Specifikationer for drivlinen til Volvo FM

  • Motorer
  • I-Shift
  • I-Shift Dual Clutch
  • I-Shift-softwarepakker
  • Bagaksler
  • Bagakseludvekslinger
  • Drivlinekombinationer
  • Kraftudtag
  • Motorer

      D11K D13K G13C
    Emissionsstandard Euro 6 Euro 6 Euro 6
    Antal cylindre 6 6 6
    Slagvolumen 10,8 dm3 12,8 dm3 12,8 dm3
    Slaglængde 152 mm 158 mm 158 mm
    Boring 123 mm 131 mm 131 mm
    Kompressionsforhold 17:1 18:1 (420, 460 hk), 17:1 (500 hk) 17:1
    Økonomi-omdrejningsinterval 950-1.400 o/min. 900-1.400 o/min. 1000-1400 o/min.
    Modtryksbremseeffekt 160 kW (2.400 o/min.) 200 kW (2.300 o/min.)  
    VEB-effekt 290 kW (2.400 o/min.)    
    VEB ekstraudstyr    
    VEB+-effekt   375 kW (2.300 o/min.) 375 kW (2.300 o/min.)
    VEB+   ekstraudstyr ekstraudstyr
    Oliefiltre 2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass 2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass 2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass
    Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter 36 l 33 l 33 l
    Kølesystem, samlet mængde 36 l 38 l 39,5 l

    Olieskiftinterval

    op til 100.000 km eller én gang om året med VDS4

    Brændstofkvalitet

    Svovlfrit brændstof (EN590, maks. 10 ppm svovl)
    Biodiesel, 2. generation (EN15940, syntetisk diesel)
    LNG automotiv kvalitet.

    Motormonteret kraftudtag

      Momenteffekt Udveksling
    EPTT350 350 Nm*  1.26:1
    EPTT650 650 Nm* 1.26:1
    EPTT1000 1.000 Nm* 1.26:1

    * Momenteffekt både ved kørsel og stilstand.

    D11K – EFFEKT/MOMENT

    D11K – EFFEKT/MOMENT

    Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

     

     

     

     

     

     

     

     

    D11K330 (243 kW)  
    Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min 330 hk
    Maks. moment ved 950-1.400 o/min 1.600 Nm
    D11K370 (273 kW)  
    Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min. 370 hk
    Maks. moment ved 950-1.400 o/min. 1.750 Nm
    D11K410 (302 kW)  
    Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min. 410 hk
    Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min. 1.950 Nm
    D11K450 (332 kW)  
    Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min. 450 hk
    Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min. 2.150 Nm
    D13K – EFFEKT/MOMENT

    D13K – EFFEKT/MOMENT

    Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

     

     

     

     

     

     

     

     

    D13K420 (309 kW)  
    Maks. effekt ved 1400-1800 o./min. 420 hk
    Maks. moment ved 860-1.400 o/min 2.100 Nm
    D13K460 (338 kW)  
    Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 460 hk
    Maks. moment ved 900-1.400 o/min. 2.300 Nm
    D13K500 (368 kW)  
    Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 500 hk
    Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min. 2.500 Nm
    G13C – EFFEKT/MOMENT

    G13C – EFFEKT/MOMENT

    Nettoydelse i henhold til EC 582/2011

     

     

     

     

     

     

     

     

    G13C420 (309 kW)  
    Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 420 hk
    Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min. 2.100 Nm
    G13C460 (338 kW)  
    Maks. effekt ved 1.700-1.800 o/min 460 hk
    Maks. moment ved 1050-1400 o/min. 2.300 Nm
    I-Shift

    12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler.

    I-Shift

    Type Højeste gear Motormoment Vogntogsvægt
    AT2412F Direkte 2400 Nm 44 t
    AT2612F Direkte 2.600 Nm 100 t
    ATO2612F Overgear 2.600 Nm 100 t

    Specifikationer for I-Shift med dobbeltkobling

    Type Højeste gear Motormoment (Nm) Godkendt vogntogsvægt (ton)
    SPO2812 Overgear 2800 80

    I-Shift-softwarepakker

    Basisversion (TP-BAS)
    TP-BAS er den standardsoftwarepakke, der leveres med I-Shift, og den omfatter gearkassens basale funktioner til al slags kørsel.

    I-Shift-gearskiftsoftware til distributionstransport (TP-DIST)
    TP-DIST tilpasser gearkassens funktion til de specifikke forhold i distributionssegmentet. Softwarepakken indeholder funktioner, der øger manøvredygtigheden ved start, ved præcisionskørsel samt ved lave hastigheder.

    I-Shift-gearskiftsoftware til anlægstransport (TP-CON)
    TP-CON tilpasser gearkassens funktion til de specifikke forhold i anlægssegmentet. Softwarepakken indeholder funktioner, der øger manøvredygtigheden ved start, ved præcisionskørsel samt ved lave hastigheder. Denne software kan også håndtere mere vanskelige vejforhold.

