Claes Nilsson, direktør for Volvo Trucks, betragter Volvo FH som rygraden i Volvo Trucks, når det gælder image såvel som at skabe rentabilitet for kunderne og tilbyde chaufførerne en komfortabel og topmoderne arbejdsplads. Han husker, hvordan den dristige lancering i 1993 markerede starten på en meget succesrig tid for Volvo Trucks.
"Vi nærmede os slutningen på en recession, men besluttede os alligevel til at lave et stort fremstød. Det viste sig at blive en stor succes. Vi lancerede FH på det helt rigtige tidspunkt og havde det mest attraktive produkt, da økonomien og transportmarkedet begyndte at få fart på igen", siger Claes Nilsson.
Den første version var baseret på et nyt chassis, hvis dynamiske design gav mulighed for fleksible løsninger til forskellige transportanvendelser. Alt havde et klart forretningsfokus, blandt andet den brændstofbesparende aerodynamik, den banebrydende drivline og Volvos motorbremse.
Det var dog det nye førerhus, der virkelig signalerede, at Volvo FH var noget helt særligt. Volvo Trucks besluttede allerede på et tidligt tidspunkt at sætte fuldt fokus på chaufføren, og over 1500 chauffører deltog i omfattende undersøgelser. Slutresultatet - et mere sikkert og komfortabelt førerhus, der gav en helt ny oplevelse, både under kørslen, i pauser og ved overnatning.
"Volvo Trucks har altid drevet udviklingen fremad. Lanceringen af FH var et større skridt end nogensinde - det viste virkelig, hvor dybt engagerede vores ingeniører var med hensyn til at bruge nye teknologier for at sikre kunderne og deres chauffører en merværdi", siger Claes Nilsson.
For chaufførerne betød dette engagement intet mindre end tre ansigtsløftninger af førerhuset mellem 1993 og 2008. I 2012 blev den helt nye Volvo FH lanceret, hvor et helt nyt førerhus og et integreret klimaanlæg, I-Park Cool, gav en førsteklasses komfort. Og funktioner som f.eks. Volvo Dynamisk Styring (2013) har bidraget til en lettere og mere sikker og stabil kørsel, samtidig med at der opstår færre belastningsskader.
Volvo FH har fra første færd været på forkant, når det gælder sikkerhed. Ikke mindst den passive sikkerhed, hvor Volvo Trucks var det første lastvognsmærke med airbag (1995) og også det første til at lancere frontunderkøringsværn (FUPS) i 1996, ti år før det blev et lovpligtigt krav. I dag er vi stadig konstant på forkant med dette, og lastvognen er også udstyret med det sidste nye inden for aktive sikkerhedssystemer.
Sammen med chaufførkomforten har sikkerheden altid været et grundlæggende princip for os, når vi designede førerhuse. I løbet af udviklingsarbejdet er lastvognen blevet udsat for tusindvis af simulerede crashtests og omkring hundrede rigtige. Bjælkerne, der beskytter lastvognen ved sammenstød, er udført i højstyrkestål, og panelerne på opbygningen er i det stærkeste stål, der findes.
Kort sagt så arbejder hver eneste detalje i det udvendige og indvendige design sammen for at gøre Volvo FH til den sikreste lastvogn til dato fra Volvo Trucks.
Volvo FH bringer ydelse og produktivitet for tunge lastvogne op på et helt nyt niveau. Blandt de mange innovationer fortjener den revolutionerende gearkasse I-Shift (2001) en særlig omtale. Den har sat standarden i branchen og er blevet udviklet til at opfylde forskellige krav og behov.
I-Shift med dobbeltkobling er særlig nyttig til regionale transporter og fjerntransporter på ruter med mange bakker og sving. Alle gearskift er præcist timede, uden at kraft- eller momentoverførslen afbrydes, hvilket forbedrer chaufførkomforten og giver en højere gennemsnitshastighed. I-Shift med krybegear er perfekt til anlægstransporter og tunge transportopgaver. Det gør det muligt for lastvognen at starte fra stilstand med en last på op til 325 ton og køre med en hastighed på helt ned til 0,5 km/t, hvilket gør det lettere at manøvrere meget præcist selv i vanskeligt terræn.
I-Shift er et perfekt eksempel på, hvordan en innovation, der er til fordel for chaufførerne og operatørerne, også reducerer lastvognens miljøaftryk. Miljøhensyn er en af Volvo Trucks' kerneværdier, og Volvo FH har år for år reduceret omfanget af emission og brændstofforbrug. Vi tog et stort spring i 2017 med lanceringen af Volvo FH LNG. Den gasdrevne lastvogn har den samme ydelse som de andre Volvo FH-lastvogne og kan køre på enten biogas, hvilket reducerer CO2 med op til 100 procent, eller naturgas, der reducerer CO2-emissionerne med 20 procent i sammenligning med diesel. Dette gælder for emissioner fra køretøjet under brug, også kaldet fra tank til hjul.
"Vi har haft en virkelig fantastisk og imponerende rejse med FH, og der er stadig mange spændende nyheder på vej. De nye teknologier gør, at vi glæder os utroligt meget til at fortsætte på vores succesrige rejse sammen med vores kunder og deres chauffører", siger Claes Nilsson.
Volvo FH er den eneste model, der er blevet udråbt til årets lastvogn tre gange - i 1994, 2000 og 2014 - og der er solgt næsten en million enheder af denne model. Da den blev lanceret i 1993, annoncerede Volvo Trucks, at fremtiden er her. Et kvart århundrede senere ved vi stadig, at Volvo FH er fremtidens lastvogn.
"Der er så mange muligheder for at skabe fantastiske forbedringer. Vi vil udforske dem alle for at sikre, at Volvo FH fortsat vil være chaufførens førstevalg, og at den bliver ved med at sikre vores kunder en god rentabilitet. Uden at afsløre for meget så kan vi med sikkerhed sige, at de kommende år bliver endnu mere spændende end de første femogtyve", slutter Claes Nilsson af.
Link til billeder i høj opløsning: