I 2025 vil vi decimere uplanlagte driftsafbrydelser, siger Markus Efraimsson, vicedirektør for Uptime Services hos Volvo Trucks. Det er et ambitiøst mål, men det er også ét, der bliver stadig mere opnåeligt takket være de seneste teknologiske fremskridt.
I dag har hver eneste Volvo-lastbil et af branchens mest avancerede telematik- og diagnosesystemer. Kombineret med den nyeste kommunikationsteknologi sætter det Volvo Trucks i stand til at fjernovervåge og analysere vigtige komponentdata i realtid og forudsige, hvornår der vil opstå en defekt.
Dataene kommer fra lastbilens efterbehandlings-, motor- og strømstyringssystemer og fra en række andre nøgleindikatorer for lastbilens tilstand. De overføres til Volvo Trucks' International Uptime Center i Gent, Belgien. Her bliver de behandlet og analyseret. Hvis der opstår en alarm, sendes den til hjemmeforhandleren eller et nationalt Uptime Center, så de kan reagere forebyggende, før der sker et nedbrud. I dag fås realtidsovervågning som tilvalg til Volvo Guld-kontrakten på de fleste europæiske markeder.
Shanna Schillewaert, serviceudviklingsspecialist sammen med over 500 tekniske medarbejdere og dataforskere i Truck Monitoring-afdelingen på International Uptime Center, forklarer:
– Vi nøjes ikke med at indsamle og behandle omfattende realtidsdata om lastbilen. Vi bruger også avanceret maskinlæringsteknik til at analysere dem og forudsige defekter. Vi er nervecenteret i lastbilsovervågningen, og vores tekniske ekspertise og branchekendskab kan hjælpe os med at udvikle algoritmer, der giver præcise forudsigelser om en lastbils tilstand.
En del af Shannas job er også at sikre, at informationen strømmer begge veje mellem centerets tekniske team og Volvo Trucks. Det skal sikre, at indsigter og feedback bliver taget med i betragtning for at forbedre den service, International Uptime Center leverer.
– Det er vigtigt at huske, at der står mennesker bag alt det, vi laver her. Vi arbejder konstant på at gøre hele processen så problemfri, som vi kan, siger hun.
Et eksempel på, hvordan International Uptime Center har udviklet sig, er dets arbejde med at fjerne sprogbarrierer. Uanset om det drejer sig om advarsler, nedbrud eller teknisk support, er målet at kommunikere på kundens eller forhandlerens modersmål. Centeret kan i øjeblikket tilbyde denne service på 16 forskellige sprog.
Ved at analysere data i realtid har vi fået processer, der giver os mulighed for at handle, før der sker noget.
I starten arbejdede Truck Monitoring Center i International Uptime Center med fem europæiske markeder, men nu har det bredt sig til 24. Centerets support og muligheden for at overvåge lastbiler i realtid har allerede resulteret i forebyggende vedligeholdelse til glæde for tusindvis af Volvo Trucks-kunder. I de kommende år er målet en drastisk stigning i antallet af lastbiler, der overvåges i realtid. Desuden udvider Volvo Trucks gradvist antallet af komponenter, der overvåges og samles data fra.
Shanna fortæller, at hun har været med på hele Volvo Trucks' driftstidsrejse. – Da jeg startede for 10 år siden, skulle jeg reagere, når der opstod nedbrud, og det var næsten altid reaktivt. Derefter arbejdede jeg med tilsluttede tjenester, som var forudsætningen for det, vi laver i dag. For tiden bevæger det hele sig fra reaktivt til proaktivt. Ved at analysere data i realtid har vi fået processer, der giver os mulighed for at handle, før der sker noget. Den forandring giver utallige muligheder for transportbranchen, siger hun.
Arbejdet er en del af Volvo Trucks' løbende strategi for at holde kundernes lastbiler i gang. Et andet initiativ, der støtter strategien, er at forkorte servicebesøgene endnu mere og gøre dem mere bekvemme for transportfirmaerne. Realtidsovervågning betyder, at ikke-planlagte stop kan forudsiges og forvandles til planlagte – eller kombineres med servicebesøg, der allerede var lagt ind i lastbilens vedligeholdelsesplan. Hele processen er mere effektiv og kan endda foregå med større intervaller, hvis lastbilens data allerede er analyseret, og de nødvendige mekanikere og reservedele er klar.
