Da I-Shift blev det første automatiserede transmissionssystem til tunge lastbiler i 2001, blev det mødt med udbredt skepsis inden for branchen. Nogle mente, at den automatiske gearkasse ville være et mindre pålideligt alternativ til dens manuelle modstykke.
Volvo Trucks holdt dog fast i troen på et transmissionssystem designet til automatisk gearskift, og denne vedholdenhed betalte sig: Kundetest og oplevelser afslørede hurtigt I-Shifts mange uvurderlige fordele, ikke mindst dets evne til at sænke brændstofforbruget, forbedre sikkerheden og mindske træthed hos chaufførerne.
Det var et dristigt træk, men det fungerede. En afgørende teknologisk udvikling, som hurtigt blev en stor succes.
»Det var et dristigt træk, men det fungerede. En afgørende teknologisk udvikling, der snart blev en stor succes«, siger Pär Bergstrand, chef for Heavy Duty Transmission hos Volvo Trucks.
I dag er alle Volvo FH- og FM-lastbiler udstyret med I-Shift som standard, og ved udgangen af 2020 havde Volvo Trucks solgt mere end en million I-Shifts rundt om i verden. Der er ingen tvivl om, at den fortsætter med at sætte den globale standard for automatiske transmissioner.
Siden lanceringen er I-Shift blevet videreudviklet og forbedret for at imødekomme kravene fra en stadig bredere vifte af transportanvendelser. Da Volvo Trucks afslørede sin I-Shift med dobbeltkobling i 2014 var det en anden verdensnyhed – en dobbeltkobling til kraftig brug, der gav øjeblikkelig og problemfri ydelse uden tab af kraft under gearskift. Reelt betød det, at lastbilen kunne opretholde en stabil og højere gennemsnitshastighed.
»I-Shift tog et stort skridt fremad, da vi udviklede dobbeltkoblingen. Kørsel i miljøer, der kræver mange gearskift, blev pludselig meget mere komfortable og effektive, og de samlede køreegenskaber blev kraftigt forbedret«, fortæller Niklas Öberg, funktionschef i Drivline hos Volvo Trucks.
De innovative fremskridt stoppede ikke der. Ud over løbende forbedringer af softwaren kom der endnu et vigtigt skridt på rejsen med I-Shift. Denne gang skete det som reaktion på kundefeedback og var målrettet mod tunge opgaver, der kræver ekstra drejningsmoment og startevner.
I-Shift med krybegear blev lanceret i 2016 og gør det muligt en lastbil, der transporterer en last på op til 325 ton for at starte fra stilstand på en plan vej (den har endda klaret 750 ton som en del af en rekordstor udfordring med den svenske stærke mand Magnus Samuelsson).
Udvekslingsforholdet gør det muligt for lastbilen virkelig at kravle – ved hastigheder helt ned til 0,5 km i timen – hvilket kan være en stor fordel, når man udfører præcisionsmanøvrer, f.eks. på byggepladser eller ved transport af tømmer. De ekstra startgear kræver også lavere omdrejningstal, hvilket sænker brændstofforbruget og miljøpåvirkningen samt reducerer slitagen af drivlinjen.
For nylig blev lanceringen af Volvo Trucks' nye serie til krævende opgaver i 2020 suppleret med endnu en unik forbedring: I-Shifts nye funktion til ændring af retning (fås i AVO-ENH), som gør det muligt for lastbilen at skifte retning, uden at chaufføren bruger bremsepedalen.
Niklas Öberg forklarer: »Ved at vælge bakgear og derefter accelerere stopper lastbilen selv automatisk og skifter retning. Det betyder, at du kan skifte gear i farten, og det fungerer endda ved fuld gas, da du kan bruge speederen til at vælge, hvor hurtigt du stopper.«
Den nye funktion er særligt velegnet til aktiviteter i anlægs- og minebranchen, hvor det er mere produktivt at udføre gentagne manøvrer frem og tilbage med relativt høj hastighed.
»Idéen kom faktisk fra Volvo Entreprenørmaskiner, og deres kunder elsker det. Det er en jævn, robust funktion, og I-Shift er den eneste transmission til lastbiler, der har den«, siger Pär Bergstrand.
Denne udveksling af viden og kundefeedback på tværs af Volvo-koncernen er uvurderlig, især når man udvikler nye idéer til forbedring af eksisterende teknologi såsom I-Shift.
Det er klart, at den passion og udholdenhed, som menneskene bag I-Shift har udvist, har ført udviklingen af I-Shift fremad til at blive den succeshistorie, som den er i dag. Men Pär Bergstrand vil også meget gerne fremhæve, at når det kommer til brændstofeffektivitet, spiller I-See – sammen med I-Shift – en vigtig rolle.
Ved at analysere skybaserede kortdata om vejens topografi er det I-See, der kan fortælle I-Shift, hvad jeg skal gøre for at spare brændstof.
»Ved at analysere skybaserede kortdata om vejens topografi er det I-See, der kan fortælle I-Shift, hvad jeg skal gøre for at spare brændstof«, siger han.
