Volvo modtager rekordordre på op til 1000 elektriske lastbiler

Volvo Trucks har underskrevet en hensigtserklæring om at levere 1.000 elektriske lastbiler fra nu og frem til 2030 til Holcim, der er en af verdens største udbydere af byggeløsninger inden for bygninger, anlæg og infrastruktur. Handlen er den hidtil største kommercielle ordre på Volvos elektriske lastbiler, og de første 130 lastbiler vil blive leveret allerede i 2023 og i 2024.
Volvo modtager rekordordre på op til 1000 elektriske lastbiler
Volvo modtager rekordordre på op til 1000 elektriske lastbiler, Handlen er den hidtil største kommercielle ordre på Volvos elektriske lastbiler

Holcim er en global producent af byggeløsninger med hovedkontor i Schweiz. Virksomheden og dens entreprenører er blevet enige med Volvo Trucks om planlægning af udbredelse af 1.000 elektriske Volvo-lastbiler på tværs af Holcims aktiviteter i Europa fra nu og frem til 2030. De første 130 elektriske Volvo FH- og Volvo FM-lastbiler i ordren vil blive leveret i bl.a. Frankrig, Tyskland, Schweiz og Storbritannien i løbet af fjerde kvartal i år og i hele 2024.

Aftalen er et resultat af et bredt partnerskab mellem Holcim og Volvo Group.

“Langsigtet samarbejde og en stærk forpligtelse til virkelig at gøre en forskel er afgørende for at gøre store CO2-reduktioner til virkelighed. Jeg er meget stolt af det partnerskab, vi har udviklet med Holcim, og de resultater, vi opnår sammen,” siger Martin Lundstedt, President & CEO for Volvo Group.

“Den grønne omstilling mod nul-udledning af CO2 kræver dybt samarbejde på tværs af værdikæderne. Vi er glade for at samarbejde med Volvo om at opnå vores mål om inden 2030 at have 30 % elektrificerede lastbiler i vores flåde i vores europæiske logistikoperationer,” tilføjer Jan Jenisch, bestyrelsesformand og adm. direktør for Holcim.

Ved at erstatte 1.000 eksisterende Volvo FH-diesellastbiler med Volvo FH Electric-lastbiler, der oplades med grøn elektricitet, kan CO2-udledningen ved kørsel på tilsvarende ruter reduceres med op til 50.000 tons CO2 årligt.

Begge virksomheder har forpligtet sig i henhold til initiativet for videnskabeligt baserede målsætninger SBTi*, der driver ambitiøs klimaindsats i den private sektor, og begge virksomheder er også stiftende medlemmer af First Movers Coalition, FMC**.

*) Fakta: Initiativet for Videnskabeligt baserede målsætninger

Science-based Targets-initiativet (SBTi) driver ambitiøs klimaindsats i den private sektor ved at sætte organisationer i stand til at opstille videnskabeligt baserede mål for klimareduktioner.

Målene betragtes som “videnskabeligt baserede”, hvis de er i overensstemmelse med, hvad den seneste klimavidenskab siger, der er nødvendig for at opfylde Paris-aftalens mål om begrænsning af den globale opvarmning til +1,5° C over niveauet fra før industrialiseringen.

**) Fakta om FMC

FMC (First Movers Coalition) er en koalition af virksomheder, der bruger deres købekraft til at skabe tidlige markeder for innovative, rene teknologier på tværs af otte forskellige sektorer, hvorfra det er svært at reducere CO2-udledningen.

Fakta: Holcim

Holcim er en global virksomhed inden for bæredygtige byggeløsninger med hovedkontor i Schweiz. Virksomheden opererer i mere end 60 lande og har ca. 60.000 medarbejdere.

Note:

CO2-reduktionen på op til 50.000 tons årligt er baseret på beregninger ved hjælp af Volvo Trucks Environmental Footprint Calculator, der sammenligner CO2-udledningen ved en årlig kørestrækning på 80.000 km for en lastbil med en vogntogsvægt på 44 tons og forudsætter, at dieselbrændstoffet er iblandet 7 % biodiesel, og at lastbilen opnår et gennemsnitligt brændstofforbrug på 23 liter/100 km (4,35 km/liter).

LINK til billeder i høj opløsning

For yderligere information kontakt venligst

Volvo Group Media Relations
Claes Eliasson
Telefon: +46 76 553 72 29

Jan Hjørne-Larsen
Marketing- og CRM Manager
E-mail: jan.hjorne-larsen@volvo.com
Telefon: 22 37 26 94

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.300 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 12 lande verden over. I 2022 leverede Volvo mere end 145.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Group, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.