"Med vores nye lastvogne, der kører på flydende naturgas eller biogas, kan vi tilbyde et alternativ med lav klimapåvirkning, og som også opfylder de høje krav til ydelse, brændstofeffektivitet og driftsradius. Det er en kombination, der kræves af vores kunder inden for regional transport og fjerntransport ", siger Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovation hos Volvo Trucks.
I stedet for en Otto-motor, der er den konventionelle løsning til gasdrevne køretøjer, har Volvo FH LNG og Volvo FM LNG gasmotorer, der udnytter dieselcyklusteknologien. Det betyder, at en vognmand, der vælger gas, kan gøre dette uden at gå på kompromis med køreegenskaberne, brændstofeffektiviteten eller pålideligheden.
Volvos gasmotorer på 460 hk har et maksimalt moment på 2300 Nm, mens versionen på 420 hk leverer 2100 Nm. Dette er det samme som Volvos tilsvarende dieselmotorer. Brændstofforbruget er desuden på linje med Volvos dieselmotorer men 15-25 procent lavere end for konventionelle gasmotorer.
Det brændstof, der bruges, er i form af LNG (flydende naturgas) eller biogas, også kaldet bio-LNG. Begge former for brændstof består af metan. Hvis der bruges biogas, kan klimapåvirkningen reduceres med helt op til 100 %, og hvis der bruges naturgas, vil reduktionen være 20 procent. Dette gælder for emissionerne fra køretøjet under brug, også kaldet fra tank til hjul.
For at maksimere køredistancen fyldes tankene med LNG, som opbevares ved et tryk på 4-10 bar og en temperatur på -140 til -125 °C. Den største variant af brændstoftankene kan indeholde tilstrækkelig LNG til at køre op til 1000 km. Påfyldningen tager omtrent samme tid som at fylde diesel på tanken. Under kørslen bliver brændstoffet opvarmet, sat under tryk og konverteret til en gas, inden det indsprøjtes i motoren.
For at antænde gassen tilføjes der en lillebitte mængde diesel på tidspunktet for indsprøjtningen. Hvis der skal opnås en reduktion af CO2-emissionerne på 100 procent, kræver det, at fossil diesel erstattes med HVO (Hydrogenated Vegetable Oils) og kombineres med bio-LNG.
Volvo Trucks samarbejder nu med gasleverandører og kunder om at ekspandere LNG-infrastrukturen i Europa. Denne ekspansion støttes også politisk i mange lande og af EU. Der er også inkluderet en strategi for en ekspansion af LNG-infrastrukturen i EU's og medlemsstaternes handlingspakker for at sikre en langsigtet energiforsyning i Europa.
"Naturgas har åbenlyse miljømæssige fordele, den har en konkurrencedygtig pris i mange lande, og der er tilstrækkelige reserver til at retfærdiggøre brug i stor skala. Vores fokus på LNG-køretøjer giver vores kunder nye forudsætninger for at opnå en drift, der er både brændstofeffektiv og omkostningseffektiv. Vi gør det samtidig muligt for operatørerne af tunge transportopgaver at reducere deres klimapåvirkning betydeligt", siger Lars Mårtensson.
Salget af Volvo FM LNG og Volvo FH LNG går i gang i løbet af 2018. I Danmark vil der være tale om begrænset salg i starten på grund af den manglende LNG-infrastruktur, men man kan kontakte sin lokale forhandler for at høre mere.