"Volvo Dynamisk Styring har virkelig revolutioneret chaufførens arbejde bag rattet. Bedre retningsstabilitet, lettere manøvrering og højere komfort har reduceret risikoen for trafikulykker og skader på grund af overbelastning. Nu bygger vi videre på vores succes med nye funktioner, der hjælper med at gøre trafikmiljøet endnu mere sikkert.
Dette er helt i overensstemmelse med vores vision om, at ingen Volvo-lastvogne nogensinde skal være involveret i en trafikulykke. Disse funktioner blev udviklet for at hjælpe chaufførerne med at undgå nogle af de mest almindelige former for ulykker, der er identificeret via vores ulykkeforskningsprogram", fortæller Carl Johan Almqvist, trafik- og produktsikkerhedschef hos Volvo Trucks.
Ved at integrere Volvo Dynamisk Styring med andre systemer til øget komfort og sikkerhed har Volvo Trucks udviklet to chaufførsupportsystemer til forebyggelse af ulykker: Volvo Dynamisk Styring med stabilitetsassistent og Volvo Dynamisk Styring med aktiv sporassistent.
"Forestil dig, at du kører på en våd, glat vej, og du pludselig mærker, at bagenden af lastvognen begynder at miste vejgrebet. Inden det udvikler sig til en udskridning, styrer du let i den modsatte retning, indtil faren er drevet over. Det er nøjagtigt sådan Volvo Dynamisk Styring med stabilitetsassistent fungerer. Den store forskel er, at systemet kan opdage, når der er risiko for en ulykke og hjælpe med at stabilisere køretøjet, inden du overhovedet selv bemærker, at der er ved at ske noget", forklarer Carl Johan Almqvist.
Den næste nyskabelse inden for sikkerhed, Volvo Dynamisk Styring med aktiv sporassistent, giver chaufføren en hjælpende hånd, når systemet registrerer, at lastvognen viser tegn på, at den nærmer sig vognbanemarkeringen. Med en let drejning af rattet i den rette retning og en let vibration i rattet advares chaufføren og får hjælp til at styre lastvognen tilbage i vognbanen.
I tillæg til de to nye chaufførsupportsystemer introducerer Volvo Trucks en længe ventet funktion, der gør det muligt at justere ratmodstanden individuelt i lastvogne, der er udstyret med Volvo Dynamisk Styring.
"Alle chauffør har hver sin opfattelse af, hvor let eller tungt styretøjet skal være. Nu kan den enkelte chauffør justere ratmodstanden, nøjagtigt som han eller hun vil have den, så kørslen bliver så komfortabel, afslappet og sikker som muligt. Det er en virkelig praktisk funktion, ikke mindst for lastvogne, der ofte har forskellige chauffører", siger Carl Johan Almqvist.