Det er også grunden til, at Volvo Trucks, parallelt med lanceringen af den nye, fuldt tilsluttede lastbilserie, introducerer Volvo Uptime Care-kontrakten, der udnytter fordelene ved forebyggende vedligeholdelse. Den nye kontrakt tilbyder løbende opdatering af vedligeholdelsesplaner baseret på lastbilens faktiske brug og tilstand, forudplanlagte værkstedbesøg og automatiske meddelelser på lastbilens instrumentpanel, når det er tid til service.
– Det mest interessante er, at vi med maskinlæring kan opdage skjulte mønstre og forudsige defekter mere nøjagtigt.
Bedre forbindelsesmuligheder gør det også muligt at sende data til lastbilen, så software og parametre kan fjernopdateres. Fjernhentning af software kan endda afsluttes under en frokostpause, og nyskabelsen har allerede givet færre lastbilbesøg på værkstedet. Det giver store tidsbesparelser og er endnu en teknologisk nyskabelse, som hjælper Volvo Trucks med at sætte nye driftstidsstandarder for lastbiler.
Sidst, men ikke mindst, giver nye maskinlæringsmetoder mulighed for at forbedre, hvor nøjagtigt systemet forudsiger og forebygger uplanlagte stop. Volvo Trucks er allerede begyndt at lære mere om, hvordan virksomhedens lastbiler klarer sig i virkelige situationer. Det gør det muligt at forudsige komponentfejl i endnu bedre tid – nogle gange helt op til 100 dage. Og der er et stort potentiale i at bruge disse oplysninger til at udvikle bedre og mere dynamiske produkter i fremtiden.
– Det mest interessante er, at vi med maskinlæring kan opdage skjulte mønstre og forudsige defekter mere nøjagtigt. Det betyder, at vi ikke blot nærmest kan eliminere behovet for ekstra værkstedsbesøg; vi kan også se, præcis hvad der forårsager komponentfejl. Og det giver spændende perspektiver for at holde vores kunders lastbiler i gang, afslutter Markus Efraimsson.
I øjeblikket tager Volvo Trucks nye metoder i brug til at overvåge og analysere data fra tusindvis af lastbiler i realtid. Når der opdages en forestående defekt, bliver International Uptime Center advaret om det, så der kan handles forebyggende. Realtidsovervågning af komponenter, der er vigtige for driftstiden, fås i dag som tilvalg til Volvo Guld-kontrakten på de fleste europæiske markeder. Funktionen udrulles gradvist på nye markeder og bliver i nærmeste fremtid tilgængelig som tilvalg til de øvrige Volvo-servicekontrakter.
FJERNHENTNING AF SOFTWARE
Med bedre forbindelsesmuligheder bliver det lettere at fjernhente software, så lastbilen ikke behøver at komme på værksted. Den nye software hentes og gemmes i lastbilen, indtil chaufføren finder et passende tidspunkt til installationen. Volvo Software Accessories kan også fjernhentes, så opgraderinger forløber let og bekvemt.
VOLVO UPTIME CARE-KONTRAKT
Volvo Trucks har introduceret den nye Volvo Uptime Care-kontrakt, som er udviklet specifikt til at forbedre driftstiden. Den inkluderer forbundet planlægning af service, der takket være bedre forbindelsesmuligheder giver Volvo Trucks mulighed for løbende at opdatere og optimere vedligeholdelsesplanen ud fra lastbilens faktiske brug og tilstand. Uptime Care-kontrakten minimerer også risikoen for uventede nedbrud ved fjernovervågning af udvalgte komponenter. Med al denne information kan værkstedsbesøg planlægges på forhånd, og de nødvendige dele kan bestilles hjem efter behov. Denne serviceydelse er også inkluderet i de andre Volvo-servicekontrakter med onlineforbindelse.