Kok Marcus Samuelsson ved, hvordan man laver et perfekt måltid. Han elsker også udfordringer. Til denne ret ville han servere et gourmetmåltid – et måltid, der hyldede hans rødder i Göteborg og de internationale smagsoplevelser, han har tilegnet sig i sin lange karriere som kok.
Men hver en del af det, fra de iøjnefaldende ingredienser i midten af retten til byggesten som salt, smør og kartofler, skulle leveres med elektriske lastbiler, hvor det var muligt, og lastbiler drevet af vedvarende brændstoffer resten af vejen. Det skulle reducere udstødningsemissionerne fra vejtransporten, samtidig med at der skulle skaffes mad på bordet.
Se filmen:
I øjeblikket er transport ansvarlig for 19%* af alle udledninger fra fødevaresystemet. Det er en betydelig del af det samlede beløb. Ellastbiler er i stand til at gøre en forskel på disse 19%. De er allerede på vejene, ladeinfrastrukturen vokser, og køretøjernes rækkevidde øges.
Føj vedvarende brændstoffer til blandingen, og du har en opskrift på en transportbranche, der forandrer sig til det bedre. Og med tiden bliver lastbilerne endnu mere velegnede til forskellige typer logistiske udfordringer.
Som at transportere friske grøntsager og fisk og skaldyr fra by til by, holde dem i perfekt stand hele vejen. Krydsende landegrænser og navigere i de snævre gader i en bymæssig lavemissionszone. Og sørge for, at alle dele af et perfekt måltid kan leveres i perfekt stand.
Lige i tide til aftensmaden.
Da menuen mere eller mindre var fastlagt, begyndte teamet at finde ingredienserne – de talte med leverandører og transportindkøbere for ikke kun at finde ud af, hvad gæsterne skulle spise, men også hvordan maden og drikkevarerne skulle komme frem til restauranten.
Alle involverede havde deres egne mål og ambitioner. De vidste, hvordan de skulle få det gjort. Så det næste skridt var at kontakte transportselskaberne og spørge dem, hvad mulighederne var.
Meget hurtigt begyndte det at falde på plads. Alt, hvad der var nødvendigt for en ret i verdensklasse, blev hurtigt bestilt. Og derefter leveret: takket være transportkøberne, leverandørerne og transportørerne, der så brikkerne i puslespillet og satte dem sammen.
I denne film med et kig bag kulisserne kan du se, hvordan det blev gjort.
En forårsaften mødtes en flok mennesker – inklusive transportindkøbere, der fik det til at ske, virksomheder, der hjalp dem på deres rejse, chauffører, producenter og gæster – til middag. De nød måltidet, talte om rejsen og lagde planer for fremtiden.
Ingredienserne var blevet transporteret i 86% af deres kilometer på landevejen med elektriske lastbiler, mens resten var lastbiler drevet af vedvarende brændstoffer.