Op til 500 brændstofeffektive hestekræfter
VOLVO-DIESELMOTORER
Det næste trin hen mod renere og mere brændstofeffektive motorer. Mange små fremskridt giver en stor forbedring. Giver en forbedret momentkurve og bedre reaktionsevne ved lave omdrejningstal på D13-motoren. Samt længere olieaftapningsintervaller på D11-motoren. Det betyder en mindre miljøpåvirkning.

Indbygget brændstofeffektivitet – og miljøbevidsthed
Øget kompressionsforhold for motorerne på 420 og 460 hk. Ny optimeret turbo på motorerne på 500 hk. Common rail-indsprøjtning til alle motorer og finjusteret software, der giver den bedste motorstyring: samt lavere intern friktion. Alt sammen med det formål at optimere brændstofeffektiviteten og opnå forbedret motormoment og -reaktion ved et lavt omdrejningstal. Det gør en forskel på din bundlinje. Og for miljøet.

Volvo-motorbremse: VEB og VEB+
Op til 510 kW bremseeffekt
Vores patenterede motorbremse VEB+ bruger det unikke knastakseldesign til at absorbere op til 375 kW (510 hk) på D13-motoren. På D11 absorberer motorbremsen Volvo Engine Brake (VEB) op til 290 kW. Sammen med vores I-Shift-gearkassesystem og den intelligente fartpilot kan du opretholde en høj gennemsnitshastighed uden at gå på kompromis med sikkerheden eller brændstoføkonomien.
Renere, grønnere motorer
Vi har taget endnu et kvantespring i retning af renere transport og reduceret miljøpåvirkning med vores Euro 6-motorer. Du kan mærke forbedringerne i momentet og brændstofeffektiviteten. Og vi har halveret partikelemissionerne og reduceret kvælstofilteemissionerne med næsten 80 % i forhold til Euro 5.

Sådan fungerer
vores Euro 6-løsning
1. Motor
De nye motorkomponenter forbedrer gasgennemstrømningen og sikrer, at udstødningen når efterbehandlingssystemet ved den optimale temperatur.
2. 7. injektor
(ikke nødvendigt på D11K- og D13K420-motorer)
Der bruges en særlig dieselinjektor til varmestyring af DOC, der sikrer, at dieselpartikelfilteret fungerer effektivt, og at SCR fungerer godt.
3. DOC (dieseloxidationskatalysator)
DOC producerer den mængde NO2, der er nødvendig for, at dieselpartikelfilteret kan forbrænde partiklerne effektivt. I koldt vejr sørger den også for den varme, der skal bruges til regenereringen.
4. DPF (dieselpartikelfilter)
Filteret opsamler og lagrer partiklerne (PM) og gemmer dem, indtil de afbrændes under regenereringen. Regenereringen sker automatisk, og du behøver ikke at foretage dig noget.
5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandezonen indsprøjtes der AdBlue i udstødningsgasserne. I katalysatoren omdannes kvælstofilterne (NO2) effektivt til uskadeligt kvælstofgas og vand.
6. Ammonia slip-katalysator (ASC)
Det sidste trin før udstødningsrøret, hvor eventuel overskydende ammonia (NH3) fjernes.