæggende styring af gearskiftefunktion (AMSO-BAS)
Styring af optimeret gearskiftefunktion inkl. kickdown (AMSO-AUT) o o o
Grundlæggende erhvervsfunktioner (AVO-BAS)
Optimeret ydelse – dårlige veje (AVO-ENH) o o o
Grundlæggende gearskiftefunktion
Performance-gearskifte
Temperaturovervågning af gearkasseolie
Igangsætning ved tunge læs
I-Roll (•)
Intelligent fartpilot (•)
Launch Control
Optimeret gearvalgsstrategi (GCW ≤ 85 t)
Blokvognsstyring (85 t < GCW ≤ 180 t)
Ultralavt krybegear* (ASO-ULC) o o o
Krybegear* (ASO-C) o o o
Bakgear, flere hastigheder* (ARSO-MSR) o o o
I-See, brug af GPS-data o o

• Standard (•) Funktionen kan anvendes, når TP-LONG er aktiveret. o Mulighed – Ikke tilgængelig
*Kun AT2612F, ATO2612F, ATO3112F og ATO3512F. ARSO-MSR kræver ASO-ULC eller ASO-C.
**Kun AT2612D, AT2612F, ATO2612F, ATO3112F og ATO3512F.

Bagaksler

Type  Aksel- Gear Maks. moment (Nm) Maks. aksel-/bogietryk (ton) Godkendt vogntogsvægt (ton)
Enkelt reduktion          
RSS1144A Solo Hypoid 2800 11.5/11.7 44
RSS1244B Solo Hypoid 2800 12 44
RSS1344C/D Solo Hypoid 2600 13 44
RSS1344E Solo Hypoid 2800 13 44
RSS1352A Solo Hypoid 2800 13 52
RSS1356 Solo Hypoid 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Solo Hypoid 3550 13 60
RSS1370A/B Solo Hypoid 3550 13 70
RTS2370A Tandem Hypoid 3550 23 70
Navreduktion          
RSH1370F Solo Konisk spiral 3550 13 70
RTH2610F Tandem Konisk spiral 3550 26 100
RTH3210F Tandem Konisk spiral 3550 32 100
RTH3312 Tandem Konisk spiral 3550 33 120

Bagakseludvekslinger

RSS1144 RSS1244B RSS1344C/D RSS1344E RSS1352A RSS1356 RSS1360 RSS1370A/B RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1 2.31:1 2.31:1* 2.31:1 2.31:1 2.50:1 2.47:1 2.06:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1 2.47:1 2.47:1* 2.47:1 2.47:1 2.64:1 2.64:1 2.17:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 2.64:1 2.64:1* 2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.31:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 2.85:1 2.85:1* 2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 2.47:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.08:1 3.08:1* 3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 2.64:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1 3.36:1 3.36:1* 3.36:1 3.36:1 3.67:1 3.67:1 2.85:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
    3.70:1       4.11:1 3.08:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
    4.11:1         3.40:1** 4.50:1   5.41:1 5.41:1  
    4.63:1         3.67:1** 5.14:1     7.21:1  
    5.29:1         4.11:1** 5.67:1        
    6.17:1           6.17:1        

* Til RSS1344D
** Til RSS1370B

Drivlinekombinationer

  D13K420   D13K460 D13K500 D13K540 D13K460TC D13K500TC G13C420 G13C460
I-Shift                
AT2412F        
AT2612F  
ATO2612F  
AT2812F              
ATO3112F              
I-Shift Dual Clutch                 
SP02812     ●  ●  ●    
Enkeltreduktionsaksler                
RSS1144A
RSS1244B
RSS1344C/D
RSS1344E
RSS1352A
RSS1356
RSS1360
RSS1370A/B
RTS2370A
Navreduktionsaksler                
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F    
RTH3312    

Kraftudtag

Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til brug for alle typer udstyr.

Koblingsuafhængige kraftudtag

PTER-DIN: Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.
PTER1400: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
PTER-100: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

Koblingsafhængige kraftudtag

PTR-F: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-FL/FH: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af hydraulikpumpe.
PTRD-F: Høje omdrejninger og montering med kardanflange for direkte monteret kardanaksel.
PTRD-D: Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte tilkobling af hydraulikpumper.
PTRD-D1: Høje omdrejninger med to udtag. Montering med kardanflange bag og DIN-tilslutning foran.
PTRD-D2: Høje omdrejninger med tre udtag, dobbelt drev bag og enkelt drev foran. Montering med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.

Find din lokale forhandler

Kom tættere på Volvo FH

Specificer din perfekte lastvogn. Det hele sker hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.

Find din lokale forhandler