Trucks

Volvo Trucks forenkler den daglige drift med en ny grænseflade til digitale tjenester, Volvo Connect

Med lanceringen af Volvo Connect – en ny kundeportal, der tilbyder en enkelt grænseflade til digitale tjenester og funktioner – har Volvo Trucks gjort det endnu lettere for kunderne at udnytte alle fordelene ved digitalisering og opkobling.
Volvo Trucks forenkler den daglige drift med en ny grænseflade til digitale tjenester

Lastvognsejere og transportvirksomheder bruger i stadig større grad telematik og digitale tjenester til at forbedre virksomhedens produktivitet og effektivitet. Det betyder dog også, at de skal tage stilling til stadig flere systemer og grænseflader. Med lanceringen af Volvo Connect samles en lang række digitale og tilsluttede tjenester i én brugervenlig portal. Volvo Connect lanceres i september 2018 og vil regelmæssigt blive opdateret og udvidet hen over de kommende år.

"Med Volvo Connect kan du få adgang til vigtige tjenester og oplysninger, som du har brug for for at drive virksomheden og udvikle dine daglige aktiviteter - og det hele er samlet på ét sted", fortæller Carina Holm, projektleder, Volvo Connect. "Ud over flådestyring og vedligeholdelsesplanlægning understøttes mange andre aspekter af driften, blandt andet hjælp til administrationen og overholdelse af lovpligtige krav. Volvo Connect indeholder også en markedsplads, hvor man kan abonnere på og aktivere flere tjenester. Brugerne kan tilpasse grænsefladen, så de let og hurtigt kan få adgang til de oplysninger og tjenester, de bruger mest."

Data Access - ny tjeneste i skyen til blandede flåder

I forbindelse med lanceringen af Volvo Connect lancerer Volvo Trucks også Data Access - en ny tjeneste, der gør det muligt at gemme og få adgang til køretøjsdata via skyen i overensstemmelse med rFMS-standarden (remote FMS). På den måde kan dataene integreres med kundens egne systemer, så køretøjsdataene dermed kan udnyttes mere effektivt, hvilket er en stor fordel for transportvirksomheder med blandede flåder uanset model eller mærke.

Der lancereres også andre digitale tjenester, blandt andet Dynafleet sikkerhedsservice, der hjælper kunden med at holde styr på, om chaufføradfærden er sikker, og fordelene ved køretøjets aktive sikkerhedssystemer samt tjenesten Køretøjsstatus, der registrerer vigtige komponenter i køretøjet og hjælper med at identificere potentielle fejl, der enten kræver øjeblikkelig reparation, eller skal tjekkes ved næste servicebesøg.

"Til en start vil Volvo Connect omfatte disse tre tjenester samt yderligere tjenester som f.eks. Dynafleet og Serviceplanlægning", tilføjer Carina Holm. "Med tiden vil vi udvide det tilgængelige indhold, og kunderne kan vælge mellem et bredt udvalg af oplysninger, funktioner og tjenester, både fra os og eksterne udviklere, og det vil bidrage til at optimere forskellige aspekter af deres forretningsaktiviteter."

Klar til en digital fremtid

Lanceringen af Volvo Connect kommer på et tidspunkt, hvor digitaliseringen ændrer den måde, folk lever og arbejder på, og transportbranchen er ikke nogen undtagelse.

"Nye softwareplatforme, f.eks. i forbindelse med samkørsel og rejsetjenester, har skabt nye forretningsmodeller og en ny adfærd hos forbrugerne", siger Karin Falk, ansvarlig for serviceydelser og kundekvalitet. "Når vi ser på transportbranchen, som den ser ud i dag, er der stadig et stort potentiale for at øge gennemsigtigheden, effektiviteten og produktiviteten. Ved at kombinere opkoblingsmulighederne med dataanalyser åbner vi op for helt nye muligheder for at hjælpe kunderne."

Med tanke på hvor hurtigt tingene ændrer sig, er Volvo Connect blevet udviklet som en langsigtet løsning. I takt med at nye funktioner og oplysninger bliver tilgængelige, og der løbende bliver udviklet nye digitale tjenester, både af Volvo Trucks, branchepartnere og tredjepartssoftwareudviklere, vil Volvo Connect gøre det muligt for kunderne at få adgang til og bruge sådanne tjenester fuldt ud. Det vil også gøre overgangen til den spændende, nye digitale fremtid lettere for virksomhederne.

Volvo Connect og det tilgængelige indhold vil blive lanceret efter individuelle tidsplaner på de forskellige markeder.

Fakta: Volvo Connect-kundeportal

Volvo Connect samler de digitale og tilsluttede tjenester på én enkelt grænseflade, så det bliver lettere at få adgang til information, nyheder og funktioner, der er vigtige for en effektiv drift i dagligdagen. Eksempler på inkluderede funktioner:

  • Dynafleet, en nyligt opdateret version af Volvo Trucks' flådestyringssystem.
  • Serviceplanlægning, et program til visning af planlagte servicebesøg og vedligehold.
  • Data Access, en ny tjeneste, der gør det muligt at gemme og få adgang til køretøjsdata via skyen, og som kan integreres i kundens egne systemer uanset mærke eller model.
  • Sikkerhedsrapport, et program, der registrerer og identificerer vigtige sikkerhedsindikatorer såsom hård opbremsning og brug af sikkerhedsselen, hvilket kan bruges i forbindelse med chaufførkurser og -uddannelse.
  • Køretøjsstatus, en serviceydelse til overvågning af vigtige komponenter i køretøjet og identificering af potentielle fejl, der enten kræver øjeblikkelig reparation, eller at det tjekkes ved næste servicebesøg.
  • Asset Management, en oversigt over flådeaktiver, inklusive, men ikke begrænset til køretøjer.
  • Værkstedshistorik, en oversigt over reparationshistorikken og detaljer om, hvad der er udført på hvert enkelt køretøj i Volvo-værkstedet.

Volvo Connect er udviklet i samarbejde med Connected Solutions, en organisation i Volvo Group, der er førende inden for udvikling og anvendelse af tilsluttede tjenester og løsninger.

26. juni 2018

Link til billeder i høj opløsning:  

http://images.volvotrucks.com/latelogin.jspx?recordsWithCatalogName=Volvo+Trucks:35781,Volvo+Trucks:35782,Volvo+Trucks:35783,Volvo+Trucks:35784,Volvo+Trucks:35785,Volvo+Trucks:35786,Volvo+Trucks:35787,Volvo+Trucks:35788