Trucks

Hvordan man tiltrækker nye chauffører og afhjælper chaufførmangel

Dieter De Waele
2023-09-11
Chaufførens verden
Author
Dieter De Waele
Driver Development Manager

Lastbilchauffører er meget eftertragtede på grund af chaufførmangel i transportbranchen. Nyere forskning viser, at nyuddannede chauffører støder på hindringer i forhold til at få arbejde, ofte på grund af begrænset erhvervserfaring. Dette sker, selvom der er stor mangel på chauffører. Hvad skyldes dette, og hvad kan lastbiloperatører gøre ved det?

At tiltrække nye chauffører er afgørende for transportindustrien verden over. IRUs årlige chaufførundersøgelse fra 2022 understreger manglen på chauffører globalt. Men ifølge intern forskning fra 2021 på engelsk, tysk, fransk og svensk har 22 procent af chaufførerne et negativt syn på muligheden for at opnå beskæftigelse.  En ny chauffør udtrykker det sådan:

"Jeg tog min uddannelse for at foretage et karriereskifte, og jeg tænkte, at det burde være ret nemt at finde arbejde med den mangel på chauffører, der bliver talt så meget om. Virkeligheden har været et chok. Jeg har registreret mig hos bureauer, udsendt CV'er og ansøgt over det hele, men det generelle svar, jeg har fået, er intet svar, eller at minimum to års erfaring er påkrævet."

Når transportbranchen presser priserne og gerne vil reducere leveringstiderne, går det især ud over de nye og potentielle chauffører. Dieter De Waele er Driver Development Manager, og han påpeger, at alle selvfølgelig gerne vil have veluddannede chauffører med 10 års erfaring, men det svarer ikke til virkeligheden.

"Man kan nemt blive skræmt af jobannoncerne. Fokuser mere på, hvad du som operatør kan tilbyde chaufføren i stedet for at fokusere på, hvad du ønsker fra chaufføren. Når du rekrutterer, skal du sørge for, at chaufførerne føler sig trygge og velinformerede, og tilbyde dem et imødekommende arbejdsmiljø. Vær også parat til at investere i ordentlig uddannelse, for det vil betale sig i det lange løb", siger Dieter.

Uddannelse som en metode til at få sikre og loyale chauffører

Forskning viser*, at lærlingeuddannelser og virksomhedsfinansieret uddannelse var både populært og relevant for nye chauffører, da det afgjorde, hvem deres første arbejdsgiver skulle være. Betalt uddannelse gjorde det økonomisk muligt at uddanne sig og lettere at komme ind i branchen, men nogle gav udtrykt for frygt og usikkerhed i forhold til uddannelsen.

"Uddannelsen kan give dig dit kørekort, men du får en begrænset mængde tid bag rattet, og du vil ikke altid blive forberedt til den virkelige verden og de mentale og fysiske udfordringer, du kan møde der. At lære af og tale med en erfaren chauffør i rigtige trafik- og arbejdsforhold kan være en del af løsningen”, siger Dieter De Waele.

Faktisk var rådgivning det mest almindelige efterspurgte emne for nye chauffører (30%), herunder generelle spørgsmål om branchen og det at være lastbilchauffør. Selvom løn var en vigtig faktor (11% prioriterede dette), var uddannelse og beskæftigelsesmuligheder en endnu større bekymring.

Nogle chauffører mente ikke, at de som nyuddannede var tilstrækkeligt klædt på til at klare kravene i jobbet. Det intense pres fra arbejdsgiveren for at levere hurtigt, kombineret med usikkerheden ved at manøvrere en lastbil i tæt trafik og frygten for ulykker, fik dem til at overveje at afslutte deres karriere tidligt på grund af stress.

"Jeg kan forstå, at nye chauffører bekymrer sig om alle kravene og føler sig utrygge. Det er vigtigt, at chaufføruddannelsen og øvelserne svarer til virkeligheden, og at ledelsen ser alle de forskellige fordele ved uddannelse. At det kan gavne virksomheden, både økonomisk men også i forhold til at fastholde chauffører”, siger Dieter.

Lastbilkombinationen og det varemærke, der bruges til uddannelsen, er måske ikke altid det, der bliver brugt i en virkelig arbejdssituation, og det kan forårsage stress, mener Dieter. Sikring af lasten, manøvrering og parkering i vanskelige situationer, potentiel træning i administration, der er nødvendig for jobbet, sammen med erfaringer fra en eksisterende chauffør, er aspekter, der kan lette chaufførernes introduktion til deres første job og få dem til at blive.

 

Afgørende motiverende faktorer for nye chauffører

Ikke overraskende blev en konkurrencedygtig løn set som en vigtig motiverende faktor for nye chauffører. En utilfredsstillende løn kombineret med andre demotiverende faktorer såsom stress og manglende uddannelse skabte let et incitament til at lede efter en ny arbejdsgiver. Men flere yngre chauffører spurgte også, hvordan de kunne øge deres løn gennem årene, og udviste villighed til at opbygge en karriere i branchen på langt sigt. Uddannelse var den næstvigtigste motiverende faktor, og forskningen viste, at tilbud om uddannelse gav folk med en bred vifte af baggrunde mulighed for at komme ind i branchen og opnå en god indkomst.

"Løn er en vigtig faktor, men det er også vigtigt, hvilke lastbilmærker du har, hvilken tilstand lastbilen er i, og om du kan få dine chauffører til at føle sig velkomne, trygge og velinformerede. Og da nye chauffører har en tendens til at blive stressede i starten, viser både forskning og erfaringer, at uddannelse ikke kun giver trygge, rolige og sikre chauffører, det gør dem også mere tilbøjelige til at være loyale og blive på jobbet”, siger Dieter.


* Intern Volvo Trucks-forskning fra 2021 på engelsk, tysk, fransk og svensk.

Relaterede artikler