Med det robuste eksteriør og design er Volvos nye tunge lastbiler specialbyggede til at klare de krævende forhold i mine- og anlægsbranchen. De nyeste reinkarnationer er hårdføre som aldrig før med større kapacitet og højere nyttelast.
Den vigtigste tilføjelse til de nye tunge lastbiler er en ny drivaksel, der er udviklet internt i samarbejde med Volvo Entreprenørmaskiner. Ved at trække på deres erfaring og ekspertise med at designe aksler til hjullæssere og dumpere har Volvo Trucks været i stand til at øge bagakslens kapacitet til 38 tons (i stedet for 32 tons på den forrige model).
Baghjulsaffjedringen er blevet opgraderet og forstærket, og forhjulsaffjedringen forstærket, for at kunne klare den ekstra kapacitet. Vogntogsvægten for en 8×4-lastbil er nu 58 tons. Det betyder, at nyttelasten er øget med omkring 15-17 procent.
Sammen betyder disse opgraderinger, at vogntogsvægten kan øges fra 120 tons til hele 150 tons.