Det nye batterisystem har to separate batterisæt - et til start af motoren og et andet til alt andet elektrisk udstyr i førerhuset. Startbatteriets eneste funktion er at trække motoren i gang og påvirkes ikke af strømforbruget i resten af lastvognen. Alle andre funktioner som parkeringsvarmer, parkeringskøler, køleskab, mediesystem og personligt udstyr som PC, mobiltelefon og tablet får strøm fra separate gelbatterier.
Ved at bruge gelbatterier kan den nye batteriløsning imødekomme det stadigt større krav til strømforsyning, kunderne stiller i dag. Sammenlignet med konventionelle blybatterier har gelteknologien evnen til at opretholde høje koncentrationer af energi i lange perioder. "Disse fordele opleves især ved langdistancetransporter og i virkelig varme eller kolde klimaer. Selv på vinteraftener kan chaufføren nyde en god nats søvn uden at skulle stå op og starte motoren for at genoplade batterierne," forklarer Samuel Nerdal.
Færre motorstarter betyder også lavere brændstofforbrug og mindre påvirkning af miljøet. "En parkeret lastvogn med motoren i tomgang bruger ca. tre liter brændstof pr. time. Med vores løsning er det muligt at minimere tomgangstiden og dermed reducere brændstofomkostningerne betydeligt," siger Samuel Nerdal.
De nye gelbatterier giver en meget længere servicelevetid end konventionelle blybatterier samt flere opladningscyklusser. Faktisk holder holder gelbatterierne under hårde cyklusser mindst 10-15 gange længere.
"Vores batterisystem opfylder ikke kun dagens høje krav til sikker elforsyning, det bidrager også til øget driftstid og lavere driftsomkostninger. Det er en løsning, der vil komme mange kunder til gode," says Samuel Nerdal.