Trucks

×

– Vores mest brændstofbesparende lastbilserie til dato

| 2 min. læsning | 2 min. læsning
Med brændstoføkonomiske drivliner og chassiskonfigurationer muliggør Volvo Trucks' nye modelserie betydelige brændstof- og CO2-besparelser. De nye lastbiler er også en del af en langsigtet vision om nul emissioner.
Kommercialiseringschef Tomas Thuresson foran den nye Volvo FH med I-Save
Kommercialiseringschef Tomas Thuresson om Volvo Trucks' nye modelserie

Hvad kan kunderne forvente af de nye lastbiler, når vi snakker brændstofeffektivitet?
– De kan forvente vores mest brændstofbesparende lastbiler til dato. Brændstof udgør omkring en tredjedel af vognmandens omkostninger. Derfor gør vi fortsat alt, hvad vi kan, for at finde nye måder at reducere vores lastbilers brændstofforbrug på. Derfor er brændstofforbruget og CO2-emissionerne for en typisk dieseldrevet Volvo-lastbil til fjerntransport faldet med mere end 20 % siden 1990'erne. De seneste Euro 6 Step D-motorer i den nye serie har eksempelvis en række effektivitetsforbedringer, blandt andet den lavviskøse olietype VDS-5 og nye olieskraberinge til stemplerne, der sænker brændstofforbruget. Og nye teknologier som kortbaseret I-See og frirulningsfunktionen I-Roll udnytter lastbilens bevægelsesenergi til at reducere brændstofforbruget yderligere.

Hvordan kan lastbilerne specificeres, så de er ekstra brændstoføkonomiske?
– De nye lastbiler Volvo FHFH16FM og FMX kan skræddersys, så de passer til mange forskellige opgaver og gør det muligt at spare endnu mere brændstof og CO2. Til fjerntransportopgaver har du den nye Volvo FH med I-Save, som kombinerer D13TC-motoren med en pakke af funktioner og kan give brændstofbesparelser (diesel og AdBlue) på op til 7 %*. Desuden fås både Volvo FH og FM i en LNG-version. De reducerer brændstofudgifterne og CO2-emissionerne med op til 20 %. Med bio-LNG reduceres disse emissioner til næsten nul.

Hvorfor lancerer Volvo Trucks en dieselserie, når der sker så store fremskridt inden for alternative brændstoffer?
– Alle typer brændstof, fra el til LNG og fra biogas til diesel, har fordele og ulemper, og de egner sig til forskellige typer transportopgaver. Derfor tror jeg, vi vil se forskellige energikilder og drivliner side om side i mange år fremover. Samtidig med, at vi udvikler alternativer, fortsætter vi hos Volvo Trucks med vores innovationsarbejde for at gøre vores diesellastbiler så effektive som muligt. Den nyeste Volvo FH med I-Save bruger eksempelvis en unik turbo compound-teknologi, og den er et tydeligt bevis på, hvor langt vi stadig kan flytte grænserne for brændstofeffektivitet.

Hvordan bidrager det til Volvos langsigtede vision om nul emissioner?
– Vi er i en overgangsperiode, hvor vi bevæger os fra årtiers afhængighed af olie til mere ressourceeffektive og vedvarende alternativer. Øget energieffektivitet og udviklingen af alternative brændstoffer er begge vigtige på vejen mod nul emissioner.

FAKTA
Volvo FH med I-Save
Kombinerer den nye D13TC-motor med en pakke af funktioner, der giver besparelser på brændstofomkostninger på op til 7 %.*

Gasdrevet LNG-motor
Den gasdrevne Volvo FH LNG og Volvo FM LNG kører på enten flydende naturgas (LNG), som reducerer CO2-emissionerne med op til 20 % sammenlignet med diesel, eller bio-LNG, der reducerer CO2 med op til 100 %. Dette gælder for emissioner fra køretøjet under brug, også kaldet fra tank til hjul.

Flydende naturgas (LNG)
LNG er fremstillet af naturgas, et fossilt brændstof. Gassen omdannes til væske, så den kan transporteres eller opbevares, ved at afkøle den til lave temperaturer.

Bio-LNG
Bio-LNG, også kaldet flydende biogas (LBG), er et biobrændstof fremstillet ved at forarbejde organisk affald. Når biologisk materiale nedbrydes, udvikles der biogas. Gassen afkøles herefter til lave temperaturer.

*Påstanden om forbedring af brændstofforbruget beregnes ved at sammenligne omkostningerne til diesel og AdBlue for D13TC Euro 6 Step D med brændstofpakken for fjerntransport (I-Save) med D13 eSCR Euro 6 Step D uden brændstofpakken for fjerntransport. Den faktiske brændstoføkonomi kan variere afhængigt af mange faktorer, f.eks. chaufførens erfaring, brug af fartpilot, køretøjsspecifikation, køretøjets last, faktisk topografi, køretøjsvedligeholdelse og vejrforhold.

Relaterede nyheder