Det er ingen hemmelighed, at brændstof er den største udgiftspost for transportvirksomheden. For mange virksomheder tegner det sig for mindst 1/3 af deres samlede omkostninger. Så hvordan kan du forbedre brændstoføkonomien? Det handler om at vide, hvad de vigtigste faktorer er, og hvordan de spiller ind. Denne side kommer ind på alt det, du bør tænke på, hvis du vil skære i brændstofregningen – fra lastbilens specifikationer og vedligeholdelse til chaufførernes kørsel og flådestyring.
En introduktion til de vigtigste faktorer, der påvirker brændstoføkonomien.
Drivlinen er en af de vigtigste faktorer i lastbilens brændstoføkonomi. Når den først er specificeret, er lastbilens brændstofforbrug stort set fastlagt, så det er afgørende at ramme rigtigt. Alle komponenter i drivlinen, fra bagakslen til gearolien, gør en forskel, men de tre komponenter, der har den største indvirkning, er motoren, gearkassen og fartpiloten.
De seneste teknologiske landvindinger har medført, at disse komponenter i dag er effektive som aldrig før. Turbo Compound-motorer som D13TC giver masser af kraft og bedre brændstoføkonomi end eSCR-motorer, og de reducerer også AdBlue-forbruget markant. En automatiseret gearkasse som I-Shift bruger aktuelle data om kørslen til at gøre hvert gearskift ekstremt præcist. Og med den forudseende fartpilot (I-See) kan chaufførerne nu slippe gaspedalen selv i kuperet terræn – og spare endnu mere brændstof.
Se nærmere på løsninger, der giver den optimale drivline.
Når du specificerer lastbilen, er aerodynamikken også en faktor, der har stor indflydelse på brændstofforbruget. Den kan påvirkes af alt fra udvendigt tilbehør til spejle og frontspoilere, men her er de vigtigste faktorer:
Så hvordan kan du forbedre lastbilens aerodynamik? Når det handler om førerhuse, gør højden, tagvinklen og designet alle sammen en forskel. Og tagspoilere, sidespoilere, sideskørter og skærmforøgere? De forbedrer alle brændstoføkonomien, men sørg for, at tagspoileren er fabriksmonteret fra starten. Hvis den monteres bare 5 cm for lavt eller 10 cm for højt, kan det forringe de potentielle brændstofbesparelser. Og hvad anhængere angår: Nøglen er at holde dem i perfekt stand og få hjulene sporet. Du kan få hele køretøjet vedligeholdt på én gang med vores anhængerservice.
Rullemodstanden er den tredjestørste specifikationsfaktor, der påvirker brændstofforbruget. Den afgøres først og fremmest af følgende:
For at minimere rullemodstanden bør du bruge brændstofoptimerede dæk i stedet for "universaldæk". Og sørg for ikke at køre med for lavt dæktryk eller forkert justerede aksler. Forkert justering gør styringen ustabil og får lastbilen til at fylde mere på vejen, da hjulene ikke holder den samme bane. Det øger luftmodstanden og forringer brændstoføkonomien.
De rette serviceydelser kan gøre det nemt at følge og forbedre brændstofforbruget og holde flåden i perfekt stand.
Det er lige så vigtigt at investere i sine chauffører som i sine lastbiler. Hvorfor? Fordi det er bevist, at dygtige og motiverede chauffører er mere produktive, effektive og sikre. Når det drejer sig om at spare brændstof, er det vigtigste, chaufføren kan gøre, at udvikle gode vaner med hensyn til:
Andre faktorer omfatter forudsigende kørsel, tomgang og kørsel i bytrafik.
Den sikreste måde at forbedre chaufførens kørsel – og din bundlinje – på er at udnytte vores chaufføruddannelser. Ud over at spare brændstof kan de også øge produktiviteten, forbedre dine chaufførers branchekendskab, forbedre sikkerheden og hjælpe dig med at tiltrække og fastholde de bedste chauffører.