Den første ting, man skal forstå vedrørende luftmodstand er, at dens forhold til hastighed ikke er proportionel. Hvis du fordobler din hastighed, øges luftmodstanden fire gange. Ved hastigheder på 60 km/t eller mindre er dens påvirkning ubetydelig, men den spiller en stor rolle ved hastigheder på 60 km/t og hurtigere.
Forbedring af dit køretøjs aerodynamik kan ske på flere måder, hvor hver enkelt giver en lille besparelse i brændstofforbruget. Samlet set kan disse ændringer hurtigt give en betydelig reduktion.
Jo højere førerhuset og anhængeren er, desto større er luftmodstanden, men tagvinklen er dog også vigtig. Ved at tilføje en tagspoiler kan du nemt spare 5 % brændstof, når du kører med høje hastigheder. For at få maksimal effekt er det vigtigt, at det indstilles i overensstemmelse med køretøjets højde. Hvis det er 5 cm for lavt eller 10 cm for højt, reduceres dine potentielle besparelser med 1 %. Den bedste fremgangsmåde er at få det monteret på fabrikken fra start. Sidespoilere og sideskørter kan hver især spare 1 %.
Alt udvendigt tilbehør på din lastvogn – inklusive ekstra lygter, kængurugitter, tryklufthorn eller pynt – øger luftmodstanden. I gennemsnit øger hvert tilbehør brændstofforbruget med 1 %.
Under visse omstændigheder er det naturligvis nødvendigt med sådant tilbehør, men det er vigtigt at være opmærksom på, at de koster brændstof, og måske bør du overveje alternativer. Hvis du f.eks. vælger en integreret parkeringskøler i stedet for en udvendigt monteret, forbedres aerodynamikken, og du sparer omkring 0,8 % i brændstofforbrug.
Specificering af en justerbar drejeskammel kan give en bedre aerodynamik. Der findes også forskellige muligheder, når du vælger sidespejle og hjulkapsler, da nogle er designet til at forbedre aerodynamikken. Hvis du ofte kører med høje hastigheder, kan afkastet af en investering i aerodynamiske funktioner hurtigt tjenes ind igen.
Der er også visse tiltag, du kan tage for at forbedre påhængsvognens aerodynamik, f.eks. at holde afstanden mellem påhængsvognen og førerhuset så lille som muligt. En påhængsvogn med overdækkede sider vil også have lavere brændstofforbrug end en uden.
Men forbedringen af brændstofforbruget slutter ikke med bedre aerodynamik. Hvis du f.eks. har de forkerte dæk eller ikke vedligeholder dem på den rigtige måde, kan det have indflydelse på din lastvognens rullemodstand, hvilket vil resultere i tab af brændstofeffektivitet. Valg af de rigtige dæk plejede at være en forholdsvis enkel opgave, da der kun var nogle få muligheder på markedet, men i dag har dette ændret sig markant. Med så mange muligheder at vælge imellem er det vigtigt at vide, hvad man skal kigge efter.
Jeg har udarbejdet en vejledning, der skitserer de forskellige parametre, der skal tages med i betragtning, når du vurderer dine muligheder, og de spørgsmål, du skal stille dig selv omkring din drift, for at finde frem til, hvilket dæk der passer bedst til din drift.
Tomas Thuresson
Tomas is a Long Haul Segment Manager at Volvo Trucks