Trucks

Veras første opgave: Volvo Trucks præsenterer en selvkørende transport mellem logistikcenter og havn

Volvo Trucks' eldrevne, opkoblede og selvkørende køretøj, Vera, vil indgå i en integreret løsning til transport af gods fra et logistikcenter til en havneterminal i Gøteborg, Sverige. Opgaven er resultatet af et nyt samarbejde mellem Volvo Trucks og færge- og logistikfirmaet DFDS.
Vera i havnen med en container
Volvo Trucks' selvkørende og eldrevne køretøj, Vera, gør sig klar til sin første opgave: Transport af gods i en opkoblet og repetitiv strøm fra et DFDS-logistikcenter til en APM-terminal i havnen. Det nye samarbejde er et første skridt i retning af at implementere Vera i en virkelig transportoperation og udvikle lastvognens potentiale til andre lignende opgaver.

Formålet med samarbejdet er at anvende Vera i en virkelig applikation, hvor der åbnes op for muligheden for et opkoblet system, som giver en kontinuerlig varestrøm fra DFDS-logistikcenteret til en APM-terminal i havnen, hvorfra varer distribueres til hele verden.

I 2018 præsenterede Volvo Trucks sin første eldrevne, opkoblede og selvkørende løsning, der er udviklet til gentagne opgaver i logistikcentre, fabrikker og havne. Vera er velegnet til korte afstande og transport af store mængder gods med høj præcision.

"Nu har vi mulighed for at implementere Vera i en ideel ramme og videreudvikle køretøjets potentiale til andre lignende opgaver", siger Mikael Karlsson, vicedirektør for Autonomous Solutions hos Volvo Trucks.

Målet er at implementere et opkobtet system bestående af flere Vera-køretøjer, der overvåges via et kontroltårn. Formålet er at muliggøre en flydende og konstant strøm, der er i overensstemmelse med efterspørgslen, så der opnås større effektivitet, fleksibilitet og bæredygtighed. Samarbejdet med DFDS er det første skridt i retning af at implementere Vera i en reel transportopgave på foruddefinerede offentlige veje i et industriområde.  

"Vi stræber efter at være førende inden for opkoblet, selvkørende transport. Dette samarbejde vil hjælpe os med at udvikle en effektiv, fleksibel og bæredygtig langsigtet løsning til at modtage selvkørende køretøjer, der ankommer til vores porte, hvilket vil være til gavn for vores kunder, miljøet og vores virksomhed," siger Torben Carlsen, CEO for DFDS.

Den selvkørende transportløsning skal videreudvikles med hensyn til teknologi, driftsstyring og tilpasning af infrastruktur, inden den kan tages i brug fuldt ud. Desuden vil der blive truffet de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at imødekomme de samfundsmæssige krav til en sikker udvikling af selvkørende transporter.

I takt med at Volvo Trucks får mere erfaring, har Vera også potentialet til at blive anvendt til lignende anvendelser som et supplement til moderne transportløsninger.

"Selvkørende transporter med lavt støjniveau og nul udstødningsemissioner spiller en vigtig rolle for fremtidens logistik og vil gavne både erhvervslivet og samfundet. Vi ser dette samarbejde som en vigtig start og ønsker at være med til at drive udviklingen fremad på dette område. Vera har måske nok en hastighedsgrænse, men det har vi ikke. Tests er allerede påbegyndt, og vi har til hensigt at gennemføre løsningen inden for de kommende år," tilføjer Mikael Karlsson.

Fakta:

  • Opgaven består i at flytte containere fra DFDS-logistikcenteret i Gøteborg til en APM-terminal i havnen alt efter den nødvendige kapacitet. 
  • APM-terminaler er en havneservice, som udbyder containerterminalløsninger og opererer et netværk af 76 havne globalt. De er en del af A.P. Møller Mærsk, som opererer i 130 lande og beskæftiger 70.000 medarbejdere.
  • Det selvkørende system overvåges af en operatør i et kontroltårn, som også er ansvarlig for transporten.
  • Løsningen er velegnet til repetitive transportopgaver med en maksimal hastighed på 40 km/t.
  • Infrastrukturtilpasninger er en del af implementeringen af det samlede transportsystem, herunder automatiserede porte på terminalerne.
  • Volvo Trucks og DFDS er de primære partnere, men flere aktører er involveret i gennemførelsen af Veras første opgave.
  • DFDS leverer færge- og transporttjenester i Europa og Tyrkiet og genererer årlige indtægter på omkring 17 mia. De 8.000 medarbejdere er beskæftiget på skibe og kontorer i 20 lande. DFDS har hovedkontor i København og er børsnoteret på NASDAQ Copenhagen.
  • Initiativet gennemføres med støtte fra det svenske innovationsagentur Vinnova, den svenske transportstyrelse og den svenske energistyrelse gennem det strategiske køretøjsforsknings- og innovationsprogram FFI.

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:
 

Helle Hessel
Marketing, Communication & PR Director, Volvo Trucks
E-mail: helle.hessel@volvo.com
Tlf.: +45 40 16 06 37

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemtunge og tunge lastvogne gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.100 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastvogne bliver produceret på produktionsanlæg i 14 lande verden over. I 2019 leverede Volvo mere end 131.000 lastvogne på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Gruppen, en af verdens førende leverandører af lastvogne, busser og entreprenørmaskiner samt marine- og industrimotorer. Gruppen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks’ arbejde bygger på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.