Dieselmotorens momentkurve

Se vores kurver

Fremragende moment ved lave omdrejninger. Et ekstremt bredt maksimalt momentområde. Og et maksimalt moment, der overlapper den maksimale kraft i det midterste omdrejningsområde. Sammenlign vores momentkurver, og se selv forskellen. Eller sæt dig ind i førerhuset, og mærk det selv – utrolig acceleration, uovertruffen trækkraft og brændstoføkonomisk, behagelig kørsel ved høje hastigheder. 

 

Se alle drivlinespecifikationer

Brændstofeffektivitet sparer dig både penge og bidrager til bæredygtigheden.

Styrke til din virksomhed

D16-motorens massive styrke og brede maksimale momentområde betyder, at FH16 kan udføre virkelig tunge opgaver med meget høj produktivitet. Din bundlinje vil nyde godt af fordelene. 

VEB+ motorbremsen med det unikke design af knastakslen

Volvo-motorbremse – VEB+

Vores patenterede motorbremse VEB+ bruger et unikt knastakseldesign til udvikle en bremsekraft på til 470 kW (639 hk) fra D16-motoren. Sammen med vores I-Shift-gearkassesystem og den intelligente fartpilot kan du opretholde en højere gennemsnitshastighed uden at gå på kompromis med sikkerheden eller brændstoføkonomien.

Renere, grønnere motorer

Med vores Euro 6c-motorer har vi taget endnu et kvantespring i retning af renere transport og reduceret miljøpåvirkning. Ydeevnen er den samme, men brændstofforbruget er lavere. 

Vores Euro 6-løsning: en oversigt

Sådan fungerer vores Euro 6-løsning

1. Motor 
De nye motorkomponenter forbedrer gasgennemstrømningen og sikrer, at udstødningen når efterbehandlingssystemet ved den optimale temperatur.

2. 7. injektor
En særlig dieselinjektor bruges til varmestyring af katalysatoren og bidrager desuden til effektiviteten i partikelfilteret og god SCR-funktion.

3. Dieseloxidationskatalysator (DOC)
DOC producerer den NO2, som dieselpartikelfilteret skal bruge til at forbrænde partiklerne effektivt. I koldt vejr sørger den også for den varme, der skal bruges til regenereringen.

4. Dieselpartikelfilter (DFP)
Filteret opsamler og lagrer partiklerne (PM) og gemmer dem, indtil de afbrændes under regenereringen. Regenereringen sker automatisk, og du behøver ikke at foretage dig noget.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandezonen indsprøjtes der AdBlue i udstødningsgasserne. I katalysatoren omdannes kvælstofilterne (NO2) effektivt til uskadeligt kvælstofgas og vand.

6. Ammonia slip-katalysator (ASC)
Det sidste trin før udstødningsrøret, hvor eventuel overskydende ammonia (NH3) fjernes.

Volvo FH16 hestekræfter

Hvor mange heste skal du bruge?

Du kan vælge mellem fire forskellige effektniveauer i din Volvo FH16. 

Find din lokale forhandler

Mere kraft. Mindre brændstof

Oplev kraften og effektiviteten i vores motorsortiment hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.

Find din lokale forhandler