Trucks

Danpo moderniserer vognparken med 20 nye Volvo-lastbiler

Det kan godt være, at stegt flæsk er kåret som Danmarks nationalret, men der ryger også en del kyllinger ned. Danpos 20 nye Volvo-lastbiler skal årligt bringe 50 millioner levende kyllinger til virksomhedens slagteri i Aars. Kyllinger som kommer fra producenter på Fyn og i Jylland.
Danpo moderniserer

Leveringen af de mange nye lastbiler var et flot syn. De blev kørt i karavane fra Volvo Truck Center i Aalborg til Danpo i Aars af de chauffører, som fremover får dem som arbejdsplads. 5 af de nye Volvo-lastbiler er indrettet som "fangebiler", hvor køjen bag førersædet er erstattet med sæder, så lastbilen kan være arbejdsplads for 4 "fangere".

De ankommer som de første til kyllingefarmene og sørger for at indfange de kyllinger, som er klar til slagtning. Lastbilerne er udstyret med en gaffeltruck og fangstredskaber. Efterfølgende bliver kyllingerne transporteret i særligt indrettede gardintrailere med hæve-tag. Alt afhængig af kyllingernes alder og race kan traileren medbringe op til 6.500 kyllinger per transport. En kylling lever et kort liv. 5 uger bliver det til, så vejer den cirka 2.100 gram og er klar til de danske middagsborde.

En enkelt af Volvo-lastbilerne skal køre i Sønderjylland for Sødams Øko Fjerkræslagteri - en virksomhed som er ejet af Danpo A/S. "De økologiske kyllinger og frilandskyllingerne er der stigende efterspørgsel efter, og på Sødams slagteri i Skærbæk slagtes der mere end 1 million kyllinger om året", fortæller transportchef Claus Lassen fra Danpo.

Hos Danpo gælder dyrevelfærd og sikkerhed også den sidste rejse til slagteriet. De nye Volvo-lastbiler er af typen Volvo FH 460 trækkere 4x2 er udstyret med Volvos store sikkerhedspakke, som blandt andet omfatter ACC (Adaptive Cruise Control), et system, der via en radar på lastbilens front holder fast afstand til forankørende.

Er der risiko for kollision aktiveres bremserne automatisk for at undgå trafikuheld. Endvidere er der "Sporassistent", der via et kamera registrerer vejstriberne og lastbilens placering i forhold til dem. Et lydsignal gives, når lastbilen er på vej til at krydse dem. Tillige er de nye Volvo-lastbiler udstyret med Dynafleet, I-See, ESP og alkolås. Sidstnævnte fungerer ved at chaufføren puster i en håndholdt enhed og er promillen over den lovlige, kan lastbilen simpelthen ikke startes.

Alle Volvo-lastbilerne er tegnet med Volvo Guld servicekontrakt, der er Danpos garanti for driftssikkerhed. Via Volvos Telematic Gateway, der opretter forbindelse til lastbilerne, mens de er i drift, kan Volvo følge det aktuelle behov for service og værkstedsbesøg.

Med en Volvo Guld kontrakt er service og alle lastbilens reparationer inkluderet, hvilket giver Danpo forudsigelighed og et fast omkostningsforløb. "Det har været Danpos ønske at opnå størst mulig driftssikkerhed, idet det koster 60.000 kroner i timen, når slagteriet står stille", slutter Claus Lassen.

Billeder