I-Shift er Volvo Trucks' serie af automatiske gearkasser designet til at gøre kørslen lettere, sikrere og mere komfortabel. Hvert gearskift er perfekt timet – automatisk – og den seneste generation byder på hurtigere og mere jævne skift end nogensinde. En række softwarepakker giver dig mulighed for at skræddersy I-Shift til dine behov. Der er tilgængelige funktioner til I-Shift, der aktiverer kørsel med én pedal i bestemte situationer. Og afhængigt af lastbilmodellen findes der versioner af I-Shift, som åbner nye muligheder – for eksempel I-Shift med krybegear og I-Shift med dobbeltkobling.
I-Shift er baseret på en "klassisk" usynkroniseret manuel gearkasse. Det betyder kompakt design og høj effektivitet. Magien opstår i den elektroniske styreenhed, som håndterer koblingen og gearskiftene. Ved konstant at tage oplysninger om hastighed, vægt, vejhældning og momentkrav i betragtning udfører den alle gearskift med ekstrem præcision. Systemet kommunikerer også med motoren, som justerer omdrejningerne og motorbremseeffekten optimalt.
I-Shift fås til Volvo FH , Volvo FH16, Volvo FM, Volvo FMX og Volvo FE.
Hvis du kører i krævende terræn ved lave hastigheder og har brug for præcisionsregulering over både motorens moment og bremseeffekt, er terrænbremse en nyttig mulighed. Det giver din lastbil én pedalkørselsfunktionalitet ved at lade dig styre både motorgas og hjulbremser ved kun at bruge speederen. Det hjælper dig med at stoppe og placere din lastbil med et hjul oven på en sten eller en anden forhindring uden at glide af. Terrænbremsen fås til Volvo FH16 og Volvo FMX, og den er aktiv op til 4 km/t.
Når du ofte manøvrerer og skifter mellem forlæns og bak, vil funktionen Skift retning til I-Shift blive din bedste ven. Den lader dig køre forlæns, skifte til bakgear og styre bremsekraften med speederen uden at skulle bruge bremsepedalen. Det fungerer selvfølgelig også den anden vej rundt, når du skifter fra bak til forlæns kørsel. Denne funktion er aktiv ved hastigheder op til 20 km/t.
I-Shift omfatter et avanceret vejgrebssystem, som forbedrer vejgrebet og startevnen både på vej og i terræn. Dette muliggøres ved hurtigt at justere motorens moment for at reducere hjulspin. Systemet fungerer for både differentialespærrede bagaksler og bagaksler uden differentialespærre.