Trucks

Volvo Trucks
2022-01-25
Technology & Innovation Safety Electromobility
Author
Volvo Trucks

Volvo elektriske lastbiler – testet i ekstrem kulde

En elektrisk Volvo lastbil skal fungere perfekt i ethvert klima. For at sikre, at dette sker, tester vi vores lastbiler under ekstreme vejrforhold, såsom de sneklædte kolde vinternætter i Arjeplog nær polarcirklen i det nordlige Sverige.

Som en virksomhed med kunder over hele verden bygger vi lastbiler, der kan præstere overalt.

For at sikre, at vores elektriske lastbiler fungerer som forventet, selv i de koldeste klimaer på Jorden, udfører vi omfattende vintertests. Dette gøres på vores teststed nær Arjeplog, en lille landsby i den nordlige del af Sverige, tæt på polarcirklen. Her ligger sneen dybt om vinteren, og temperaturerne kan nemt komme under -25°C om natten.

"Når vi tester vores lastbiler ude i marken, vurderer vi alle de uforudsigelige elementer i naturen, så vi kan sikre os, at alt fungerer korrekt under de mest ekstreme forhold," forklarer Jessica Sandström, Global Product Manager Volvo Trucks. ”Hvad sker der for eksempel med en batteridrevet lastbil, når termometeret viser minus 25°C, og der blæser hård vind? Vores test har vist, at det fungerer meget godt at betjene Volvos el lastbiler i disse virkelig kolde miljøer."

Jessica Sandström is Global Product Manager at Volvo Trucks.
Når vi tester vores lastbiler, vurderer vi alle de uforudsigelige elementer i naturen, så vi kan sikre os, at alt fungerer korrekt under de mest ekstreme forhold.

Innovative nye funktioner består også testene

Som en del af klimatestene er funktionaliteten af ​​nye funktioner på lastbilerne blevet fuldt verificeret. Blandt disse er to nye innovationer, der hjælper med at sikre pålidelighed, sikkerhed og komfort på vores kraftige elektriske lastbiler.

 

Ready to Run

Den nye Ready to Run-teknologi forbereder lastbilen til en produktiv arbejdsdag baseret på den udvendige temperatur. Når det er nødvendigt, forvarmer den både batterierne og kabinen på lastbilen, eller hvis den kører i meget varmt vejr, ved at afkøle dem. Den optimale temperatur for batterierne er omkring +25°C og chaufføren kan nemt starte forvarmningen eller forkølingen via en app. På denne måde bevares den bedste batteriydelse, selv når temperaturen er langt under nul.

Watch the video about Active Grip Control

 

Active Grip Control

Den patenterede Active Grip Control sikkerhedsfunktion forbedrer markant stabilitet, acceleration og bremsning under glatte forhold - uanset om det er sne, regn eller grus. Test udført på Volvo FH Electric-lastbilen på en overflade med lav friktion med en læsset trailer viste en forbedring på 45 % ved fuld acceleration.

”Forbedringen, når man kører opad en glat grusvej, er virkelig imponerende. Det tror jeg vil øge produktiviteten, ikke mindst for vores entreprenørkunder,” siger Anna Wrige Berling, sikkerhedsdirektør hos Volvo Trucks.

Hvis lastbilen begynder at skride, giver flere sensorer køretøjets Active Grip Control-system mulighed for at reagere på vejbelægningen og bruge køretøjets elektriske motorer sammen med andre faktorer på en intelligent måde for at hjælpe chaufføren med at blive på vejen.

 

Active Grip Control sikrer lastbilen øget stabilitet, acceleration og bremsning på glatte veje.