    I-Shift-gearskiftsoftware til fjerntransport (TP-LONG)
    TP-LONG indeholder intelligente funktioner, der minimerer brændstofforbruget. Denne softwarepakke er ideel til fjerntransporter, hvor der lægges stor vægt på brændstoføkonomi. Til denne pakke hører I-Roll-funktionen.

    Transport af tung last (TP-HD)
    TP-HD optimerer I-Shift til transport af tung last med høj vogntogsvægt (>85 ton). Uanset vogntogsvægten kan chaufføren altid optimere køreegenskaberne ved at aktivere eller deaktivere tilstanden for transport af tung last og aktivere tilstanden for fjerntransport. Softwarepakkens funktioner kan også være en
    hjælp for lastvogne, der kører med flere anhængere.

    I-Shift-softwarepakker

    Modelvarianter TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
    Grundlæggende kraftudtagsfunktioner (APF-BAS)
    Forbedrede kraftudtagsfunktioner (APF-ENH) o o o o o
    Grundlæggende styring af gearskiftefunktion (AMSO-BAS)
    Styring af optimeret gearskiftefunktion inkl. kickdown (AMSO-AUT) o o o
    Grundlæggende erhvervsfunktioner (AVO-BAS)
    Optimeret ydelse – dårlige veje (AVO-ENH) o o o
    Grundlæggende gearskiftefunktion
    Performance-gearskifte
    Temperaturovervågning af gearkasseolie
    Igangsætning ved tunge læs
    I-Roll (•)
    Intelligent fartpilot (•)
    Launch Control
    Optimeret gearvalgsstrategi (GCW ≤ 85 t)
    Blokvognsstyring (85 t < GCW ≤ 180 t)
    Ultralavt krybegear* (ASO-ULC) o o o
    Krybegear* (ASO-C) o o o
    Bakgear, flere hastigheder* (ARSO-MSR) o o o
    I-See, brug af GPS-data o o

    • Standard (•) Funktionen kan anvendes, når TP-LONG er aktiveret. o Mulighed – Ikke tilgængelig
    *Kun AT2612F, ATO2612F, ARSO-MSR kræver ASO-ULC eller ASO-C.
    **Kun AT2612F og ATO2612F

    Bagaksler

    Type Aksel- Gear Maks. moment Maks. aksel/bogietryk Vogntogsvægt
    Enkelt reduktion          
    RSS1144 Solo Hypoid 2800 Nm 11.7 t 44 t
    RSS1344C/D Solo Hypoid 2.600 Nm 13 t 44 t
    RSS1356 Solo Hypoid 2.400/2.800 Nm 13 t 56/44 t
    RSS1360 Solo Hypoid 3.550 Nm 13 t 70 t
    RTS2370A Tandem Hypoid 3.550 Nm 23 t 80 t
    Navreduktion          
    RSH1370F Solo Konisk spiral 3.550 Nm 13 t 70 t
    RTH2610F Tandem Konisk spiral 3.550 Nm 26 t 100 t
    RTH3210F Tandem Konisk spiral 3.550 Nm 32 t 100 t
    RTH3312 Tandem Konisk spiral 3.550 Nm 33 t 120 t

    Bagakseludvekslinger

    RSS1144 RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
    2.31:1 2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
    2.47:1 2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
    2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
    2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
    3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
      3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 6.18:1
      3.70:1   4.11:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1 7.21:1
      4.11:1     4.50:1   5.41:1 5.41:1  
      4.63:1     5.14:1   6.18:1 6.18:1  
      5.29:1     5.67:1     7.21:1  
            6.17:1        

    * Til RSS1344D.

    Drivlinekombinationer

      D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500 G13C420 G13C460
     
    I-Shift
    AT2412F
    AT2612F
    ATO2612F
    AT2812F                  
    ATO3112F                  
    ATO3512F                  
                       
    I-Shift Dual Clutch                
    SP02812              
    Enkeltreduktionsaksler
    RSS1144A  
    RSS1344C/D
    RSS1356
    RSS1360
    RTS2370A
    RSS1144        
    Navreduktionsaksler    
    RSH1370F
    RTH2610F
    RTH3210F    
    RTH3312    

    Kraftudtag

    Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til brug for alle typer udstyr.

    MOTORMONTEREDE

    PTER-DIN
    Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.

    PTER1400
    Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

    PTER100
    Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

    GEARKASSEMONTEREDE

    PTR-F
    Montering med kardanflange og lav eller høj hastighed.

    PTR-FL/FH
    Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.

    PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
    Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af hydraulikpumpe.

    PTRD-F
    Høje omdrejninger og montering med kardanflange for direkte monteret kardanaksel.

    PTRD-D
    Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte montering af hydraulikpumper.

    PTRD-D1
    Høje omdrejninger med to udtag. Montering med forbindelsesflange bag og DIN-tilslutning foran.

    PTRD-D2
    Høje omdrejninger med to udtag bagtil og et enkelt drev foran. Montering med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.

     

    Find din lokale forhandler

    Kom tættere på Volvo FM

    Specificer din perfekte lastvogn. Det hele sker hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.

    Find din lokale forhandler