Trucks

Det opdaterede førerhusinteriør på Volvo FH: med tanke på chaufføren

| 2 min. læsning | 2 min. læsning
Feedback fra chauffører har spillet en afgørende rolle for det forbedrede førerhusinteriør på Volvo FH og FH16. Når man sætter sig bag rattet, er det tydeligt, at forbedringerne giver en brugervenlig køreoplevelse, der er sikrere og langt mere komfortabel.
Det opdaterede førerhusinteriør i Volvo FH og Volvo FH16
Der er mange forbedringer i det opdaterede førerhusinteriør i Volvo FH og Volvo FH16, herunder et nyt, fuldt digitaliseret instrumentpanel og en slankere I-Shift-gearstang.

Et bredt udvalg af nye funktioner venter den, der træder ind i de nye førerhuse på Volvo FH og FH16. Og hver eneste af dem er udviklet for at imødekomme de voksende krav fra moderne fjerntransportchauffører.  

– Alle vores forbedringer er et direkte resultat af feedback fra kunderne. Vores ultimative mål var at gøre førerhusene på FH og FH16 til enhver chaufførs drøm: et hjem, når man er væk hjemmefra på fjerntransportopgaver, med nye funktioner, der virkelig hjælper, når man sidder bag rattet, forklarer Tomas Thuresson, kommercialiseringschef hos Volvo Trucks.

En af de mest iøjnefaldende opdateringer er det nye instrumentdisplay og det intuitive sidedisplay. Begge er nu fuldt digitaliserede og derfor mere brugervenlige. Den hvide baggrundsbelysning på hoveddisplayet bliver grøn, når blinklyset er i brug,

Tomas Thuresson, kommercialiseringschef
Digitalt sidedisplay (ekstraudstyr), der f.eks. kan vise navigation, Dynafleet, radio og op til fire kameraer på samme tid.

gul for at advare chaufføren, hvis der er et problem, og rød, hvis der opstår et alvorligt problem, og lastbilen skal stoppes. Desuden vises navigationen nu både i hovedinstrumentgruppen og på sidedisplayet, så chaufføren ikke behøver at tage blikket fra vejen. 

– Sikkerhed har stadig høj prioritet. En af vores opdateringer er et kamera i passagersiden, der giver klart bedre udsyn. De nye LED-forlygter med adaptivt fjernlys forbedrer også udsynet meget, når man kører om natten, tilføjer Tomas Thuresson.

Vi har ikke ændret noget, bare fordi vi kunne. I stedet har vi fokuseret på, hvad der var nødvendigt, og hvad vores kunder bad os om at ændre.
Ekstra køleskab (ekstraudstyr) og ekstra opbevaringsplads til fjerntransportopgaver

Af andre forbedringer kan nævnes den nydesignede og mere robuste midtersektion i instrumentbrættet og rattets forbedrede knaplayout og funktioner.

Som resultat af kundekommentarer er I-Shift-gearvælgeren blevet gjort slankere. Den er desuden placeret lavere og længere fremme for at give lettere gearskift.

Tilføjelsen af et tredje USB-stik, en fastere skummadras (ekstraudstyr) og en ny instrumentbrætoverflade, der er lettere at rengøre, er også sket for at øge komforten i førerhuset på fjerntransportopgaver.

– Disse opdateringer har krævet sans for detaljen, stort engagement og høj ekspertise. Vi har ikke ændret noget, bare fordi vi kunne. I stedet har vi fokuseret på, hvad der var nødvendigt, og hvad vores kunder bad os om at ændre. Resultatet er en komplet pakke, der sætter chaufførens komfort og sikkerhed i højsædet, siger Tomas Thuresson. 

OVERSIGT OVER OPDATERINGER I DET NYE FH-FØRERHUS:

Rat: nyt knaplayout og nye funktioner

Dynamisk instrumentdisplay: fuldt digitaliseret og brugervenlig grænseflade med fire personlige indstillinger, genkendelse af vejskilte og LED-advarselssystem 

Kamera i passagersiden: digitaliseret og giver langt bedre udsyn tæt på lastbilen i passagersiden

Instrumentbrættets overflade: nyt materiale, der er lettere at rengøre

Midtersektion: robust og mere hårdført design med bedre opbevaringsmuligheder

AGM/dobbeltbatterisystem: stærkt forbedret AGM-enkeltbatteri med bedre startevne. Dobbeltbatterisystemet (ekstraudstyr) er velegnet til højere strømforbrug under fjerntransportopgaver.

Ny I-Shift-gearstang: slankere, lavere og placeret længere fremme i harmoni med omgivelserne

 

Relaterede nyheder