I-See er faktisk en unik kombination af både I-Shift og den forudseende fartpilot. Kort sagt, så fortæller I-See I-Shift, hvornår det er det bedste tidspunkt at skifte gear, mens man kører op eller ned ad bakke, så du sparer energi og dermed brændstof.
Seneste softwareopgraderinger tillader nu også, at I-See indsamler data, når fartpiloten er frakoblet, og chaufføren har kontrollen. Desuden er aktiveringen af I-See aktiveringen i de nye tunge lastbiler, der blev lanceret i 2020, blevet sænket til en minimumshastighed på 40 km/t for yderligere at forbedre brugen af fartpiloten og maksimere brændstofeffektiviteten ved fjerntransport.
Den største fordel er uden tvivl, at I-Shift kan bruge I-Sees viden til at spare på brændstof, og det fungerer bedst, når fartpiloten er aktiveret. Kombinationen af begge teknologier hjælper også lastbilen med at opretholde en ensartet gennemsnitshastighed.
»Det handler om at køre lastbilen på den bedst mulige måde for at maksimere motorens ydelse. En kombination af konstant gennemsnitshastighed, lavt brændstofforbrug og chaufførens komfort, og så har du fundet den perfekte kombination«, siger Niklas Öberg.
Drivkraften for at spare brændstof og reducere miljøpåvirkningen har også udløst udviklingen af Volvo FH med I-Save, Volvo Trucks' hidtil mest brændstofeffektive lastbil til fjerntransport. Nøglen til I-Saves succes er D13TC-motoren med Turbo Compound-teknologi, som genbruger varme og energi for at levere en stærk, men samtidig ekstremt brændstofeffektiv motor. Både I-Shift og I-See er en integreret del af I-Save-pakken, og den teknologiske trio arbejder sammen om at maksimere brændstofbesparelserne.
Så hvad er hemmeligheden bag I-Shifts succes 20 år efter lanceringen? Når han får stillet dette spørgsmål, siger Niklas Öberg, at han mener, at det er en kombination af faktorer.
I-Shifts succes ligger i dets evne til at arbejde i perfekt harmoni med I-See og hele drivlinen.
»I-Shifts succes ligger i dets evne til at arbejde i perfekt harmoni med I-See og hele drivlinen. I årenes løb er det også løbende blevet forbedret for at imødekomme kundernes efterspørgsel, ikke kun for at opnå høj ydeevne og effektivitet, men også for at opnå optimal køreevne.«
Pär Bergstrand tilføjer: »Fordi den er udviklet internt, er I-Shift fuldt synkroniseret med resten af lastbilen. Dette er, hvad der gør den særlig og så alsidig. Det er resultatet af 20 års hårdt arbejde, uvurderlig felttest hos kunderne og feedback fra dem samt Volvo Trucks' adgang til teknologiske fremskridt i hele Volvo-koncernen.«
Når man ser fremad, er det uundgåeligt, at I-Shift bliver tilpasset til Volvo Trucks' eldrevne batterikøretøjer og fortsat vil blive forbedret til Volvos diesellastvogne. Som en automatiseret teknologi vil den også have mulighed for at bidrage til fuldt ud selvkørende transportløsninger som f.eks. kommerciel drift i Brønnøy Kalk AS i Norge. Ud over de mange grunde til I-Shifts succes er det også I-Shifts alsidighed og det innovative team bag det, der vil sikre, at det fortsat vil udvikle sig for at imødekomme de fremtidige udfordringer i transportbranchen.
De menneskelige – fantastiske køreegenskaber
Erhverv – alsidig og effektiv
Teknisk – nogle af de innovative højdepunkter
I-Shift-funktionerne optimeres med specielt tilpassede softwarepakker, der gør I-Shift endnu mere praktisk og økonomisk under en række transportforhold. Der fås fire hovedpakker:
Fjerntransport (DRM-BE & AVO-BAS)
Standardpakke leveres med lastbilen. Inkluderer grundlæggende funktioner til al slags kørsel.
Distributions- og anlægskørsel (DRM-BE & AVO-ENH)
Pakke, der giver bedre startevner og manøvredygtighed, og den nye funktion til ændring af retning, der øger produktiviteten, når man udfører gentagne manøvrer.
Blokvognstransport (DRM-BE & AVO-HD)
Optimerer I-Shift til transport af tung last med høj vogntogsvægt (vogntogsvægt på over 85 ton). Tilstanden for transport af tung last kan aktiveres og deaktiveres af chaufføren. Fordelagtigt for lastbiler, der trækker flere anhængere.
Flådespecifikation (DRM-E)
En forenklet pakke tilpasset til flådeejere.
Flere muligheder
Alle fire pakker kan kombineres med I-See for yderligere brændstofoptimering. Yderligere software er tilgængelig til I-Shift såvel som gearvælgeren i instrumentpanelet, hvis lastbilen skal skræddersys yderligere til kundens behov.
Krybegear er en hardwaremulighed til den grundlæggende I-Shift. Et eller to fremadgående krybegear og yderligere bakgear kan tilføjes (bakgear med flere hastigheder – Multi Speed Reverse). Alle softwarepakker kan kombineres med krybegear.
Kontakt din lokale forhandler for at få flere oplysninger.